Trzecią najlepiej sprzedającą się marką samochodów w Europie w pierwszej połowie roku była Skoda. Koncern z Czech właśnie poinformował, że stało się to po raz pierwszy w jego 130-letniej historii.


Czeski producent samochodów został założony w 1895 roku w Mladej Boleslavi, początkowo jako Laurin & Klement. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna, który związany był z przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. Rok później na międzynarodowej wystawie samochodowej w Pradze zaprezentowano model 150, pierwsze auto ze znaczkiem Skody. Od 1991 r. firma należy do Volkswagen AG, niemieckiego giganta motoryzacyjnego i największego sprzedawcy samochodów w Europie.
Według danych Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) w pierwszej połowie roku koncern VW sprzedał w Europie blisko 748 tys. pojazdów. Z kolei 440 tys. to wynik samochodów marki Toyota. Trzecie miejsce z wynikiem 409 tys. pojazdów zajmowała właśnie Skoda (według danych producenta). Jak wskazał czeski koncern po raz pierwszy w swojej 130-letniej historii, był on trzecim największym sprzedawcą aut na Starym Kontynencie.
| Sprzedaż aut poszczególnych marek w Europie (1 połowa 2025 r.) | |||
|---|---|---|---|
| Marka | Sprzedaż w tys. szt. | ||
| Volkswagen | 747,92 | 4,40% | |
| Toyota | 440,07 | -8,86% | |
| Skoda | 409,10 | 10,50% | |
| BMW | 406,13 | 1,93% | |
| Renault | 394,28 | 8,43% | |
| Peugeot | 363,64 | 5,19% | |
| Mercedes | 335,42 | 0,32% | |
| Audi | 328,76 | -4,73% | |
| Dacia | 308,96 | 1,07% | |
| Kia | 271,86 | -3,71% | |
| Hyundai | 267,35 | -5,16% | |
| Opel/Vauxhall | 205,05 | -12,23% | |
| Citroen | 190,28 | -14,87% | |
| Cupra | 152,97 | 35,48% | |
| Fiat | 150,41 | -23,74% | |
| Seat | 113,72 | -24,65% | |
| Mini | 79,76 | 15,39% | |
| Jeep | 72,26 | 1,99% | |
| Porsche | 49,94 | -14,51% | |
| Lexus | 40,40 | 11,39% | |
| Alfa Romeo | 33,12 | 33,30% | |
| DS | 17,11 | -20,23% | |
| Lancia/Chrysler | 6,50 | -73,83% | |
| Smart | 5,79 | -63,46% | |
| Inne | 5,01 | -37,83% | |
| Alpine | 4,87 | 89,83% | |
| Na podstawie danych ACEA oraz raportu Skody | |||
Skoda z rosnącymi wynikami
Firma pochwaliła się w poniedziałek wynikami za pierwsze półrocze, w którym mimo trudnej sytuacji na rynku zdołała się poprawić w kluczowych obszarach. Na całym świecie marka dostarczyła 509 400 pojazdów klientom w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 r., co oznaczało wzrost o 13,6%. W Europie sprzedaż wzrosła o 10,5%.
W efekcie przychody wzrosły do 15,05 mld euro (+10,4%), a zysk operacyjny osiągnął prawie 1,29 mld euro (+11,8%), przy przepływach pieniężnych netto na poziomie 1,44 mld euro (+2,5%). Dobrze zarządzana czeska spółka przy wyższym popycie i ścisłej dyscyplinie kosztowej zdołaa nawet poprawić rentowność na sprzedaży podczas gdy w całej Grupie ona spadła.
Rentowności operacyjnej wzrosła do 8,5% wobec 8,4% w 1H24, co pozwoliło jej przyćmić takie marki z Grupy Volkswagena jak np. Audi gdzie zanotowano spadek w pierwszym półroczu do 3,3% z 6,4%. W całej Grupie VW rentowność wyniosła 4,2% (6,2% poprzednio).
„Skoda Auto prosperuje, osiągając solidne wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku, pomimo poważnych wyzwań w naszej branży. Po raz kolejny osiągnęliśmy wzrost w zakresie naszych kluczowych wskaźników efektywności (KPI) i udowodniliśmy, że jesteśmy jedną z najbardziej rentownych marek motoryzacyjnych w segmencie wolumenowym. Te fantastyczne wyniki świadczą o odporności naszego modelu biznesowego” – skomentowała w komunikacie prasowym Klaus Zellmer, prezes Skoda Auto.
