Debiut spółki planowany jest na trzeci kwartał tego roku. Firma chce pozyskać ok. 1 mld dol. kapitału potrzebnego na rozwój i dalszą ekspansję. Wartość całej oferty publicznej może sięgnąć nawet 20 mld dol., a jej przeprowadzeniem zajmą się znane instytucje finansowe, Goldman Sachs i Morgan Stanley.
O wejściu na giełdę Groupona mówiło się od dawna. Do tej pory finansowanie dynamicznego rozwoju firmy zapewniały fundusze Venture Capital. Tylko w grudniu i styczniu inwestorzy wyłożyli kolejne 1,5 mld dol. Wcześniej Groupon odrzucił ofertę Google’a. Koncern z Mountain View chciał kupić Groupon za 6 mld dol. Kolejny zastrzyk gotówki ma przynieść oferta publiczna. Sprzedaż papierów na giełdzie może być także okazją do wyjścia z inwestycji dla obecnych inwestorów.
Groupon to projekt działający w 52 krajach, w których ma ponad 50 mln zarejestrowanych użytkowników. Dzięki idei Andrew Masona blisko 60 tys. przedsiębiorstw zaproponowało w 2010 roku 100 tys. promocyjnych ofert. W marcu uruchomiona została chińska wersja serwisu o nazwie GaoPeng.com. W tym tygodniu władze spółki poinformowały o przejęciu firmy Pelago – właściciela portalu z ocenami restauracji i hoteli Whrrl.com.
Komentuje Bartłomiej Gola, SpeedUp Venture Capital Group | |
Jeżeli Groupon nie chciał zostać obiektem lukratywnego przejęcia przez Google to musi teraz zaoferować swoim udziałowcom szanse na realizację wyższych zysków. Spółka ma zostać upubliczniona po znacznie wyższej wycenie (3-4 krotnie). Pamiętajmy jednak, ze IPO to nie wyjście. Samo wprowadzenie akcji na giełdę nie daje gwarancji ich sprzedaży (szczególnie dużych pakietów). Dla samego Groupona ten ruch i pozyskanie 1 miliarda dolarów oznacza konieczność ostrej walki o rynek z ogromną rzeszą swoich konkurentów / klonów oraz gigantów społecznościowych wchodzących na ich rynek (vide Facebook Deals). Groupon zapewne zacznie teraz ostry program akwizycyjny. Naturalnym kierunkiem ekspansji jest mobile, zapowiedzią tego jest ubiegłorocznego przejęcie mobilnego softwarehouse’u mobi.ly. Reasumując logiczny ruch zwiastujący zaostrzenie walki konkurencyjnej i silną ekspansję w stronę technologii mobilnych. |
Grzegorz Marynowicz
na podst. Bloomberg.com
Zobacz też:
» Innowacyjna platforma grupowych zakupów nieruchomości
» Zakupy grupowe, czyli jak pozyskać nowych klientów
» Fenomen zakupów grupowych
» Innowacyjna platforma grupowych zakupów nieruchomości
» Zakupy grupowe, czyli jak pozyskać nowych klientów
» Fenomen zakupów grupowych