Rząd chce rozszerzyć obszar stosowania szczególnych zasad dotyczących nieruchomości, na których ma pojawić się infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego - wynika z opublikowanego w środę w Rządowym Centrum Legislacji projektu nowelizacji rozporządzenia.


W środę na RCL pojawił się projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 14 listopada 2022 r. ws. gmin, na których terenie będą stosowane szczególne zasady związane z realizacją inwestycji celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak zaznaczono w uzasadnieniu do projektu, nowelizacja jest potrzebna w związku z postępami prac nad przygotowaniem i realizacją programu CPK.
Rząd chce nowelą rozszerzyć obszar stosowania szczególnych zasad dotyczących nieruchomości o tereny, na których zlokalizowane będą inwestycje związane z programem CPK lub są konieczne dla zapewnienia optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego na obszarze otoczenia CPK.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, obszarem tym zostanie objęta:
- budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny na obszarze części gminy Teresin,
- budowa węzła kolejowego CPK na obszarze części gmin,
- budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek na obszarze części gmin.
W projekcie wskazano też budowę dróg łączących CPK z siecią dróg publicznych na niektórych obszarach.
Powierzchnia obszaru obowiązującego rozporządzenia wynosi około 79 km kw., a w projekcie planuje się rozszerzenie tego obszaru o ok. 38 km kw. - zaznaczono w uzasadnieniu.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ mrr/






















































