W kwietniu w państwach należących do Unii Europejskiej zarejestrowano jedynie 684 tys. nowych aut – o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem – wynika z danych stowarzyszenia ACEA. To znacznie mocniejszy spadek niż w Polsce. Kiepska sytuacja panuje zwłaszcza na największych europejskich rynkach, w szczególności we Włoszech.
Za branżą motoryzacyjną w Unii Europejskiej, wyłączając pełen zawirowań 2020 r., najgorszy kwiecień od ponad dekady. Nieco ponad 684 tys. nowych aut, które zarejestrowano w kwietniu, oznaczało spadek o 20,6 proc. w relacji rocznej. Najgorzej sytuacja wyglądała na Litwie (-34,9 proc. r/r), a spośród największych rynków – we Włoszech (-33 proc. r/r), gdzie nominalnie przybyło o 48 tys. mniej nowych aut niż w kwietniu 2021 r.
Passenger #car registrations ? in April:
– Italy ?? -33.0%
– France ?? -22.6%
– Germany ?? -21.5%
– Spain ?? -12.1%LEARN MORE: https://t.co/cIEaIy65MV pic.twitter.com/MWRGJwBWtF
— ACEA (@ACEA_auto) June 7, 2022
W nieco mniejszym stopniu (-18 proc. r/r) spada sprzedaż nowych aut w Stanach Zjednoczonych. W Chinach kwiecień przyniósł z kolei 48-procentową obniżkę rejestracji nowych aut w ujęciu rocznym.
W Polsce w kwietniu liczba rejestracji nowych aut obniżyła się w ujęciu rocznym o 13,1 proc. Zanosi się na to, że również w maju sytuacja na polskim rynku będzie nieco lepsza niż w całej Unii Europejskiej. Jak bowiem wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w maju 2022 r. nad Wisłą zarejestrowano niespełna 36 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
Biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące 2022 r., w państwach należących do UE zarejestrowano ok. 2,9 mln nowych samochodów osobowych – o 14,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. W Polsce w tym czasie spadek liczby rejestracji wyniósł 13,3 proc.
Azja broni się lepiej od Europy
Spośród dziesięciu najpopularniejszych marek, najmocniej – o 36 proc. r/r obniżyła się sprzedaż peugeotów (39,8 tys. sztuk w kwietniu 2022 r.). O więcej niż 30 proc. względem kwietnia 2021 r. spadła także sprzedaż aut produkowanych przez Renault (36,2 tys. i -30,1 proc. r/r) oraz najpopularniejszych w UE volkswagenów (71,7 tys. sztuk i -30,4 proc. r/r).
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej – najpopularniejsze marki (kwiecień 2022)
Marka | Liczba rejestracji [w tys. sztuk] | Zmiana r/r [w proc.] |
Volkswagen | 71,7 | -30,4 |
Toyota | 48,9 | -2,6 |
BMW | 42,1 | -14,6 |
Peugeot | 39,8 | -36,1 |
Mercedes | 39,8 | -20,2 |
KIA | 38,9 | +14,6 |
Renault | 36,2 | -30,1 |
Audi | 35,4 | -18,7 |
Hyundai | 33,2 | +6,5 |
Ford | 29,8 | -18,1 |
Źródło: ACEA
Znacznie lepiej od rodzimych, europejskich marek, wiodło się w kwietniu autom rodem z Japonii i Korei Południowej. Odbicie liczby rejestracji zanotowały z kolei marki należące do koncernu Hyundaia: KIA (38,9 tys. i +14,7 proc. r/r) oraz Hyundai (33,2 tys. i +6,5 proc. r/r). Z kolei druga w zestawieniu Toyota sprzedała na terenie Unii Europejskiej w kwietniu 48,9 tys. nowych samochodów, co było wynikiem o 2,6 proc. niższym niż przed rokiem.
Z czołowej dziesiątki wypadł Fiat. Stało się tak głównie za sprawą ponad 30-procentowego spadku w ujęciu rocznym sprzedaży nowych aut we Włoszech, gdzie rodzime fiaty wciąż są najpopularniejszymi modelami.
Peugeot z najpopularniejszym modelem w UE
Jak z kolei wynika z danych JATO Dynamics, w kwietniu 2022 r. najpopularniejszym modelem w Unii Europejskiej był peugeot 208 (15,6 tys. sztuk i -15 proc. r/r). Pola peugotowi musiał ustąpić volkswagen t-roc (14 tys. sztuk i -19 proc. r/r) oraz dacia sandero (12,9 tys. sztuk i -2 proc. r/r).
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej – najpopularniejsze modele (kwiecień 2022)
Model | Liczba rejestracji | Zmiana r/r [w proc.] |
peugeot 208 | 15 615 | -15 |
volkswagen t-roc | 13 998 | -19 |
dacia sandero | 12 913 | -2 |
fiat/abarth 500 | 12 835 | -18 |
ford puma | 12 601 | -5 |
toyota yaris | 12 448 | -28 |
opel/vauxhall corsa | 11 834 | -30 |
toyota corolla | 11 678 | -4 |
kia sportage | 11 635 | +53 |
fiat panda | 11 544 | -4 |
Źródło: JATO Dynamics
Najpopularniejsza w Polsce od wielu miesięcy toyota corolla w całej UE mogła pochwalić się niespełna 12 tysiącami rejestracji nowych egzemplarzy i ich spadkiem w ujęciu rocznym o 4 proc., co oznacza, że w kwietniu co piąty przedstawiciel tego modelu został zarejestrowany nad Wisłą.