Strona internetowa w małej firmie

Jak wynika z badań TNS OBOP, przeprowadzonych na zlecenie firmy 1&1, więcej niż 1/3 małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Polsce nie ma strony internetowej, a ponad 60 proc. posiadających własną WWW nie jest zadowolonych z jej wyglądu. Co ciekawe, przedstawiciele tych firm uważają, że posiadanie strony internetowej przyczynia się do pozyskania nowych klientów i zwiększa rozpoznawalność firmy.

Co trzeci mieszkaniec globu (29 proc.) korzysta z Internetu, co w przeliczeniu na populację daje blisko 2 mld osób. Z kolei blisko co czwarty internauta (24 proc.) to mieszkaniec Europy, a – jak wynika ze statystyk – korzystanie z Internetu wśród europejczyków rośnie z roku na rok. Odsetek gospodarstw domowych z dostępem do Internetu w Unii Europejskiej kształtuje się na poziomie 70 proc. Polska niewiele odbiega od średniej europejskiej i z wynikiem 63 proc., plasuje się w środku listy krajów europejskich, wyprzedzając Czechy, Włochy i Hiszpanię*.

Tymczasem wspomniane badania pokazują, że polscy przedsiębiorcy sceptycznie podchodzą do wszelkiego rodzaju aktywności w sieci. Połowa (55 proc.) najmniejszych firm wciąż pozostaje poza Internetem, a firmy posiadające strony internetowe nie aktualizują ich – co piąte firma z sektora MSP nigdy nie modyfikowała swojej portalu. Dlaczego? – Najczęstsze odpowiedzi to: brak czasu (17 proc.), pieniędzy (16 proc.) i niechęć do angażowania się w tego typu aktywność (11 proc.).


Na samodzielne przygotowanie strony internetowej zdecydowałoby się 36 proc. firm, blisko dwie trzecie (64 proc.) odrzuca taką ewentualność, argumentując to brakiem umiejętności. Dodatkowo, polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości jakie daje posiadanie strony internetowej. Tyko 12 proc. prowadzi sklep internetowy, 14 proc. używa forum, a 15 proc. korzysta z opcji video i innych multimediów. Większość firm posiada natomiast na swojej stronie dane kontaktowe (98 proc.), prezentuje za jej pośrednictwem ofertę (92 proc.) i galerię zdjęć (80 proc.).

Niechętni inwestowaniu w stronę internetową są także przedsiębiorcy jeszcze nieposiadający strony. Aż 1/3 z nich nie ma czasu na zajmowanie się stroną, dla co czwartego jest to zbyt droga usługa, a 20 proc. uważa, że nie ma potrzebnych umiejętności potrzebnych do jej stworzenia i utrzymania.



Czy mała firma potrzebuje strony internetowej?


Polskich internautów cechuje długi staż i duża intensywność korzystania z Internetu. 89 proc. z nas korzysta z Internetu od co najmniej roku, 72 proc. jest online codziennie lub prawie codziennie. Co piąty Internauta serfuje po sieci kilka razy w tygodniu*. Internauci to konsumenci. Szukają w Internecie inspiracji, informacji, podejmują decyzje zakupowe, kupują offline i online. Sam Internet może w tym procesie odgrywać bardzo ważną rolę dostarczając informacji o produktach, usługach oraz przypominając o ważnych zakupach.

Wydaje się jednak, że wielu właścicieli firm nadal nie w pełni uświadamia sobie, jak wielką siłę ma informacja, po którą klienci/potencjalni klienci sięgają, samodzielnie serfując w Internecie. Internet to już od dłuższego czasu nieodłączna część decyzji zakupowych Polaków. Ale w przypadku niektórych sektorów – niestety nadal poza kontrolą przedsiębiorców – nieświadomych wpływu tego medium na decyzje zakupowe.

Interesujące jest, że prawie połowa polskich przedsiębiorców pozostających bez strony WWW nie dostrzega potencjału Internetu w dalszym rozwoju swojej firmy.



-Dla porównania, w Niemczech 90 proc. małych i średnich przedsiębiorstw jest obecnych w Internecie. Ta różnica wskazuje ogromny potencjał małych i średnich firm w Polsce, które coraz częściej będą podejmować działania zmierzające do zaistnienia w sieci – zauważa Oliver Mauss, dyrektor generalny firmy 1&1 International.

Na razie jednak duży procent przedsiębiorców pozostających bez strony internetowej (30 proc.) nie widzi potrzeby jej posiadania. 1/4 nie wie ile kosztuje i ile czasu zajmuje jej stworzenie. Ośmiu z dziesięciu przedsiębiorców nie obawia się, że brak strony internetowej może wiązać się z utratą potencjalnych klientów.



Co ciekawe jednak, zapytani co skłoniłoby ich do przygotowania strony internetowej, przedsiębiorcy w większości odpowiadali – niskie koszty (34 proc.), pomoc ze strony kogoś, kto dałby jasne wskazówki (19 proc.) oraz przyjazne dla użytkownika narzędzie do samodzielnego stworzenia strony internetowej (8 proc.).



Daj się znaleźć w Internecie!


Jak wskazują wyniki badania TNS OBOP, ponad 80 proc. przedsiębiorców posiadających stronę internetową uważa, że to standard w dzisiejszym świecie. Większość z nich (70 proc.) twierdzi, że w ten sposób łatwiej dotrzeć im do nowych klientów, a prawie połowa, że pozwala to na utrzymanie kontaktu z klientami dotychczasowymi. Dodatkowo aż 85 proc. badanych uważa, że wszystkie małe i średnie firmy powinny posiadać swoją stronę WWW.





Wśród korzyści jakie przyniósł Internet, firmy najczęściej wymieniają zwiększenie widoczności marki (78 proc.), dostęp do nowych klientów (71 proc.) oraz wzrost znajomości firmy i jej oferty (67 proc.). Przedsiębiorcy posiadający stronę internetową planują jej rozbudowę (38 proc.) i zwiększenie aktywności reklamowej w Internecie (29 proc.). Tylko 6 proc. przedsiębiorców obecnych w Internecie uznała, że sieć nie przyniosła im żadnych korzyści.



Bardziej sceptyczni, jeśli chodzi o korzyści płynące z obecności w Internecie, są przedsiębiorcy, którzy nie mają strony internetowej. Jedynie 1/4 z nich uważa, że posiadanie WWW przyczyniłoby sie do rozwoju ich biznesu. Dla blisko połowy (46 proc.) posiadanie strony internetowej wiąże się z dostępem do nowych klientów, darmową reklamą (44 proc.) i zwiększeniem widoczności firmy w sieci (43 proc.).



Przedstawione wyniki badań są niepokojące. Wciąż duża liczba małych i średnich firm w Polsce pozostaje poza siecią. Z drugiej strony jednak nadal nie jest za późno, aby wziąć udział w cyfrowej rewolucji i skorzystać z potencjału, jaki niesie obecność w Internecie. Wyniki badania pokazują, że przy odpowiednich warunkach firmy nieposiadające własnej strony WWW zdecydowałyby się na jej założenie. Bardzo ważne jest zatem, aby dostawcy rozwiązań hostingowych dostarczali swoim użytkownikom przyjazny zestaw narzędzi do budowy stron internetowych. Mówiąc przyjazny mam na myśli prosty w konfiguracji, intuicyjny i na tyle bogaty, aby spełniał oczekiwania wszystkich przedsiębiorców – mówi Oliver Mauss, dyrektor generalny firmy 1&1 International.


Więcej o badaniu:
Badanie zostało przygotowane przez agencję badawczą TNS OBOP na zlecenie firmy 1&1. Badanie objęło zasięgiem całą Polskę, a zrealizowane zostało na przestrzeni grudnia 2010 i stycznia 2011 r. Reprezentatywną próbę badania stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 250 pracowników (z próby wykluczone zostały jednoosobowe firmy samozatrudnionych pracowników najemnych). Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – Computer Assisted Telephone Interview).


* Raport strategiczny IAB Polska – „Internet 2010”

Agnieszka Muniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Homer

Mi się wydaje, to to teraz standard, ale niektórzy po prostu żyją jeszcze złudzeniami.

http://bochenekinvestments.com/www

! Odpowiedz
0 0 ~Dorota

Dobra strona to podstawa. Sami się o tym przekonaliśmy. Dziś każdy szuka w internecie, a opinię buduje na podstawie strony internetowej. Estetyczna i funkcjonalna - wzbudza zaufanie i wiarygoność w oczach klienta. Od czasu jak zmienilismy nasza stronę i zainwestowalismy w reklame Adwords, mamy znacznie wiecej klientow. W porownaniu do innych form promocji - strona internetowa - to wcale nie jes duzy wydatek. My za kompleksowy projekt graficzny, zakodowanie i wdrozenie zpalacilismy 1500 zl. Stronke zrobila agenca ze ślaska Top Position.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 hotmind

Strona www dla małej firmy nie musi oznaczać wysokich kosztów. Nasza agencja przygotowała ofertę profesjonalnych i tanich stron internetowych specjalnie na potrzeby przedsiębiorców z sektora MŚP. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą: [url=http://hm24.pl/] HotMind 24[/url].

! Odpowiedz
0 0 wajrza

Ależ bzdury gadacie. Nie ma cię w necie, nie istniejesz, a wizytówka w PF-ce to czyste naciągactwo i mizerna obecność w sieci. Inwestować w stronę opłaca się niezależnie od tego czy się działa lokalnie czy nie i czy duży biznes czy nie. Są firmy, które zakładają strony za 100 zł i pozycjonują je za 200 zł miesięcznie. Czy to taki wielki wydatek?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Greg

Co racja, to racja. W chwili obecnej następuje usieciowienie społeczeństw w takim stopniu, że trudno sobie wyobrazić prowadzenie firmy bez korzystania z Internetu i technologii, jakie niesie ze sobą. Poza tym warto pamiętać, że wiele rozwiązań obecnych na tym szczególnym rynku ma na celu nie tylko rozreklamowanie firmy, ale też podniesienie jej konkurencyjności i usprawnienie jej wewnętrznego funkcjonowania.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 slawek_gron

Witam. Według mnie dobra strona www to podstawa funkcjonowania każdej firmy. Ja za całkiem nie duże pieniądze zleciłem zrobienie strony firmie, która specjalizuje się również w pakietach typowo do prowadzenia sprzedaży itp. Stronę później mogę rozbudować o potrzebne w danym momencie funkcjonalności. Podaję adres strony www.intea.pl

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Krzysz

No tak tylko że jak ktoś szuka to też porównuje a na stronach z bazami firm możesz sobie porównywać konkurencje i czytać komentarze. Na firminie też można jakieś takie głębsze reklamy zrobić. Możesz swoje promocje rozreklamować w ich zakładce. Jak ktoś wchodzi to od razu trafia na to. Duży plus :)

! Odpowiedz
0 0 ~Greg odpowiada ~Krzysz

Uważam, że obecnie strona internetowa jest bardzo ważna w prowadzeniu firmy. Z własnego doświadczenia wiem, że dobrze zrobiona, działająca i aktualizowana strona zwiększa wiarygodność firmy. Poza tym w prowadzeniu działalności gospodarczej raczej nie da się uniknąć korzystania z nowych technologii. Coraz więcej danych i różnego rodzaju oprogramowania niezbędnych do prowadzenia firmy umieszcza się na serwerach zewnętrznych. Przykładowo, firma działająca na terenie Śląska - 3Services Factory proponuje takie rozwiązania odpowiednie dla mniejszych firm, które dzięki usługom zewnętrznej serwerowni nie muszą inwestować w sprzęt i wyspecjalizowanych pracowników. 3SF to centrum przetwarzania danych, które oferuje fizyczne i informatyczne systemy bezpieczeństwa oraz duży wybór usług - hosting serwerów wirtualnych, dedykowanych, platform private cloud i kolokacji, a rozliczanie opiera się na pomiarze zużycia energii dla każdego punktu poboru osobno. Zatem mniejsze przedsiębiorstwa mogą korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, przez co stawać się bardziej konkurencyjne.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Krzyszek

No jak ci za drogo to może sam poprowadzisz takie rzeczy w internecie. Modne społecznosciówki to niekoniecznie, ale masz mnóstwo takich portali dla małych firm jak na przykład firmin.pl zresztą oni tez chyba inne rzeczy robią. Jak jesteś z wawy to tym bardziej bo tam zaglądają ludzie z takich okolic. Trafiasz od razu do tych których chcesz. Dobra strona internetu ;)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~boxer

Dnia 2011-09-19 o godz. 16:28 ~andrzej_pias napisał(a):
> jak ma się znajomego dobrego w te klocki to łatwizna taka
> stronka ale jak się samemu nie potrafi to gorzej a
> inwestycja w to dla małej firmy może się nie opłacić. poza
> tym jak się działa na małym rynku to tym bardziej ;]
jak sie ktos nie orientuje to zrobienie takiej strony to zajmuje kupe czasu i mase energii i szkoda zdrowia, potem jeszcze trzeba ja wypozycjonowac i to wcale nie oznacza sukcesu

od kilku lat korzystam tylko i wylacznie z reklamy w internetowej panoramie firm i to w zupelnosci wystarcza mi jako reklama w internecie, nie potrzebuje strony, bo zbyt duzo zachodu by bylo, a w pf-ce ludzie maja telefon, oferte, adres, lokalizacje na mapie, wszystko co jest potrzebne

a jakbym mial robic strone to musialbym wynajac firme, szukac grafika, potem ladowac kase w reklamy na portalach, a tak jedna wizytowka zalatwi mi wszystko.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne