REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Starbucks zwiększa lokalną przedsiębiorczość? Ciekawe wnioski z USA

Jacek Misztal2025-02-06 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-02-06 06:00

Czy Starbucks wspiera lokalną przedsiębiorczość? Jak wynika z badań przeprowadzonych w USA, w dzielnicach, gdzie wcześniej nie było kawiarni, otwarcie nowego lokalu przyczyniło się do wzrostu liczby nowych firm.

Starbucks zwiększa lokalną przedsiębiorczość? Ciekawe wnioski z USA
Starbucks zwiększa lokalną przedsiębiorczość? Ciekawe wnioski z USA
fot. Cloudy Design / / Shutterstock

Tak zwane "trzecie miejsca" pełnia ważną rolę w życiu społecznym. Przestrzenie publiczne, które nie są ani domem, ani miejscem pracy mogą wpływać na rozwój przedsiębiorczości. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Jinkyong Choi, Jorge Guzmana i Mario L. Smalla, których wyniki zaprezentowano w artykule "Third Places and Neighborhood Entrepreneurship: Evidence from Starbucks Cafés".

Te 2 czynniki wpływają na rozwój lokalnej przedsiębiorczości

Badacze zidentyfikowali dwa główne czynniki, dzięki którym obecność "trzecich miejsc" może wpływać na lokalną przedsiębiorczość:

  1. budowanie sieci społecznych - kawiarnie, takie jak Starbucks, oferują przestrzeń do nawiązywania i utrzymywania kontaktów, co jest kluczowe dla przedsiębiorców w fazie zakładania i rozwoju firm,
  2. sygnalizacja rozwoju - obecność znanej marki może sygnalizować inwestorom i przedsiębiorcom, że dana okolica jest perspektywiczna i warta inwestycji.

Analiza danych z lat 1990–2022 wykazała, że w dzielnicach, w których otwarto pierwszą kawiarnię Starbucks, liczba nowo powstałych firm wzrosła o 9,1% do 18% w ciągu kolejnych siedmiu lat, co odpowiada 2,9 do 5,7 dodatkowych firm rocznie. Efekt ten był jeszcze silniejszy w ramach partnerstwa Starbucks z Earvinem "Magic" Johnsonem, które koncentrowało się na mniej uprzywilejowanych dzielnicach.

Wzrost liczby nowych firm nie ograniczał się do branży gastronomicznej, ale obejmował także inne sektory, takie jak usługi biznesowe, technologie czy handel detaliczny.

Warto zauważyć, że wzrost przedsiębiorczości był zauważalny głównie w obszarach, które wcześniej nie miały kawiarni. W dzielnicach z już istniejącymi kawiarniami otwarcie nowego Starbucks nie miało istotnego wpływu na liczbę nowych firm. Sugeruje to, że kluczowym czynnikiem jest tworzenie nowych przestrzeni do interakcji społecznych, a nie sama obecność marki.

Efekt nie tylko Starbucksa

Dodatkowo badanie porównało wpływ różnych sieci kawiarni na lokalną przedsiębiorczość. Kawiarnie o modelu zbliżonym do Starbucksa, takie jak Caribou Coffee, również przyczyniły się do wzrostu liczby nowych firm. Natomiast sieci nastawione bardziej na sprzedaż niż na tworzenie przestrzeni społecznych, jak Dunkin' Donuts, nie miały takiego efektu.

Z pełnymi wynikami badań można zapoznać się pod poniższym linkiem (artykuł w j. angielskim).

Nie jest tajemnicą, że przedsiębiorcy (ale i pracownicy) często wykorzystują kawiarnie jako tymczasowe miejsca pracy, gdzie mogą spotykać się z klientami i pracować na laptopach. Ale wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Do tej pory w USA w lokalach Starbucks obowiązywała zasada, że można było po prostu rozgościć się w środku i poczytać książkę czy popracować, także bez zamawiania z menu. Firma zmieniła jednak politykę - klient nie usiądzie, jeśli nie przedstawi paragonu.

Źródło:
Jacek Misztal
Jacek Misztal
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom, absolwent ekonomii oraz przedsiębiorczości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Wśród zainteresowań można wymienić geopolitykę, rynki finansowe oraz kino. Telefon: 502 924 237

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
meliska
"uprzywilejowanych dzielnic" - to kalka z mainstreamowej propagandy z USA gdzie ciężko pracującego, lub uczącego się białego nazywa się "uprzywilejowanym".
karbinadel
A kto sfinansował te badania?
nestor_rodu
W Starbuksie byłem dwa razy w życiu, za każdym razem piłem tam najgorsze kawy w swoim życiu. Śmierdzącą czarną cienką lurę i drugą przesłodzoną ulepiuchę. Na kawach się nie znają, za to marketingową są top of the top...
karbinadel
Fenomen Starbucksa jest tym dziwniejszy, że w USA bynajmniej nie brakuje włoskich kawiarni, gdzie można się napić naprawdę dobrej kawy.
peluquero
nazywanie starbucks kawiarnią to tak jakby nazwać mcdonalds restauracją

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki