REKLAMA

Rewolucja w BZWBK: telefonem zapłacisz za zakupy w internecie

Wojciech Boczoń2013-10-28 13:25analityk Bankier.pl
publikacja
2013-10-28 13:25

BZWBK jako pierwszy bank w Polsce umożliwił dokonywanie i opłacanie zakupów bezpośrednio z pulpitu telefonu komórkowego przy pomocy aplikacji mobilnej. System wykorzystuje mobilne przelewy pay-by-link.

W Google Play pojawiła się aktualizacja aplikacji mobilnej BZWBK. Już na pierwszy rzut oka widać zmiany. Bank zmodernizował design aplikacji, który obecnie przypomina kafelkowy interfejs Metro (znany chociażby z Windows 8). Lifting to jednak tylko mało znacząca zmiana w porównaniu do nowej opcji dostępnej w BZWBK24 mobile. Bank wprowadził możliwość dokonywania zakupów z poziomu aplikacji i opłacania ich za pomocą szybkich przelewów pay-by-link. Zrobiłem pierwsze zakupy i mogę potwierdzić: system działa bez zarzutu.

Opcja jest dostępna dla wszystkich klientów korzystających z aplikacji mobilnej na Androidzie (kolejne systemy będą później). Po zalogowaniu należy wybrać zakładkę Zakupy. Tam dostępnych jest 5 sklepów. Ja wybrałem Piotra i Pawła. Proces zakupowy jest prosty i składa się z kilku kroków:

  • wybieramy towar

  • przechodzimy do koszyka i wybieramy datę dostawy

  • przy pierwszym zakupie uzupełniamy dane do wysyłki

  • przechodzimy na stronę podsumowania i wybieramy opcję "Zapłać"

  • system prosi o podanie hasła (tego, którym logujemy się do bankowości internetowej) i zatwierdzamy zakup.



Na koniec pojawia się informacja, że płatność przebiegła pomyślnie i zamówienie zostało złożone. Teraz pozostaje czekać na kuriera z przesyłką. Poza Piotrem i Pawłem są także sklepy z kwiatami, gadżetami czy kawą i herbatą. Zapewne ta lista będzie z biegiem czasu coraz dłuższa.

Drugą nowością jest możliwość wykonywania przelewu przez zeskanowanie kodu QR bez zalogowania do samej aplikacji. Wszystkie parametry ustalamy na początku, a logowanie jest konieczne tylko do zatwierdzenia transakcji. Ponadto kody QR do rachunków można też zapisywać w galerii zdjęć telefonu, co pozwoli na wysyłanie ich do naszych znajomych. Odbiorca będzie mógł otworzyć taki kod bezpośrednio w aplikacji i wykonać przelew tak, jakby kod QR zeskanował aparatem.

Cały proces mobilnych zakupów to kolejny ważny krok dla bankowości mobilnej i branży e-commerce. Klient może złożyć i opłacić zamówienie w kilka chwil z dowolnego miejsca i w dowolnej chwili. Przykładowo można robić zakupy nie ruszając się z kanapy, bezpośrednio ze smartfona lub tabletu. Cały proces przebiega sprawnie i jest wygodny. Nad podobnym systemem pracuje też PayU, ale na tę chwilę przelewy online dostępne są tylko dla posiadaczy telefonów Apple. Tu zakupów dokonujemy w aplikacji mobilnej Allegro, a następnie opłacamy je z poziomu aplikacji PayU. W przypadku BZWBK cały proces zakupowy przebiega w obrębie jednej aplikacji. Zaletą PayU jest jednak znacznie szersza sieć akceptacji. Na razie system BZWBK ogranicza się tylko do kilku sklepów.

Inną mobilną nowością, która już oficjalnie zadebiutowała w BZWBK, jest bankowość na telewizory Samsung Smart TV. Aplikacja jest dostępna w markecie Samsung Apps. Do logowania wykorzystuje się ten sam identyfikator (NIK) i hasło, co w bankowości internetowej. Na dużym ekranie klienci mogą przeglądać saldo i dostępne środki, istnieje możliwość sprawdzenia szczegółów oraz historii rachunków, kart i oszczędności, a także kursów walut. Nietrudno sobie wyobrazić, że docelowo taka aplikacja na TV może posłużyć do zakupów przez telewizor. Być może kiedyś oglądając reklamę będziemy mogli od razu dodać produkt do "telewizyjnego koszyka" i zapłacić przelewem pay-by-link za pomocą gestu lub pilota. Pomyślicie - science-fiction? Ja też kilka lat temu nie spodziewałem się, że niedługo zakupy spożywcze zamówię i opłacę z użyciem jednej aplikacji na komórce.

Wojciech Boczoń,
Analityk Bankier.pl

Tekst pochodzi z serwisu:
Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy

Otwórz konto w promocjach: 300 zł premii za otwarcie i polecenie konta

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki