REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Skoda zrobiła to po raz pierwszy w 130-letniej historii. Czeski producent na podium

Michał Kubicki2025-07-28 15:39redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-07-28 15:39

Trzecią najlepiej sprzedającą się marką samochodów w Europie w pierwszej połowie roku była Skoda. Koncern z Czech właśnie poinformował, że stało się to po raz pierwszy w jego 130-letniej historii.

Skoda zrobiła to po raz pierwszy w 130-letniej historii. Czeski producent na podium
Skoda zrobiła to po raz pierwszy w 130-letniej historii. Czeski producent na podium
fot. Vitalii Vitleo / / Shutterstock

Czeski producent samochodów został założony w 1895 roku w Mladej Boleslavi, początkowo jako Laurin & Klement. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna, który związany był z przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. Rok później na międzynarodowej wystawie samochodowej w Pradze zaprezentowano model 150, pierwsze auto ze znaczkiem Skody. Od 1991 r. firma należy do Volkswagen AG, niemieckiego giganta motoryzacyjnego i największego sprzedawcy samochodów w Europie.

Według danych Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) w pierwszej połowie roku koncern VW sprzedał w Europie blisko 748 tys. pojazdów. Z kolei 440 tys. to wynik samochodów marki Toyota. Trzecie miejsce z wynikiem 409 tys. pojazdów zajmowała właśnie Skoda (według danych producenta). Jak wskazał czeski koncern po raz pierwszy w swojej 130-letniej historii, był on trzecim największym sprzedawcą aut na Starym Kontynencie.

Sprzedaż aut poszczególnych marek w Europie (1 połowa 2025 r.)
Marka  Sprzedaż w tys. szt.
 Volkswagen 747,92 4,40%
 Toyota 440,07 -8,86%
 Skoda 409,10 10,50%
 BMW 406,13 1,93%
 Renault 394,28 8,43%
 Peugeot 363,64 5,19%
 Mercedes 335,42 0,32%
 Audi 328,76 -4,73%
 Dacia 308,96 1,07%
 Kia 271,86 -3,71%
 Hyundai 267,35 -5,16%
 Opel/Vauxhall 205,05 -12,23%
 Citroen 190,28 -14,87%
 Cupra 152,97 35,48%
 Fiat 150,41 -23,74%
 Seat 113,72 -24,65%
 Mini 79,76 15,39%
 Jeep 72,26 1,99%
 Porsche 49,94 -14,51%
 Lexus 40,40 11,39%
 Alfa Romeo 33,12 33,30%
 DS 17,11 -20,23%
 Lancia/Chrysler 6,50 -73,83%
 Smart 5,79 -63,46%
Inne 5,01 -37,83%
 Alpine 4,87 89,83%
Na podstawie danych ACEA oraz raportu Skody

Skoda z rosnącymi wynikami 

Firma pochwaliła się w poniedziałek wynikami za pierwsze półrocze, w którym mimo trudnej sytuacji na rynku zdołała się poprawić w kluczowych obszarach. Na całym świecie marka dostarczyła 509 400 pojazdów klientom w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 r., co oznaczało wzrost o 13,6%. W Europie sprzedaż wzrosła o 10,5%.

W efekcie przychody wzrosły do 15,05 mld euro (+10,4%), a zysk operacyjny osiągnął prawie 1,29 mld euro (+11,8%), przy przepływach pieniężnych netto na poziomie 1,44 mld euro (+2,5%). Dobrze zarządzana czeska spółka przy wyższym popycie i ścisłej dyscyplinie kosztowej zdołaa nawet poprawić rentowność na sprzedaży podczas gdy w całej Grupie ona spadła.

Rentowności operacyjnej wzrosła do 8,5% wobec 8,4% w 1H24, co pozwoliło jej przyćmić takie marki z Grupy Volkswagena jak np. Audi gdzie zanotowano spadek w pierwszym półroczu do 3,3% z 6,4%. W całej Grupie VW rentowność wyniosła 4,2% (6,2% poprzednio).

„Skoda Auto prosperuje, osiągając solidne wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku, pomimo poważnych wyzwań w naszej branży. Po raz kolejny osiągnęliśmy wzrost w zakresie naszych kluczowych wskaźników efektywności (KPI) i udowodniliśmy, że jesteśmy jedną z najbardziej rentownych marek motoryzacyjnych w segmencie wolumenowym. Te fantastyczne wyniki świadczą o odporności naszego modelu biznesowego” – skomentowała w komunikacie prasowym Klaus Zellmer, prezes Skoda Auto.

Na największym rynku Skody, jakim są Niemiec, dostarczono 100,7 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 10,5% rok do roku. Duże wzrosty odnotowano w Wielkiej Brytanii (43,8 tys. pojazdów; +16,5%), Hiszpanii (21,1 tys.; +20,3%), Austrii (15,2 tys.; +25,7%), Szwecji (8,5 tys. pojazdów; +54,0%) i Francji (24,4 tys. pojazdów; +13,5%). W Polsce sprzedaż utrzymała się na podobnym poziomie co tok temu i wyniosła 30,2 tys. aut.

