Od 43 do 48 proc. wartości tracą w ciągu pięciu lat najpopularniejsze modele aut rejestrowane w Polsce – wynika z raportu Info-Ekspert opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Nominalnie to od 28 do nawet 55 tys. zł.
W swojej analizie firma Info-Ekspert sprawdziła wartość rezydualną najpopularniejszych modeli rejestrowanych w Polsce po pięciu latach użytkowania i średnim rocznym przebiegu 15 tys. km. Po uwzględnieniu tych warunków okazało się, że wśród dwudziestu modeli tracących na wartości najmniej dominowały SUV-y. Nie zabrakło jednak i najpopularniejszych aut wśród polskich klientów indywidualnych.
Wartości rezydualne popularnych modeli aut osobowych
Lp. | Model | Cena bazowa podstawowej wersji | Średnia wartość po 5 latach i 75 tys. km [w proc.] | Średnia wartość po 5 latach i 75 tys. km [w zł] | Średnia strata wartości po 5 latach i 75 tys. km [w zł] |
1. | toyota c-hr | 112 900 | 56,9 | 64 240 | 48 660 |
2. | suzuki jimny | 95 500 | 56,4 | 53 862 | 41 638 |
3. | hyundai tucson (III generacja) | 76 300 | 55,3 | 42 194 | 34 106 |
4. | dacia duster | 48 900 | 55,2 | 26 993 | 21 907 |
5. | volkswagen tiguan | 91 900 | 54,7 | 49 881 | 41 309 |
6. | toyota yaris (IV generacja) | 61 900 | 54,5 | 33 736 | 28 165 |
7. | mitsubishi asx | 78 990 | 54,3 | 42 892 | 36 098 |
8. | toyota corolla | 79 900 | 53,9 | 43 066 | 36 834 |
9. | toyota rav4 | 119 900 | 53,8 | 64 506 | 55 394 |
10. | skoda kamiq | 69 650 | 53,7 | 37 402 | 32 248 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie IBRM Samar
Najwyższą wartością rezydualną według analizy Info-Ekspert może pochwalić się toyota ch-r. Po spełnieniu założeń, czyli pięciu latach bezszkodowej jazdy i przejechaniu 75 tys. km wartość rezydualna toyoty c-hr wyniesie 56,9 proc. Oznacza to, że auto, którego podstawowa wersja wyceniana jest na 112 900 zł, będziemy mogli odsprzedać średnio za 64 240 zł – 48 660 zł taniej.
W czołowej dziesiątce spośród SUV-ów i crossoverów znalazło się jeszcze sześć modeli: hyundai tucson (III generacja), volkswagen tiguan, mitsubishi asx, toyota rav4, skoda kamiq oraz dacia duster. Ostatni z modeli, którego wartość rezydualną oszacowano na 55,2 proc., nominalnie straci na wartości najmniej, a to z uwagi na najniższą cenę bazową podstawowej wersji – obecnie 48 900 zł. Po pięciu latach i bezszkodowym przejechaniu 75 tys. km dustera będzie można odsprzedać średnio za niespełna 27 tys. zł.
W czołowej dziesiątce znalazł się także najpopularniejszy model 2020 r. wśród polskich klientów indywidualnych – toyota yaris. Wartość rezydualną czwartej generacji yarisa po spełnieniu założeń firma Info-Ekspert oszacowała na 54,5 proc.
Tuż poza pierwszą dziesiątką, na 12. miejscu znalazło się najpopularniejsze auto ostatnich lat wśród firm rejestrujących samochody osobowe w Polsce, czyli skoda octavia, której wartość rezydualną oszacowano na 53,4 proc.