Polacy najchętniej widzą siebie w nowych SUV-ach i autach klasy C. To właśnie te samochody kupowali w tym roku najczęściej. Coraz lepiej sprzedają się także samochody klasy premium, wśród których prym wiodą marki niemieckie.


W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 303 000 nowych samochodów osobowych. W relacji rok do roku branża motoryzacyjna zanotowała w tym segmencie 17-proc. wzrost sprzedaży. Wśród najczęściej kupowanych aut występują niezmiennie te z logo Skody, Volkswagena i Toyoty na masce – wynika z raportu „Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2016” przygotowanego przez KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Sprzedaż najbardziej wzrosła w Polsce
Taki wzrost w skali Unii Europejskiej osiągnięto tylko nad Wisłą i we Włoszech. Największy rynek – niemiecki - zanotował wzrost liczby rejestracji o 6 proc. W I-III kw. 2016 r. zarejestrowano tam ponad 2,5 mln samochodów osobowych, podczas gdy w Polsce zaledwie 12 proc. tej liczby. Wśród dziesięciu krajów UE, w których branża motoryzacyjna sprzedaje najwięcej, najsłabiej przedstawiają się dane z Wielkiej Brytanii i Holandii – na Wyspach wzrost wyniósł zaledwie 3 proc., a w Holandii liczba rejestracji spadła o 5 proc. w relacji rok do roku.
Niezmiennie liderem jeśli chodzi o Europę jest grupa Volkswagen, która mogła pochwalić się liczbą 2,675 mln rejestracji w analizowanym okresie. Kolejne miejsca na podium okupują koncerny francuskie – grupa PSA (1,126 mln) i Renault (1,120 mln).
Kompakty i SUV-y najpopularniejsze
Najczęściej rejestrowanymi pojazdami w Polsce są kompaktowe auta średnie klasy C, których łącznie zarejestrowano w kraju 85 085 sztuk. 2/3 z nich zakupiono w wariancie z silnikiem benzynowym. To w ich przypadku odnotowano wzrost sprzedaży o 19,4 proc., podczas gdy mniejszym zainteresowaniem cieszyły się te napędzane olejem napędowym – ich sprzedaż spadła o 0,6 proc.
Drugim segmentem, który najlepiej sobie radzi na polskim rynku są małe i średnie SUV-y oraz crossovery. Ich rynek wzrósł w analizowanym okresie o ok. 30 proc. Lepiej poradziły sobie modele na benzynę (45 665 sztuk i wzrost o 33,8 proc.), podczas gdy egzemplarze na olej napędowy sprzedano w liczbie 23 698 (wzrost o 22,9 proc.).
Polacy przesiadają się do aut klasy premium?
Dobre wyniki odnotowały także marki pozycjonujące się na rynku jako producenci aut premium. Choć wolumen takich transakcji jest znacznie niższy, to wzrost sprzedaży jest dynamiczniejszy niż w przypadku marek masowych. Marki premium odnotowały o 31 proc. większą sprzedaż względem ubiegłego roku, a prym wśród nich wiodło BMW, Mercedes i Audi. Poniżej tysiąca aut sprzedały Porsche, Land Rover, Alfa Romeo i Jaguar.
Większa sprzedaż napędza rynek ubezpieczeń
Większa liczba rejestracji to większa sprzedaż nie tylko dla producentów samochodów, ale także towarzystw ubezpieczeniowych. W analizowanym okresie składka przypisana brutto ubezpieczenia OC w Polsce wzrosła o 1,02 mld zł i wyniosła w br. 5,03 mld. Na konta ubezpieczycieli trafiają także większe składki z tytułu ubezpieczeń AC - łączna składka brutto wzrosła z 2,74 mld do 3,21 mld zł.
Rośnie jednak także łączna wartość wypłacanych odszkodowań. W pierwszych trzech kwartałach 2016 zakłady ubezpieczeń wypłaciły o 0,5 mld zł więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.