Minął rok, odkąd władzę objął rząd Donalda Tuska. W kolejnych miesiącach wymieniano rady nadzorcze i zarządy spółek Skarbu Państwa obsadzone dotychczas przez ludzi PiS. W trakcie czterech ostatnich kwartałów 19 państwowych spółek giełdowych zarobiło na czysto łącznie 10 mld zł, a to o aż 51 mld zł mniej rok do roku, czyli o 83 proc. mniej rdr.


Tradycyjnie rok od objęcia władzy przez nowy rząd jest dobrą okazją na różnego rodzaju podsumowania. "Wiatr zmian" dotarł do spółek Skarbu Państwa jednak kilka miesięcy później, kiedy to wymieniano rady nadzorcze i zarządy spółek Skarbu Państwa obsadzone dotychczas przez ludzi PiS. No i zaczęło się czyszczenie sytuacji w bilansach...
Jak wylicza "Business Insider", 19 największych państwowych spółek zarobiło na czysto łącznie 10 mld zł, a to o aż 51 mld zł mniej rok do roku, czyli o 83 proc. mniej rdr. Wynika to po części z "czyszczenia" sytuacji po poprzednikach i miliardowych odpisów na błędne inwestycje.
W samym tylko trzecim kwartale łącznie było to 8,2 mld zł zysku netto, czyli o 3,4 mld zł mniej (-29 proc.) rok do roku. Jak czytamy w portalu, pewnym pocieszeniem może być, że zebrane przez PAP prognozy analityków dla tych spółek zostały przebite o 7,2 proc.
Z drugiej strony podobnie było, gdy to PiS przejmował władzę - też mieliśmy do czynienia z wielkimi odpisami i stratami wykazywanymi "przez poprzedników". W pierwszym roku rządów Beaty Szydło wielkie odpisy robiły: KGHM, Tauron, JSW i Enea, a obecnie głównym "winowajcą" jest PKN Orlen.
Jak wylicza "Business Insider", Orlen od czwartego kwartału 2023 r. do trzeciego 2024 r. zarobił łącznie 3,8 mld zł na czysto, czyli aż o 34,7 mld zł mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego, a łączny ubytek zysków "Holdingu Tuska", przypomnijmy, wyniósł 51 mld zł. Na 19 państwowych spółek aż dziewięć miało gorsze wyniki.
W trudnej sytuacji znajduje się także PKP Cargo - strata w trzecim kwartale wyniosła 345 mln zł i była wynikiem o 337 mln zł gorszym rdr. Przypomnijmy, że spółka zwolniła aż 3700 osób, by ciąć koszty i walczyć o rentowność. Więcej w "Business Insider".
Oprac. JM