Od jednej trzeciej do nawet połowy tracą na wartości w ciągu trzech lat najpopularniejsze modele aut wybierane przez Polaków w 2019 r. Aby stracić najmniej, warto wybrać SUV-a – wynika z raportu Info-Ekspert opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Każde nowe auto traci na wartości już po wyjeździe z salonu, jednak różnice pomiędzy poszczególnymi modelami wynoszą nawet kilkadziesiąt procent.
– Zależy to m.in. od popytu na konkretny model, opinii o marce i modelu, polityki cenowej i rabatowej importera, cyklu życia pojazdu, rodzaju nadwozia, pojemności oraz rodzaju silnika, wersji wyposażenia i segmentu – tłumaczy Dariusz Wołoszka z Info-Ekspert, cytowany przez IBRM Samar.
Modele aut tracące najmniej na wartości
Model | Minimalna cena | Średnia wartość po 3 latach i 90 tys. km [w proc.] | Średnia wartość najtańszego modelu po 3 latach i 90 tys. km – [w zł] |
hyundai tucson | 87 800 | 66,0 | 57 948 |
toyota rav4 | 111 900 | 65,4 | 73 183 |
toyota c-hr | 94 900 | 60,5 | 57 415 |
skoda octavia (trzecia generacja) | 85 900 | 60,5 | 51 970 |
kia sportage | 79 990 | 60,1 | 47 074 |
nissan qashqai (druga generacja) | 82 390 | 59,0 | 48 610 |
volkswagen tiguan | 104 590 | 58,8 | 61 498 |
toyota yaris | 44 500 | 58,1 | 25 855 |
toyota corolla | 75 900 | 58,0 | 44 022 |
dacia duster | 41 900 | 57,9 | 24 260 |
opel astra v | 76 500 | 56,9 | 43 529 |
skoda superb (trzecia generacja) | 100 200 | 56,7 | 56 813 |
opel corsa f | 49 909 | 56,2 | 28 094 |
volkswagen passat b8 | 101 190 | 56,1 | 56 768 |
skoda fabia (trzecia generacja) | 45 350 | 55,0 | 24 943 |
volkswagen golf (siódma generacja) | 79 490 | 55,0 | 43 720 |
renault clio (piąta generacja) | 50 400 | 55,0 | 27 720 |
fiat tipo | 49 500 | 54,9 | 27 176 |
kia ceed | 65 990 | 54,8 | 36 163 |
ford focus | 78 000 | 52,4 | 40 872 |
Źródło: IBRM Samar na podstawie raportu Info-Expert
Według raportu Info-Ekspert, po trzech latach i przejechaniu 90 tys. km, najmniej na wartości straciły SUV-y. W pierwszej szóstce, znalazły się ich aż pięć.
Najwięcej w stosunku do włożonych w zakup auta pieniędzy, można było zarobić w przypadku hyundaia tucsona – 66 proc. Przekładając to na liczby bezwzględne, jeśli najtańsza wersja tucsona wyceniana jest w Polsce na 87 800 zł, to po trzech latach będzie można go sprzedać za niespełna 58 tys. zł.
Powyżej 60 proc. pierwotnej wartości w ciągu trzech lat utrzymuje także toyota rav4 (65,4 proc.), toyota c-hr (60,5 proc.), kia sportage (60,1 proc.) oraz skoda octavia III (60,5 proc.), która w 2019 r. została najpopularniejszym samochodem w Polsce.
Najpopularniejszy samochód 2019 r. wśród klientów indywidualnych w Polsce – dacia duster, w ciągu trzech lat i po przejechaniu 90 tys. km straci na wartości średnio ponad 42 proc. Jeśli najtańsza wersja wyceniana jest obecnie na 41 900 zł, to po trzech latach będzie ją można odsprzedaż za nieco powyżej 24 tys. zł.
Sporo na wartości tracą samochody segmentu B. Za opla corsę f po trzech latach używania dostaniemy średnio 56,2 proc. pierwotnej ceny, za skodę fabię i renault clio v 55 proc. Nieco mniej na wartości straci za to toyota yaris, która po analizowanym okresie utrzyma średnio 58,1 proc. pierwotnej wartości.
W raporcie wzięto pod uwagę wartość aut benzynowych po trzech latach użytkowania i przejechaniu 90 tys. kilometrów, w podstawowych wersjach wyposażenia.