Z kolei biorąc pod uwagę pozaeuropejskie rynki uwagę zwracają Indie, gdzie Skoda osiągnęła w pierwszym półroczu najlepszy wynik w historii, dostarczając około 33,3 tys. pojazdów i notując wzrost o 107,7% rok do roku. Przysłużył się temu nowo wprowadzony model Kylaq, dedykowany na tamtejszy rynek, którego sprzedano ponad 20 tys. Bazowa wersja kosztuje 789 000 rupii, co w przeliczeniu daje około 40 tys. zł.

Globalnie najlepiej sprzedawała się natomiast Skoda Octavia (97,5 tys.), chociaż w porównaniu z zeszłym rokiem wolumen spadł o 19,6%. Zyskiwała za to sprzedaż numeru dwa na liście za pierwsze półrocze jakim był model Kodiaq. 64,8 tys. sztuk to o 26,7% więcej rdr. Na trzecim miejscu model Kamiq ze sprzedażą na poziomie 60,4 tys. aut i wzrostem o blisko 5%.

Tanie elektryki nie tylko z Chin

Warto jeszcze zwrócić uwagę na wzrost sprzedaży elektrycznych modeli Skody. Model Enyaq zanotował wzrost sprzedaży o 31,3% do 38,7 tys. sztuk, a model Elroq zadebiutował w sprzedaży od razu z wynikiem 34,3 tys. sztuk. Firma poinformowała również, że do końca czerwca klienci złożyli ponad 120 tys. zamówień na modele Enyaq i Elroq. Skoda zapowiedziała także na 2026 r. nowy model elektrycznego SUV-a Epiq w cenie 25 tys. euro.

skoda-storyboard.com

Europejscy producenci samochodów zmagali się w minionym półroczu ze spadkami sprzedaży, rosnącą konkurencją ze strony Chin oraz niepewnością związaną z amerykańskimi taryfami importowymi i przepisami UE, mającymi na celu przyspieszenie przejścia na pojazdy elektryczne. Mimo to Skoda pokazała się z dobrej strony w trudnym otoczeniu. „Sprzedaż w kontekście ogólnej sytuacji na rynku wypada dobrze” – powiedział prezes dziennikarzom podczas wideokonferencji.

Szkoda, że Skoda nie jest notowana na giełdzie, bo być może wyróżniałby się na tle branży słabnącej. Jako część Grupy VW sprzedaż Skody odpowiadała w I poł. roku tylko za 9,5 proc. przychodów koncernu, którego akcje od 2021 r. są w bessie. Co prawda w tym roku odbiły o blisko 10 proc., ale koncern zamyka fabryki, restrukturyzuje zatrudnienie i zmaga się z licznymi problemami, w tym rosnącą konkurencją z Chin.

VW odnotował wyraźny spadek zysków w I połowie 2025 r. Szczególnie w II kwartale, gdy zysk operacyjny spadł o 29%,. głównie z powodu silnego uderzenia amerykańskimi cłami. Porsche i Audi z Grupy VW, które nie mają produkcji w USA zanotowały spadek zysku operacyjnego odpowiednio o 90% i 64%. Eksperci ostrzegają przed wysoką zmiennością akcji producentów aut i ryzykami związanymi z globalną transformacją motoryzacji. Prezes VW Oliver Blume zapowiedział przyspieszenie cięć kosztów. 

Michał Kubicki

Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. Telefon 728 927 242

Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (12)

dodaj komentarz
talmudd
chyba została im tylko .......nazwa ....ale lemingi łykną wszystko.....
antyoni
No to ciekawe dlaczego na tej liście nie ma słynnej polskiej marki "00"? Oj czeka,j już wiem? ..... Wystarczy że jest na nad drzwiami do dworcowego WC! Hahahahaha!
Przecież ostatni krzyk rodzimej polskiej motoryzacji to Tarpan, idealny do wywózki polskiego obornika na pola podskarpecia....
https://autosalon.tv/novinky/retro/retro-
No to ciekawe dlaczego na tej liście nie ma słynnej polskiej marki "00"? Oj czeka,j już wiem? ..... Wystarczy że jest na nad drzwiami do dworcowego WC! Hahahahaha!
Przecież ostatni krzyk rodzimej polskiej motoryzacji to Tarpan, idealny do wywózki polskiego obornika na pola podskarpecia....
https://autosalon.tv/novinky/retro/retro-polaci-mohli-mit-uz-v-70-letech-svuj-range-rover-tarpan-vsak-zustal-na-zacatku-dlouhe-cesty
darius19
ale komentarze - frustraci? Po prostu przyzwoity samochod w niezlej cenie.
men24a
Niemiec chciał w Polsce narodowe auto składać ale mądrzy Polaczki go pogonili do Skody.
prs
Russkich o zdanie nikt nie pytal..

..lol..
men24a odpowiada prs
Ta my narodowe będziemy robić sami, najpierw 30 lat Balcerowicz je niszczył potem 8 lat ścinali pod nie 2 tys ha lasu a teraz nowy ład je blokuje a zactok z UE będą wychodzić
prs odpowiada men24a
Co tam?..

Wołga ci nawala?..
..nie poradze..zlom..

Narodowo robicie jedynie pod siebie..
..caly narod..wladzy sie boi..

..lol..
antyoni odpowiada prs
Jak tam wasze zaporożce, Mykoła?
prs odpowiada antyoni
Super ajwaj, super!!

Nasza Polska bez niczyjej pomocy, wlasna armia wam dokopie - paniatna?..

..lol..

Powiązane: Czechy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki