REKLAMA
ZOOM NA RYNKI

Tadeusz Rydzyk ostro krytykuje szefową MEN ws. religii. "Co ty, kobito, sobie wyobrażasz?"

2025-07-13 21:01, akt.2025-07-14 06:34
publikacja
2025-07-13 21:01
aktualizacja
2025-07-14 06:34

Dyrektor Radia Maryja o. Tadeusz Rydzyk ostro skrytykował działania ministry edukacji Barbary Nowackiej ws. lekcji religii. „Co ty, kobito, sobie wyobrażasz?”, „Polska to jest twój folwark, albo co?” - mówił o. Rydzyk na Jasnej Górze. Szefowa MEN odpowiedziała: ulubiony kapłan PiS w politycznym amoku.

Tadeusz Rydzyk ostro krytykuje szefową MEN ws. religii. "Co ty, kobito, sobie wyobrażasz?"
Tadeusz Rydzyk ostro krytykuje szefową MEN ws. religii. "Co ty, kobito, sobie wyobrażasz?"
fot. Michal Kosc / / FORUM

W sobotę po południu u szczytu Jasnej Góry, przed mszą odprawioną później przez bp Wiesława Meringa z Włocławka, ks. Rydzyk nawiązał do stanowiska resortu edukacji wobec orzeczenia TK z 3 lipca br. uznającego, że rozporządzenie MEN, przewidujące, że od 1 września br. religia lub etyka będą się odbywać w szkołach w wymiarze jednej godziny tygodniowo bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach, jest niezgodne z Konstytucją.

MEN podkreślało wówczas, że decyzja minister edukacji Barbary Nowackiej „została opublikowana w Dzienniku Ustaw i obowiązuje, ponieważ rodzice tego chcą i jest to, w ocenie minister Nowackiej, dla dobra dziecka”.

- Jak widzę tą ministrę, że religii nie będzie. Co ty, kobito, sobie wyobrażasz? Nie? A co ci katolicy? Co ty sobie wyobrażasz? Polska to jest twój folwark, albo co? Co to ma znaczyć, nie? - mówił ks. Rydzyk.

- My, katolicy, myślmy, nie dajmy sobie opluć kościoła, Pana Boga. Nie dajmy sobie odebrać wiary, myśleć, trzeba ludziom poustawiać dobrze w głowie, bo to, co się dzieje w Polsce tak źle, bo ludzie mają poprzestawiane w głowach - ocenił dyrektor Radia Maryja.

- Trzeba odzyskać całą Polskę. Nie dajcie się manipulować. Nie dajcie się. Trzeba odzyskać wszystkich, którzy są zbałamuceni i kościół opuszczają. Trzeba całą młodzież do Chrystusa doprowadzić. A nie moda taka, żeby się z religii wypisywać - apelował do uczestników pielgrzymki Rodziny Radia Maryja.

- Mamusiu, powiedz tej swojej córce i synowi, która uwierzyła, że wszystko już ma na świecie i do kościoła nie idzie, a dziecko z religii wypisuje. Powiedz jej o Bogu, jaki jest cel życia. Ewangelizacja, kochani - wezwał Tadeusz Rydzyk.

Do słów ks. Rydzyka odniosła się w niedzielę minister edukacji.

„Ulubiony kapłan PiS dziś na Jasnej Górze w politycznym amoku. Tak właśnie Kościół traci wiernych” - napisała Nowacka na platformie X. „Jedna lekcja religii w szkole na pierwszej lub ostatniej lekcji od 1 września 2025 to po prostu rozsądne działanie” - podkreśliła. „Warto też przypomnieć, że wiara to nie biznes, a szkoła to nie ambona” - oświadczyła.

Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia ministra edukacji, od nowego roku szkolnego 2025/2026 religia lub etyka mają się odbywać w wymiarze jednej godziny tygodniowo - bezpośrednio przed obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ucznia lub bezpośrednio po nich.

Rozporządzenie w kwietniu zaskarżyła do TK I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska. W uzasadnieniu wskazała m.in. na pominięcie stanowisk kościołów i związków wyznaniowych oraz na naruszenie konstytucyjnego prawa rodziców do określania wychowania moralnego i religijnego dzieci. 3 lipca TK orzekł, że rozporządzenie jest niezgodne z konstytucją. W uzasadnieniu wyroku podkreślono, że minister edukacji arbitralnie ukształtował treść rozporządzenia.

Wydział Informacyjno-Prasowy resortu edukacji wskazał wówczas PAP, że „to minister odpowiedzialny za oświatę kształtuje prawo oświatowe w Polsce”. Jak zaznaczono, „rozporządzenia wydawane przez ministra ds. oświaty są publikowane w Dzienniku Ustaw i to one stanowią obowiązujące prawo, a nie decyzje organu, którego stan niezdolności do wykonywania zadań Trybunału Konstytucyjnego stwierdziły wyroki sądów europejskich i Sejm w uchwale z 6 marca 2024 r.”.

Jak podkreśliło MEN, decyzja minister edukacji Barbary Nowackiej „została opublikowana w Dzienniku Ustaw i obowiązuje, ponieważ rodzice tego chcą i jest to, w ocenie minister Nowackiej, dla dobra dziecka”.

„Rodzice chcą, aby lekcje religii były obecne w szkołach i w pełni to szanujemy” - zaznaczył resort. „Nie ma uzasadnienia, aby były to dwie lekcje tygodniowo” - podkreślono. MEN argumentuje, że prawie 60 proc. społeczeństwa uważa, że jedna lekcja religii to dobre rozwiązanie oraz, że „dzieci i tak spędzają w szkole wiele godzin, więc dodatkowe obciążenie nie jest potrzebne". "Powinniśmy myśleć przede wszystkim o dzieciach i dobru szkoły” - zaznaczono. (PAP)

dsr/ mtb/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
men24a
Wleźli do szkół po pretekstem darmowej nauki religii potem powiedzieli że to nieetyczne, żeby zapłacić i tym sposobem sobie zafundowali że polskie społeczeństwo zrzuci się im na emerytury.
A teraz obniżając o 1 lekcje religii państwo nie może tego uczynić c bo to wbrew konstytucji. Tak działa czarna zaraza w wolnym kraju
maxykaz
3 ostatnie lata rządów PIS to 17mld zł dla Kościoła. A mogło np pójsc to na wyższe emerytury. Ale całe szczeście nie poszło . W nagrodę elektorat dostał mniej do kieszeni. Tak mi przykro z tego powodu . Głosujcie dalej na tych oszołomów to dalej bedzie tak sobie :-)
kjx
Cała Polska wódką i krzyżem stoi. Czas na zmiany.
zenonn
"- My, katolicy, myślmy, nie dajmy sobie opluć kościoła, Pana Boga. Nie dajmy sobie odebrać wiary, myśleć, trzeba ludziom poustawiać dobrze w głowie, bo to, co się dzieje w Polsce tak źle, bo ludzie mają poprzestawiane w głowach - ocenił dyrektor Radia Maryja.

- Trzeba odzyskać całą Polskę. Nie dajcie się manipulować.
"- My, katolicy, myślmy, nie dajmy sobie opluć kościoła, Pana Boga. Nie dajmy sobie odebrać wiary, myśleć, trzeba ludziom poustawiać dobrze w głowie, bo to, co się dzieje w Polsce tak źle, bo ludzie mają poprzestawiane w głowach - ocenił dyrektor Radia Maryja.

- Trzeba odzyskać całą Polskę. Nie dajcie się manipulować. Nie dajcie się. Trzeba odzyskać wszystkich, którzy są zbałamuceni i kościół opuszczają. Trzeba całą młodzież do Chrystusa doprowadzić."

https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/9839825,rydzyk-nie-zostawil-na-nowackiej-suchej-nitki-religia-punktem-zapalny.html


Nie tylko kościół katolicki istnieje w Polsce. Nie prowadzi się lekcji innych religii w szkołach.
Nauka religii winna odbywać się poza szkołą, na zajęciach pozalekcyjnych w salkach katechetycznych.
zenonn
W Polsce jest ponad 200 zarejestrowanych kościołów.
https://www.gov.pl/web/mswia/rejestr-kosciolow-i-innych-zwiazkow-wyznaniowych

Ministerstwo Edukacji umożliwia katechezę (lekcje religii) dla 24 zarejestrowanych związków wyznaniowych w Polsce
Katolicyzm – dominująca religia na większości zajęć.
Prawosławie (Polskiego
W Polsce jest ponad 200 zarejestrowanych kościołów.
https://www.gov.pl/web/mswia/rejestr-kosciolow-i-innych-zwiazkow-wyznaniowych

Ministerstwo Edukacji umożliwia katechezę (lekcje religii) dla 24 zarejestrowanych związków wyznaniowych w Polsce
Katolicyzm – dominująca religia na większości zajęć.
Prawosławie (Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego) – w szkołach i punktach katechetycznych
Greek Catholic (unici) – działa przez ośrodki pozaszkolne, np. w Warszawie .
Starokatolicyzm, np. mariawici – też objęci katechezą .
Protestanckie kościoły (co najmniej 12 różnych): wśród nich są Kościół Ewangelicko‑Augsburski (luteranie), zielonoświątkowcy oraz inni
Islam – jest wymieniany jako jeden z wyznań, które mogą prowadzić zajęcia
A co z judaizmem, Świadkami Jehowy i zielonoświątkowcami?
Judaizm – nie ma żadnego zatwierdzonego punktu katechetycznego w Polsce, więc dzieci tej religii nie mogą uczestniczyć w religii żydowskiej w szkołach publicznych .
Świadkowie Jehowy – formalnie też są zarejestrowaną wspólnotą, ale praktyka pokazuje, że w szkołach brak jest grup na min. 7 chętnych, więc praktycznie zajęć nie mają.
Zielonoświątkowcy – znajdują się wśród protestanckich związków, ale rzadko organizują zajęcia – możliwe jedynie przy wystarczającej liczbie zainteresowanych.

Alternatywa: etyka
Uczniowie mogą wybrać etykę, zamiast religii – niezależnie od wyznania. To przedmiot fakultatywny, ale w praktyce stanowi realną alternatywę dla tych, którzy nie mogą lub nie chcą uczęszczać na religię
Wniosek: Formalnie szkoły mogą prowadzić religie różnych wyznań, ale w praktyce najczęściej realizowane są tylko zajęcia z religii katolickiej i prawosławnej; unici i protestanci zdarza się rzadko, a dla żydów i Świadków Jehowy – z uwagi na brak wystarczającej liczby chętnych – w ogóle nie oferowane.

moravietz odpowiada zenonn
To prosze posortuj te koscioly od najwiekszego do najmniejszego a potem komentuj.
zenonn odpowiada moravietz
Ludzie od zawsze próbowali zrozumieć świat. Zanim powstała nauka, człowiek tłumaczył burze, śmierć, choroby, słońce, plony czy sny jako działanie sił nadprzyrodzonych. Tak zaczęły się rodzić mity, duchy, bogowie i opowieści o stworzeniu świata. Z czasem te wierzenia organizowały się w religie.
Główne przyczyny powstania religii:
Ludzie od zawsze próbowali zrozumieć świat. Zanim powstała nauka, człowiek tłumaczył burze, śmierć, choroby, słońce, plony czy sny jako działanie sił nadprzyrodzonych. Tak zaczęły się rodzić mity, duchy, bogowie i opowieści o stworzeniu świata. Z czasem te wierzenia organizowały się w religie.
Główne przyczyny powstania religii:
Potrzeba wyjaśnienia rzeczywistości – skąd się wziął świat, życie, śmierć?
Lęk przed śmiercią – religia oferowała sens i nadzieję na życie po śmierci.
Potrzeba wspólnoty – religie tworzyły normy społeczne i poczucie przynależności.
Kontrola społeczna – władcy i kapłani wykorzystywali religie do sprawowania władzy.
Doświadczenia duchowe – niektórzy ludzie przeżywali stany mistyczne, które interpretowano jako kontakt z bóstwem.

Z punktu widzenia religioznawstwa, chrześcijaństwo jest jedną z wielu mitologii — jak mitologie grecka, nordycka, egipska — ale o wiele bardziej rozbudowaną teologicznie i wpływową.
Religie służą różnym celom:
Dają sens życiu, cierpieniu, śmierci.
Łagodzą lęk przed przemijaniem.
Organizują społeczeństwa – wspólne święta, kodeksy moralne, rytuały.
Pomagają w trudnych momentach – choroba, strata, kryzys.
Tworzą wspólnoty, co daje ludziom oparcie i tożsamość.
Religie też mogą:
Być narzędziem władzy i manipulacji – np. krucjaty, inkwizycja, dżihad, zakazy.
Hamować rozwój nauki – np. zakaz badań, cenzura myśli.
Dzielić ludzi – „nasi są prawdziwi, inni to niewierni”.
4. Czy religia jest „prawdziwa” czy „wymyślona”?
To zależy od punktu widzenia:
Dla wierzących religia to objawienie — prawda dana przez Boga.
Dla ateistów i agnostyków – to system opowieści i rytuałów stworzony przez ludzi.
Dla antropologów – to zjawisko kulturowe i społeczne, obecne niemal we wszystkich społeczeństwach.
Religie się zmieniają razem z ludźmi.
Przystosowują się do czasów (np. Kościół katolicki po Soborze Watykańskim II).
Tworzą nowe odłamy i interpretacje.
Czasem umierają (jak religie Mezopotamii), czasem się odradzają (jak neopogaństwo).
Podsumowując:
Religie są produktem ludzkiej wyobraźni, potrzeby sensu i wspólnoty, ale też często narzędziem politycznym i kulturowym. Dla jednych są najgłębszym przejawem prawdy, dla innych systemem mitów i kontroli.
7000
Arcykapłan się obraził na władzę, ponieważ otrzymuje zbyt mało przelewów na konto.
fox-
Czego działania skrytykował?
Co to jest "ministra"?
kolega_twojej_bylej
rzeczownik, rodzaj żeński

(1.1) rzad. neol. kobieta minister[1][2]

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki