Just Eat Takeaway.com ma zostać przejęte przez grupę inwestycyjną Prosus w ramach transakcji wartej ponad 4 miliardy euro, co doprowadzi do wycofania z giełdy europejskiej firmy zajmującej się dostawą jedzenia.


Prosus złożył ofertę wyłącznie za gotówkę (all-cash offer), wyceniając akcje Just Eat na 20,30 euro, co stanowi 22-procentową nadwyżkę względem ich trzymiesięcznego maksimum.
Ten ruch oznacza koniec burzliwych kilku lat dla grupy z siedzibą w Amsterdamie, której akcje gwałtownie wzrosły podczas pandemii COVID-19, ale znacząco spadły po zakończeniu lockdownów.
Just Eat przejął Grubhub za 7,3 miliarda dolarów w 2021 roku, gdy branża dostaw przeżywała rozkwit z powodu pandemii, lecz w zeszłym listopadzie odsprzedał platformę za ułamek tej kwoty, 650 milionów dolarów.
Od 2021 roku Just Eat Takeaway.com jest sponsorem klubowych i kobiecych rozgrywek UEFA, po tym jak otrzymało pierwszy w historii kontrakt sponsorki na UEFA Euro 2020.
Transakcja dotycząca Just Eat to najważniejsze przejęcie Prosus pod rządami nowego dyrektora generalnego Fabricio Bloisiego, który wyznaczył ambitne plany rozwoju dla grupy inwestycyjnej.
W oświadczeniu Bloisi określił przejęcie Just Eat jako „szansę na stworzenie europejskiego giganta technologicznego”.
Bloisi to były szef iFood, należącej do Prosus aplikacji do zamawiania jedzenia, która dominuje na jego rodzimym rynku w Brazylii.
Został dyrektorem generalnym południowoafrykańskiej grupy Naspers, dążąc do podwojenia wartości rynkowej jej ramienia inwestycyjnego Prosus, które jest także największym akcjonariuszem chińskiego giganta internetowego Tencent.
Just Eat Takeaway.com jest obecne w 17 krajach świata. W Polsce od 2014 roku częścią grupy jest Pyszne.pl.
J.S.