Roboty na czacie Facebooka będą mogły przyjmować płatności

Michał Kisiel2016-09-13 09:18analityk Bankier.pl
publikacja
2016-09-13 09:18
fot. YURIKO NAKAO / FORUM

Kilka miesięcy temu Facebook dał programistom możliwość tworzenia tzw. botów prowadzących rozmowy za pomocą komunikatora Messenger. Deweloperzy aktywnie eksperymentują z nowymi możliwościami – od kwietnia powstało 30 tys. programów do obsługi konwersacji. 12 września firma ogłosiła poszerzenie możliwości platformy, m.in. o przyjmowanie płatności bezpośrednio w trakcie rozmowy.

Jednym z elementów strategii Facebooka jest uczynienie z usługi Messenger czegoś więcej niż tylko kolejnego komunikatora internetowego. Od swojego debiutu Messenger wzbogacił się m.in. o rozmowy głosowe i wideo oraz, na razie tylko w USA, możliwość przesyłania pieniędzy pomiędzy osobami fizycznymi.

W przyszłości, dając firmom narzędzia ułatwiające obsługę klienta, serwis Zuckerberga ma nadzieję wyjść poza dotychczasowy schemat oparty na stronach marek na Facebooku i precyzyjnie celowane reklamy. Jednym z ważnych kroków w tym kierunku było uruchomienie w kwietniu platformy umożliwiającej tworzenie tzw. botów, czyli programów prowadzących konwersację z użytkownikiem za pomocą Messengera. Odpowiednio przygotowany automat jest w stanie zrozumieć pytanie użytkownika (np. „jak można dostać się w czwartek z Nowego Jorku do Los Angeles?”), podsunąć mu informacje o produkcie (np. listę lotów), a także odesłać na zewnętrzną stronę w celu zakończenia sprzedaży (np. zarezerwowania konkretnego biletu).

Do tej pory roboty miały dość ograniczone pole działania – z poziomu Messengera nie można było dokonać transakcji. Od 12 września amerykańskie firmy biorące udział w zamkniętym programie testów mogą już przyjmować płatności bez kierowania użytkownika poza konwersację prowadzoną na komunikatorze. Źródłem pieniądza jest w tym przypadku karta płatnicza zapisana przez użytkownika Facebooka („card on file”).

Proces płatności w konwersacji na Messengerze / Facebook

Na konferencji TechCrunch Disrupt 2016 David Marcus, odpowiedzialny za Messengera, ujawnił że Facebook współpracuje z potentatami branży e-płatności, rozszerzając zakres usługi. Partnerami serwisu mają być zarówno organizacje płatnicze (Visa, MasterCard, American Express), jak i integratorzy (Stripe, Braintree). Gdy usługa trafi na otwarty rynek, będzie zatem zapewne dostępna nie tylko dla tych, którzy powierzyli dane swojej karty płatniczej Facebookowi.

Platforma Messenger została poszerzona także o nowe możliwości istotne dla sprzedawców prowadzących działalność w sieci. Reklamy umieszczane na Facebooku mogą teraz kierować klientów do czatu obsługiwanego przez bota, a prowadzące konwersacje roboty mają możliwość umieszczania w rozmowie fragmentów serwisów mobilnych, np. prezentujących wybrany produkt. Klienci rozmawiający z automatami zyskali także możliwość dzielenia ze znajomymi konwersacji, podobnie jak każdego innego typu zawartości na Facebooku.

Automaty obsługujące klienta można na razie uznać za eksperyment, ale mają one potencjał, by zupełnie zmienić oblicze internetowego handlu. Do tej pory to klient był stroną aktywną, przeszukującą serwisy w poszukiwaniu odpowiedniego towaru. Inteligentny agent potrafiący rozpoznać pytanie w języku naturalnym, zasugerować rozwiązanie i sfinalizować transakcję będzie w stanie przeprowadzić klienta przez cały proces zakupu bez odsyłania na witrynę sprzedawcy.

Podobne rozwiązania zaczynają pojawiać się także w dziedzinie finansów, a przykładem „sztucznej inteligencji” prowadzącej konwersacje o osobistych finansach może być Finie, algorytm stworzony przez startup Clinc, z myślą o uzupełnieniu systemów bankowości elektronicznej. Potrafi on odpowiedzieć głosowo na pytania dotyczące historii rachunku, kategorii transakcji („ile wydałem na wakacjach?”), terminów płatności oraz realizować zlecenia płatnicze.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Konto osobiste Banku Millennium 360° i 360° Junior w promocji z premią do 290 zł!

Konto osobiste Banku Millennium 360° i 360° Junior w promocji z premią do 290 zł!

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Nowe technologie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki