REKLAMA

Samochody Polaków: kupujemy głównie SUV-y i kompakty

2016-11-03 13:52
publikacja
2016-11-03 13:52
Samochody Polaków: kupujemy głównie SUV-y i kompakty
Samochody Polaków: kupujemy głównie SUV-y i kompakty
/ thetaXstock

Polacy najchętniej widzą siebie w nowych SUV-ach i autach klasy C. To właśnie te samochody kupowali w tym roku najczęściej. Coraz lepiej sprzedają się także samochody klasy premium, wśród których prym wiodą marki niemieckie.

W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 303 000 nowych samochodów osobowych. W relacji rok do roku branża motoryzacyjna zanotowała w tym segmencie 17-proc. wzrost sprzedaży. Wśród najczęściej kupowanych aut występują niezmiennie te z logo Skody, Volkswagena i Toyoty na masce – wynika z raportu „Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2016” przygotowanego przez KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

fot. / / KPMG/PZPM

Sprzedaż najbardziej wzrosła w Polsce

Taki wzrost w skali Unii Europejskiej osiągnięto tylko nad Wisłą i we Włoszech. Największy rynek – niemiecki - zanotował wzrost liczby rejestracji o 6 proc. W I-III kw. 2016 r. zarejestrowano tam ponad 2,5 mln samochodów osobowych, podczas gdy w Polsce zaledwie 12 proc. tej liczby. Wśród dziesięciu krajów UE, w których branża motoryzacyjna sprzedaje najwięcej, najsłabiej przedstawiają się dane z Wielkiej Brytanii i Holandii – na Wyspach wzrost wyniósł zaledwie 3 proc., a w Holandii liczba rejestracji spadła o 5 proc. w relacji rok do roku.

Niezmiennie liderem jeśli chodzi o Europę jest grupa Volkswagen, która mogła pochwalić się liczbą 2,675 mln rejestracji w analizowanym okresie. Kolejne miejsca na podium okupują koncerny francuskie – grupa PSA (1,126 mln) i Renault (1,120 mln).

Kompakty i SUV-y najpopularniejsze

Najczęściej rejestrowanymi pojazdami w Polsce są kompaktowe auta średnie klasy C, których łącznie zarejestrowano w kraju 85 085 sztuk. 2/3 z nich zakupiono w wariancie z silnikiem benzynowym. To w ich przypadku odnotowano wzrost sprzedaży o 19,4 proc., podczas gdy mniejszym zainteresowaniem cieszyły się te napędzane olejem napędowym – ich sprzedaż spadła o 0,6 proc.

Drugim segmentem, który najlepiej sobie radzi na polskim rynku są małe i średnie SUV-y oraz crossovery. Ich rynek wzrósł w analizowanym okresie o ok. 30 proc. Lepiej poradziły sobie modele na benzynę (45 665 sztuk i wzrost o 33,8 proc.), podczas gdy egzemplarze na olej napędowy sprzedano w liczbie 23 698 (wzrost o 22,9 proc.).

Polacy przesiadają się do aut klasy premium?

Dobre wyniki odnotowały także marki pozycjonujące się na rynku jako producenci aut premium. Choć wolumen takich transakcji jest znacznie niższy, to wzrost sprzedaży jest dynamiczniejszy niż w przypadku marek masowych. Marki premium odnotowały o 31 proc. większą sprzedaż względem ubiegłego roku, a prym wśród nich wiodło BMW, Mercedes i Audi. Poniżej tysiąca aut sprzedały Porsche, Land Rover, Alfa Romeo i Jaguar.

Większa sprzedaż napędza rynek ubezpieczeń

Większa liczba rejestracji to większa sprzedaż nie tylko dla producentów samochodów, ale także towarzystw ubezpieczeniowych. W analizowanym okresie składka przypisana brutto ubezpieczenia OC w Polsce wzrosła o 1,02 mld zł i wyniosła w br. 5,03 mld. Na konta ubezpieczycieli trafiają także większe składki z tytułu ubezpieczeń AC - łączna składka brutto wzrosła z 2,74 mld do 3,21 mld zł.
Rośnie jednak także łączna wartość wypłacanych odszkodowań. W pierwszych trzech kwartałach 2016 zakłady ubezpieczeń wypłaciły o 0,5 mld zł więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. 

Źródło:
Tematy
Temperatura skacze, nagroda wzrasta! Otwórz konto i odbierz nawet 350 zł!

Temperatura skacze, nagroda wzrasta! Otwórz konto i odbierz nawet 350 zł!

Advertisement

Komentarze (52)

dodaj komentarz
~pola
Ja już nie mogę się doczekać przyszłego tygodnia, bo odbieram swoją corollę z chodzenia w Piasecznie. W końcu będę miała nowe auto a nie stare rzechy
~Billy
Widać, że sytuacja na drogach się ostatnio zmienia. Polacy jeżdżą coraz lepszymi autami. Pracuję w komisie, gdzie wszyscy ostatnio szukają jakiegoś SUVa, najlepiej od Toyoty.
~stojek
Ja wybieram Toyotę, bo od początku jeżdzę autami tej marki. Najpierw była Corolla, potem RAV4, a w przyszłym roku przesiadam się na RAV4 hybrid.
~er899
to pokazuje czemu rząd podnosi podatrki.... ludzie kasy mają jak lodu... mnie na nowy samochód nie stać.....
~pola
Ja mam po kokardy wiecznego odstawiania auta do warsztatu dlatego na poważnie nad nówką z salonu się zastanawiam. Już nawet w chodzeniu w Piasecznie sie umówiłam żeby zobaczyć jaką mają ofertę.
~kto_to_kupuje
Ciekawe kto je naprawdę kupuje. ?
Pracując na etacie nie kupi się bryki za 100 000. No chyba że z pensją 20 000 netto. Tzn. Można oczywiście pójść do banku po kredyt ale taki kredyt dostanie może 0.5 procent etatowcow ?
~prosty
Nieco więcej nowych aut rynku ubezpieczeń oc nie napędzi, skończyła się wojna cenowa i ceny polis zaczęły rosnąć.
~Reporter
I jeszcze raz bo siedzi to tyle dni na głównej:„Kupujemy głównie SUV-y i kompakty” Elity tak nas ogłupiły że nawet nie zauważamy jakich mylnych terminów powszechnie używamy. Sztucznie nas uszczęśliwiających. Jeśli nie płacimy własnymi środkami płatniczymi tylko posługujemy się częściowo pożyczką, nie może I jeszcze raz bo siedzi to tyle dni na głównej:„Kupujemy głównie SUV-y i kompakty” Elity tak nas ogłupiły że nawet nie zauważamy jakich mylnych terminów powszechnie używamy. Sztucznie nas uszczęśliwiających. Jeśli nie płacimy własnymi środkami płatniczymi tylko posługujemy się częściowo pożyczką, nie może być mowy o zakupie tylko wzięciu w posiadanie i to okresowe jak uda nam się spłacić. Do puki nie posiadamy dowodu własności np. na mieszkanie ,dom, czy pojazd nie jest on naszą własnością. Sorry kredyciarze. Ale jak to ładnie brzmi „dokonaliśmy zakupu”
~Kierowca
Niech zgadnę: Porsche Cayenne z najlepszym wyposażeniem i największym silnikiem a z tyłu ta obciachowa kratka ?

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki