Potwierdziły się krążące od pewnego czasu spekulacje dotyczące połączenia dwóch dużych graczy polskiego internetu. Fundusz Innova Capital za pośrednictwem spółki European Media Holding S.à r.l., sfinansuje zakup od TP S.A. Wirtualnej Polski i połączenie jej z Grupą o2. Transakcję przeprowadzono przy wycenie 375 mln zł.

Image licensed by Ingram Image
Wirtualna Polska została wystawiona na sprzedaż na początku tego roku przez Telekomunikację Polską. Jeszcze kilka dni temu Grzegorz Tomasiak, prezes zarządu Wirtualnej Polski tak mówił o zbliżającej się transakcji: - Jest w trakcie i tyle mogę powiedzieć. Wydaje mi się, że do końca roku już powinno nastąpić jakaś decyzja. Sami jesteśmy trochę zmęczeni tym procesem, bo on trwa od początku roku. Dzisiejsza informacja oznacza, że strony transakcji czekają tylko na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

– o2 i WP są komplementarne produktowo. Połączenie da nam skalę działalności i śmiałość, jaka jest obecnie niezbędna dla zdynamizowania rozwoju organicznego. Dzięki integracji uzyskamy możliwość zaoferowania klientom i użytkownikom atrakcyjnych treści wideo, ciekawych serwisów tematycznych i aplikacji mobilnych. Liczymy także, że zdwojonym wysiłkiem inwestycyjnym umocnimy pozycję lidera na rynku poczty elektronicznej w Polsce – mówi Jacek Świderski z zarządu Grupy o2 S.A.
Krzysztof Krawczyk, Partner Zarządzający funduszu Innova Capital uważa, że polski rynek internetowy daje ogromne możliwości konsolidacyjne. Wierzymy, że dzięki połączeniu o2 i Wirtualnej Polski stworzymy gracza numer jeden w Polsce. Obserwujemy rynek internetowy, nie tylko w naszym kraju, ale i na świecie. Będziemy szukać kolejnych możliwości akwizycyjnych, również w obszarach wykraczających poza to, co oba portale robiły do tej pory - mówi Krawczyk i dodaje: W tym roku mija osiemnaście lat od powstania Wirtualnej Polski. Połączenie z o2 otwiera zupełnie nowy rozdział w historii serwisu, który już teraz jest numerem jeden pod względem liczby użytkowników kont email. Zamierzamy dobrze wykorzystać ten moment, by osiągnąć tę samą pozycję w następnych kategoriach.
Dotychczasowy lider zdetronizowany?
Telekomunikacja Polska jest właścicielem Wirtualnej Polski od 2001 roku, kiedy to odkupiła udziały od spółki Prokom. Pod względem liczby użytkowników jest drugim najpopularniejszym portalem internetowym w Polsce (dane Megapanel PBI/Gemius). Grupa o2 jest 10. pod względem liczby użytkowników podmiotem w polskim internecie (wg lipcowego Megapanelu). Miesięcznie na wszystkie 70 portali prowadzonych przez spółkę wchodzi ok. 9,3 mln osób. Model biznesowy spółki opiera się na reklamach, w szczególności na formatach displayowych (np. banery na stronach) oraz mailingowych (reklamy na skrzynkę e-mail). W połowie roku o2 podjęło próbę debiutu giełdowego, ale IPO okazało się fiaskiem. Inwestorzy nie byli zainteresowani akcjami portalu, więc w konsekwencji spółka zrezygnowała z debiutu. Być może po połączeniu z Wirtualną Polską plany giełdowego debiutu powrócą.
Już teraz strony transakcji mówią o nowym liderze polskiego internetu. Warto przypomnieć, że na początku czerwca roku 2012 media obiegła informacja o sprzedaży portalu Onet.pl. 75 proc. udziałów przy wycenie 1,27 mld zł kupiła medialną grupę Ringier Axel Springer (RAS). Wydawca takich tytułów jak: „Newsweek", "Forbes", "Fakt" czy "Przegląd sportowy" zapłacił 1 mld zł dotychczasowemu właścicielowi, spółce TVN.
Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl



























































