REKLAMA
TYLKO U NAS

Kolej wróci do łask? Rząd chce zwiększyć prędkość pociągów do 350 km/h

2023-04-20 10:12
publikacja
2023-04-20 10:12

Podniesienie limitu maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich na liniach magistralnych do 350 km/h, a towarowych do 160 km/h, zakłada projekt rozporządzenia ministra infrastruktury skierowanego do konsultacji publicznych - podano w czwartek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kolej wróci do łask? Rząd chce zwiększyć prędkość pociągów do 350 km/h
Kolej wróci do łask? Rząd chce zwiększyć prędkość pociągów do 350 km/h
fot. Grand Warszawski / / Shutterstock

Obecnie na liniach magistralnych obowiązuje limit prędkości pociągów pasażerskich 250 km/h, a towarowych - 120 km/h.

Chodzi o zmianę rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Jak podano w uzasadnieniu projektu, zmiana wynika z potrzeby wprowadzenia przepisów techniczno-budowlanych umożliwiających budowę i przyszłą eksploatację linii kolejowych dużych prędkości.

"W tym celu konieczne jest chociażby zwiększenie dopuszczalnych prędkości maksymalnych dla pociągów pasażerskich i pociągów towarowych. Obowiązujące przepisy ograniczają maksymalną prędkość pociągów na liniach magistralnych do odpowiednio 250 km/h i 120 km/h. Projekt zakłada podniesienie ich do odpowiednio 350 km/h i 160 km/h" - wskazano w uzasadnieniu.

Dodano, że wprowadzone w tym zakresie zmiany pozwolą ponadto na stosowanie podniesionych standardów technicznych, czego skutkiem ma być popularyzacja transportu kolejowego oraz możliwość wykorzystania w pełni potencjału taboru i rozwijanych technologii w dziedzinie kolejnictwa.

"Jednocześnie samo rozszerzenie ram prawnych określających maksymalne dopuszczalne prędkości na magistralnych liniach kolejowych nie zmienia tego, że to, jaka prędkość będzie ostatecznie dopuszczona, będzie zależało od zarządcy infrastruktury kolejowej" - zastrzeżono w uzasadnieniu na stronach RCL.

Projekt rozporządzenia nie zmienia limitów prędkości na liniach pierwszorzędnych, który dla pociągów osobowych wynosi 120 km/h, dla towarowych - 80 km/h. Na liniach drugorzędnych odpowiednio jest to 80 km/h i 60 km/h, a na liniach znaczenia miejscowego - odpowiednio 60 km/h i 50 km/h.

autor: Łukasz Pawłowski

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (36)

dodaj komentarz
chmiels
Niech towarowe osiagną realną prędkość wyższą niż 50 km/h to będzie coś. Nie ma sensu wożenia powietrza z prędkością 350 km/h, zamiast tego trzeba przywieźć 40 wagonów półproduktów do miasta powiatowego, niech ludzie składają.
mirek6504
To teraz porozmawiajmy o mocarstwie świata jakim jest USA ??? To jak tam szybko jeżdżą pociągi uuuufff ustawowo 201 km/h czyli zdognie z rozporządzeniem rządowym ale żaden pociąg takich prędkości nie osiągnie chyba że w Hollywood, to czego wy króliczki na Polskie koleje narzekacie oni do nas dojadą za 99 lat jak zaczną inwestować w kolej
mkk6999
""do 350 km/h, ..... projekt rozporządzenia ministra""

co tak malo:)
Chiny smigaja 700 km/h
Niech PIS robi "projekt" 1 000 km/h

Jak te statki promy,
co po nich nawet juz stepki nie ma
cwiara
A konduktorzy dalej do spółki z bandziorami będą okradać podróżnych?
dolar36
chyba w próżni!, najpierw wymieńcie megafony na stacjach bo są jeszcze z okresu powojennego, i nic nie da się zrozumieć rodem z "misia"
grzegorzkubik
Kolej rozwijana się szybko i dynamicznie. Wróciło wiele połączeń i powstają nowe w miejscach w których ich nigdy nie było. Gdzie są ci od zielonej energii? Czas zacząć chwalić obecny rząd i PKP. Ludzie coraz chętniej korzystają z pociągów, które coraz szybciej dowożą do celu.
arzab
Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu...
trooper
Rząd chce to, rząd che tamto, zamiast 'zrobimy' to mówią 'będziemy robić' itp itd, będzie jak z upraszczaniem podatków, mieliśmy Polski Ład, mam nadzieję, że nie będzie Polskich Koleji.
kch002
Na razie niech PKP zrobi srednia predkosc na 100km/h, bo na wielu trasach dalekobieznych srednio wychodzi im 75km/h, pociagi stoja, nie jada, czekaja, wiec po co sie scigac wystarczy dobry rozklad i jazda a nie postoj.
szusz1
Kolejne mity dla pisiej gawiedzi przed wyborami. Na rozmiar naszego kraju niech najpierw zrobią 200km/h i przede wszystkim punktualnie i będzie dobrze, ale w PKP i PIS nigdy nie będzie dobrze, bo oni tego nie rozumieją, bo siedzą tam nie fachowcy a znajomi i rodzina. Trasa Poznań - Warszawa remontowali za 2mld złotych a czas przejazdu Kolejne mity dla pisiej gawiedzi przed wyborami. Na rozmiar naszego kraju niech najpierw zrobią 200km/h i przede wszystkim punktualnie i będzie dobrze, ale w PKP i PIS nigdy nie będzie dobrze, bo oni tego nie rozumieją, bo siedzą tam nie fachowcy a znajomi i rodzina. Trasa Poznań - Warszawa remontowali za 2mld złotych a czas przejazdu po remoncie taki sam. Przecież to są absurdy jak za PRL

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki