REKLAMA

Szokujące wydatki CPK. Manko na 3,3 mld zł?

Katarzyna Wiązowska2024-02-19 11:12redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-02-19 11:12

Ogromne środki na promocję i marketing, ale również wiele nieźle płatnych etatów i przestań kampanii wyborczej PiS - to dotychczasowe wydatki Centralnego Portu Komunikacyjnego. Doprowadziły one do tego, że na koniec 2023 r. jego plan finansowy rozjechał się z rzeczywistością na 3,3 mld zł – podaje "Newsweek".

Szokujące wydatki CPK. Manko na 3,3 mld zł?
Szokujące wydatki CPK. Manko na 3,3 mld zł?
fot. Mateusz Włodarczyk / / FORUM

Mija sześć lat odkąd działa przedsięwzięcie CPK. Aktualnie port ma decyzję środowiskową dla budowy lotniska oraz podpisane umowy z międzynarodowym konsorcjum projektującym. Natomiast nie najlepiej idzie skup ziemi pod inwestycję - z 7,8 tys. hektarów potrzebnych do jej realizacji, CPK skupiło ledwie tysiąc. – podaje gazeta..

W 2023 r. dofinansowanie firmy w postaci papierów dłużnych skarbu państwa, czyli kredytu, miało wynieść 7 mld zł. Tyle że ekipa Morawieckiego zasiliła CPK kwotą jedynie 3,7 mld zł.

Reklama

700 mln zł na wynagrodzenia i sponsoring

Według "Newsweeka" pierwsze liczby z ksiąg finansowych CPK są szokujące. Firma wydała do tej pory ponad 700 mln zł głównie na wynagrodzenia i sponsoring.

Obecnie lotniskowa spółka zatrudnia 750 osób, których średnia pensja to prawie 16 tys. zł. Z tego aż 21 osób zajmuje się marketingiem, co było widoczne zwłaszcza w czasie jesiennej kampanii wyborczej. W ramach tzw. projektów CSR wydano 250 mln zł, a kolejne kilkadziesiąt milionów na promocję. Według osoby zajmującej się przeglądem ksiąg CPK, to były tak naprawdę działania sponsoringowe, a pieniądze portu pełniły funkcję uzupełniającą dla partyjnego funduszu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości.

Ćwierćmiliardowe wydatki na CSR to m.in. budżet na prezenty dla zaprzyjaźnionych samorządów i parafii. Należy do nich m.in. 400 tys. na renowację trzech ołtarzy bocznych w kościele należącym do parafii leżącej w pobliżu planowanego lotniska. Z kolei 5 mln zł z tej samej puli zostało przekazane spółce Grodziskie Przewozy Autobusowe na zakup elektrycznego taboru.

Ćwierć miliona dla influencerów

Natomiast wśród wydatków czysto promocyjnych znalazło się w ubiegłym roku 250 tys. zł wydane na kampanię promocyjną u pięciu influencerów. Według "Newsweeka" należeli do nich m.in. Jakub Wiech, aktywny w mediach społecznościowych ekspert do spraw energetyki, właściciel instagramowego profilu Gabi Pilot, Tomasz Habdas, autor treści podróżniczych oraz Marcin Antosz prowadzący profil maszynista.eu.

Z kolei blisko 140 tys. zł CPK wydał na kampanię wizerunkową w 290 kinach. Natomiast 4 mln zł przeznaczono na eventy organizowane głównie we wrześniu i październiku, czyli tuż przed wyborami parlamentarnymi. Kolejne 145 tys. zł otrzymała agencja z Łodzi, która dla wspomnianych 21 osób z działu marketingu CPK przygotowała kampanię komunikacyjną na lata 2024-2030 – informuje "Newsweek". W dodatku część tych prac toczyła się już po październikowych wyborach, kiedy już nawet pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, twierdził, że plan uruchomienia lotniska w 2028 r. jest kompletnie nierealny.

Kosztowna promocja w mediach

W roku kampanii wyborczej spółka CPK wydała też 1,5 mln zł na promowanie swoich przyszłych inwestycji w TVP i Polsacie. Z kolei około 1 mln zł wydano na promocję projektu w mediach zagranicznych, a kilkadziesiąt tysięcy w prasie lokalnej. Z tej kwoty 55 tys. zł trafiło do wydawanego przez paulinów kwartalnika "Apostoł Miłosierdzia Bożego". Drobniejsze kwoty otrzymały wydawnictwo Inform oraz pisma zaprzyjaźnione z PiS m.in. "Gazeta Polska”, a nawet wydawnictwo Blue Ocean, wydające czasopisma o wojownikach nindża czy klockach Lego. Natomiast 1,8 mln zł kosztowała kampania outdoorowa - dowiedział się "Newsweek".

Wyjątkowo droga inwestycja

Jednak zobowiązania CPK wynikające z zawartych umów są już znacznie wyższe i sięgają 5 mld zł. Jest wśród nich wyceniony na 800 mln zł projekt portu lotniczego zamówiony w zagranicznych studiach architektonicznych. Natomiast wynikający z programu wieloletniego plan na 2024 r. wspomina o kolejnych 9 mld zł długu, który państwo ma zaciągnąć na CPK.

Mimo to, z najnowszych sondaży wynika, że większość Polaków opowiada się za kontynuacją budowy Centralnego Punktu Komunikacyjnego. Jak wynika z sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej" chce tego 58,2 proc. badanych. Z kolei w badaniu dla RMF FM poparcie dla budowy portu wyraziło 47 proc. ankietowanych.

Źródło:
Katarzyna Wiązowska
Katarzyna Wiązowska
redaktor Bankier.pl

Dziennikarka prasowa i internetowa. Z wykształcenia ekonomistka, PR-owiec i psycholog komunikacji medialnej. Bliskie jej są tematy dotyczące rynku pracy, przedsiębiorczości i kreatywności. Lubi rozmawiać z ludźmi, poznawać ich historie, również biznesowe. Z pasji – kinomanka.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (112)

dodaj komentarz
marszalek2020
No właśnie, przecież Niemcy nie po to wydają pieniądze na media w Polsce żeby zmniejszać wpływy do niemieckiego budżetu
a takie podatki wpływają chociażby z tytułu posiadania dużego lotniska, portu czy światowej klasy fabryki mikroprocesorów

Dlatego warto mieć to na uwadze, jak korzysta się z informacji zagranicznych mediów
No właśnie, przecież Niemcy nie po to wydają pieniądze na media w Polsce żeby zmniejszać wpływy do niemieckiego budżetu
a takie podatki wpływają chociażby z tytułu posiadania dużego lotniska, portu czy światowej klasy fabryki mikroprocesorów

Dlatego warto mieć to na uwadze, jak korzysta się z informacji zagranicznych mediów wydawanych dla Polaków, bo one często kradną przyszłość temu i następnym pokoleniom na korzyść zagranicznego właściciela.
takitamzdaleka
Ach... newsweek... rzetelność podobna do GW... a i Bankier schodzi powoli w te rejony...
Wystarczy się zastanowić... Newsweek, AxelSpringer, brzmi obco, CPK jako konkurencja dla sąsiednich krajów zachodnich, artykuły przeciwne CPK, wyśmiewające, oczerniające, opóźniające, wszystko co złę, to PiS, wszystko co złe, to CPK... czego
Ach... newsweek... rzetelność podobna do GW... a i Bankier schodzi powoli w te rejony...
Wystarczy się zastanowić... Newsweek, AxelSpringer, brzmi obco, CPK jako konkurencja dla sąsiednich krajów zachodnich, artykuły przeciwne CPK, wyśmiewające, oczerniające, opóźniające, wszystko co złę, to PiS, wszystko co złe, to CPK... czego nie rozumiecie?...

Nam nie zależy na tym, aby audytować, gadać, analizować... to już było... teraz czas realizować...
Nie ma zgody na dalsze opóźnianie, na dalsze spychanie tej realizacji na boczne tory, na zapomnienie. Środki są, teraz wymagamy od koordynatorów działań!
Pozdrawiam
men24a
Pisowcy twierdzili, że budowa elektrowni Ostrołęka jest opłacalna
Pisowcy twierdzili, że przekop mierzei jest opłacalny
Pisowcy twierdzili, że port lotniczy w Radomiu jest opłacalny
Pisowcy twierdzili, że wyprzedaż Lotosu jest opłacalna
Tacy to spece od wielkich inwestycji...
Skoro wierzymy w opowieści spółki CPK,
Pisowcy twierdzili, że budowa elektrowni Ostrołęka jest opłacalna
Pisowcy twierdzili, że przekop mierzei jest opłacalny
Pisowcy twierdzili, że port lotniczy w Radomiu jest opłacalny
Pisowcy twierdzili, że wyprzedaż Lotosu jest opłacalna
Tacy to spece od wielkich inwestycji...
Skoro wierzymy w opowieści spółki CPK, to lotnisko w Radomiu na 3 mln osób miało kosztować 400 milionów, a kosztowało 800 milionów złotych. Opóźnienie wyniosło 2,5 roku. Poza tym nie udało się zbudować - nie to, że kolei dużych prędkości - ale zwykłego przystanku kolejowego, by ludzie mieli bliżej do Radomia
adam.1983
Ciekawe czy tylko politycy i niektóre media sa odrealnione czy zwykli ludzie też.
Każdy kto budował dom to wie że zanim się wbije łopatę w ziemię to trzeba ponieść koszty, a cpk to potężna inwestycja i uzgodnień jest więcej niż przy budowie zwykłego domu.
A to że kasa szła na reklamę to nic dziwnego skoro były reklamy.
Na
Ciekawe czy tylko politycy i niektóre media sa odrealnione czy zwykli ludzie też.
Każdy kto budował dom to wie że zanim się wbije łopatę w ziemię to trzeba ponieść koszty, a cpk to potężna inwestycja i uzgodnień jest więcej niż przy budowie zwykłego domu.
A to że kasa szła na reklamę to nic dziwnego skoro były reklamy.
Na reklamę polskiego atomu, oze czy wiatraków też na pewno szły miliardy.
men24a
Jak budujesz dom też niesiesz kasę na ołtarz dla kościoła ?
marszalek2020 odpowiada men24a
A nie dziwi cię, ze do tej pory prokuratura się tym nie zajęła i jest to jakoś mgliście określane "nieśli kasę", za niesienie kasy jeszcze paragrafu niema.

Konkrety proszę a nie lanie wody i półsłówka na poziomie PRL-owskiej propagandy TVN.
marszalek2020
Za to lotnisko i koleje mieli zapłacić Niemcy z 6000 miliardów które są nam winni za zniszczenia dokonane w czasie II WŚ.

Niestety Polski wyborca zrezygnował z tych 6000 miliardów i z lotniska. A teraz szuka się jelenia którego można by było tymi stratami obciążyć. Podobno posty w tych sprawach chodzą nawet po 20 zł/szt. :)
marszalek2020
Artykuły Newsweeka już nie raz były pośmiewiskiem wśród znawców tematu. Czekamy na rzetelne opinie ekspertów niezaangażowanych politycznie.
Jedno na razie jest pewne, to lotnisko i sieć kolei są potrzebne Amerykanom a niepotrzebne jest Rosjanom
Amerykanom, żeby mogli szybko przerzucić tu swoich żołnierzy jak młodym Polakom
Artykuły Newsweeka już nie raz były pośmiewiskiem wśród znawców tematu. Czekamy na rzetelne opinie ekspertów niezaangażowanych politycznie.
Jedno na razie jest pewne, to lotnisko i sieć kolei są potrzebne Amerykanom a niepotrzebne jest Rosjanom
Amerykanom, żeby mogli szybko przerzucić tu swoich żołnierzy jak młodym Polakom będzie słabo szło bronienie granicy.
langdon25
Rozkradzenie przez PiS 3,3 mld ma być szokujące ???

Szokujące byłoby wystąpienie karakana w którym przyznałby się do swojej orientacji LGBT i planowanym małżeństwie z Terleckim !

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki