Ceny rękawic w dystrybucji mogą się obniżać w kolejnych kwartałach, ale na razie ten spadek cen jest łagodny i wynosi "dolne kilka procent" - poinformował Witold Kruszewski, członek zarządu ds. finansowych Mercator Medical. Spółka liczy, że z końcem lockdownu pojawi się popyt ze strony zamkniętych obecnie sektorów, co powinno ustabilizować ceny.


"Już od jesieni spodziewaliśmy się, że rynek zacznie być trudniejszy i ceny w dystrybucji zaczną się obniżać - myśleliśmy o drugim kwartale, ale nastąpiło to wcześniej - pod koniec pierwszego kwartału. Chciałbym jednak podkreślić, że to są bardzo niewielkie zmiany i ten spadek cen jest łagodny" - powiedział Witold Kruszewski, członek zarządu ds. finansowych.
"W kolejnych kwartałach te ceny mogą się dalej obniżać, ale na razie ten spadek cen jest łagodny" - dodał.
Kruszewski wskazał, że marże w segmencie dystrybucji wciąż są bardzo dobre i "sporo powyżej" tych sprzed pandemii, ale niższe niż w szczytowym momencie.
"Spadek cen na rynku rękawic to jest obecnie dolne kilka procent. Trudno powiedzieć co będzie dalej, natomiast spodziewamy się, że wraz z końcem lockdownu pojawi się popyt z tych sektorów, które są obecnie zamknięte, co powinno te ceny ustabilizować" - ocenił Kruszewski.
Poinformował też, że spółka pracuje nad zwiększeniem przepustowości segmentu dystrybucji.
"Uruchamiamy e-commerce, który spowoduje, że dotrzemy do klienta ostatecznego. Udział tego kanału w sprzedaży w tym roku będzie rósł. W tej chwili działamy w dwóch krajach w tej formule, a wkrótce będziemy działać w trzech" - powiedział Kruszewski.
"Rozbudowujemy też sieć przedstawicieli. W tej chwili nasza sieć sprzedaży liczy prawie 100 osób i to będzie zwiększało nasze możliwości sprzedażowe w drugiej połowie roku. Ponadto liczymy na powrót do operatywy w szpitalach" - dodał.
Kruszewski wskazał, że segment produkcji zachowuje się bardzo dobrze.
"Dwie trzecie produkcji z tego roku i aż do pierwszego kwartału 2022 roku jest już sprzedanych po bardzo dobrych cenach stałych i to będzie stabilizowało wyniki grupy. Spodziewamy się, że ta dobra passa dla segmentu produkcyjnego potrwa przez większą część 2021 roku" - powiedział członek zarządu.
Mercator Medical opublikował we wtorek wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2021 roku. Grupa szacuje, że miała w I kw. 2021 roku ok. 287,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 20,6 mln zł rok wcześniej i 348,6 mln zł kwartał wcześniej.
EBITDA grupy wyniosła w pierwszym kwartale 2021 roku ok. 302,8 mln zł. W pierwszym kwartale 2020 roku EBITDA wyniosła 35,3 mln zł, a w czwartym kwartale 405,4 mln zł.
Według wstępnych danych, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Mercatora wyniosły w pierwszym kwartale 552,1 mln zł wobec 202,8 mln zł w pierwszym kwartale 2020 roku oraz 652,2 mln zł w czwartym kwartale 2020 roku.
Kurs spółki spadł we wtorek o prawie 9 proc., a w środę ok. godz. 11.10 tracił kolejne 14 proc.
Kruszewski wskazał, że na niższe od oczekiwań wyniki wpłynęły dwa czynniki.
"Jeden z nich to mniejszy wolumen. Głównym problemem jest to, że jesteśmy w trakcie lockdownu i wiele branż - HoReCa, beauty, fitness - jest zamkniętych. To powoduje, że popyt na nasze produkty spadł. Dodatkowo, dystrybutorzy którzy widzą spadek cen, a mogą odsunąć zakupy na później, robią to" - powiedział członek zarządu Mercatora.
"Drugi czynnik to jest to, że postanowiliśmy - i to jest biznesowo dobry ruch - część produkcji z fabryki w Tajlandii przekierować do naszych spółek dystrybucyjnych. To dotyczy przede wszystkim produktów premium, które budują naszą przewagę w Europie Zachodniej. W branży jest problem z produkcją tego typu rękawic, więc produkujemy je w naszej fabryce i zaopatrujemy nasze spółki w dystrybucji. Do momentu kiedy rękawice nie zostaną sprzedane - marża, która jest na nich zarobiona w segmencie produkcji jest tymczasowo zamrożona. Gdy zostaną sprzedane, to pojawią się w wyniku" - dodał.
Mercator Medical zajmuje się produkcją i dystrybucją jednorazowych rękawic medycznych, ochronnych i gospodarczych oraz opatrunków medycznych. Na koniec marca 2021 roku grupa dysponowała ok. 663,4 mln zł gotówki netto oraz innych aktywów finansowych (jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych). (PAP Biznes)
sar/ ana/