Na największym rynku Skody, jakim są Niemiec, dostarczono 100,7 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 10,5% rok do roku. Duże wzrosty odnotowano w Wielkiej Brytanii (43,8 tys. pojazdów; +16,5%), Hiszpanii (21,1 tys.; +20,3%), Austrii (15,2 tys.; +25,7%), Szwecji (8,5 tys. pojazdów; +54,0%) i Francji (24,4 tys. pojazdów; +13,5%). W Polsce sprzedaż utrzymała się na podobnym poziomie co tok temu i wyniosła 30,2 tys. aut.
Z kolei biorąc pod uwagę pozaeuropejskie rynki uwagę zwracają Indie, gdzie Skoda osiągnęła w pierwszym półroczu najlepszy wynik w historii, dostarczając około 33,3 tys. pojazdów i notując wzrost o 107,7% rok do roku. Przysłużył się temu nowo wprowadzony model Kylaq, dedykowany na tamtejszy rynek, którego sprzedano ponad 20 tys. Bazowa wersja kosztuje 789 000 rupii, co w przeliczeniu daje około 40 tys. zł.
Globalnie najlepiej sprzedawała się natomiast Skoda Octavia (97,5 tys.), chociaż w porównaniu z zeszłym rokiem wolumen spadł o 19,6%. Zyskiwała za to sprzedaż numeru dwa na liście za pierwsze półrocze jakim był model Kodiaq. 64,8 tys. sztuk to o 26,7% więcej rdr. Na trzecim miejscu model Kamiq ze sprzedażą na poziomie 60,4 tys. aut i wzrostem o blisko 5%.
Tanie elektryki nie tylko z Chin
Warto jeszcze zwrócić uwagę na wzrost sprzedaży elektrycznych modeli Skody. Model Enyaq zanotował wzrost sprzedaży o 31,3% do 38,7 tys. sztuk, a model Elroq zadebiutował w sprzedaży od razu z wynikiem 34,3 tys. sztuk. Firma poinformowała również, że do końca czerwca klienci złożyli ponad 120 tys. zamówień na modele Enyaq i Elroq. Skoda zapowiedziała także na 2026 r. nowy model elektrycznego SUV-a Epiq w cenie 25 tys. euro.
Europejscy producenci samochodów zmagali się w minionym półroczu ze spadkami sprzedaży, rosnącą konkurencją ze strony Chin oraz niepewnością związaną z amerykańskimi taryfami importowymi i przepisami UE, mającymi na celu przyspieszenie przejścia na pojazdy elektryczne. Mimo to Skoda pokazała się z dobrej strony w trudnym otoczeniu. „Sprzedaż w kontekście ogólnej sytuacji na rynku wypada dobrze” – powiedział prezes dziennikarzom podczas wideokonferencji.
Szkoda, że Skoda nie jest notowana na giełdzie, bo być może wyróżniałby się na tle branży słabnącej. Jako część Grupy VW sprzedaż Skody odpowiadała w I poł. roku tylko za 9,5 proc. przychodów koncernu, którego akcje od 2021 r. są w bessie. Co prawda w tym roku odbiły o blisko 10 proc., ale koncern zamyka fabryki, restrukturyzuje zatrudnienie i zmaga się z licznymi problemami, w tym rosnącą konkurencją z Chin.
VW odnotował wyraźny spadek zysków w I połowie 2025 r. Szczególnie w II kwartale, gdy zysk operacyjny spadł o 29%,. głównie z powodu silnego uderzenia amerykańskimi cłami. Porsche i Audi z Grupy VW, które nie mają produkcji w USA zanotowały spadek zysku operacyjnego odpowiednio o 90% i 64%. Eksperci ostrzegają przed wysoką zmiennością akcji producentów aut i ryzykami związanymi z globalną transformacją motoryzacji. Prezes VW Oliver Blume zapowiedział przyspieszenie cięć kosztów.
Michał Kubicki




























































