Rekordowy zysk ubezpieczycieli z polis OC. Będzie obniżka dla kierowców?

2020-07-04 06:00
publikacja
2020-07-04 06:00
fot. Piyawat Nandeenopparit / Shutterstock

2019 r. firmy ubezpieczeniowe osiągnęły rekordowy zysk ze sprzedaży polis OC. Czy ta sytuacja spowoduje obniżki cen obowiązkowych ubezpieczeń samochodu? Sprawdzamy.

Nieco w cieniu sytuacji związanej z koronawirusem ukazały się roczne wyniki finansowe krajowych ubezpieczycieli. Warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ w 2019 r. ubezpieczycieli osiągnęli rekordowe wyniki finansowe dzięki sprzedaży OC dla kierowców.

Nieco nowsze dane KNF dotyczące I kw. 2020 r. wskazują, że sprzedaż OC była już wówczas o wiele mniej dochodowa.

Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl postanowili wyjaśnić, czy wyniki finansowe ubezpieczycieli prognozują obniżki OC.

Zysk na sprzedaży OC w 2019 roku to absolutny rekord ubezpieczycieli

Ubiegłoroczny wynik ze sprzedaży obowiązkowych polis OC dla kierowców jest absolutnie rekordowy. Poniższa tabela przedstawia nie tylko wynik z 2019 r., ale również analogiczne informacje dotyczące lat 2006 - 2018. Zysk techniczny ze sprzedaży OC w 2019 r. (+0,90 mld zł) prezentuje się bardzo dobrze na tle poprzednich wartości. Uwagę zwraca nie tylko dwukrotny wzrost zysku technicznego względem 2018 r. Trzeba też podkreślić, że jeszcze stosunkowo niedawno (w 2015 r. oraz 2016 r.) branża ubezpieczeniowa na obowiązkowych polisach dla kierowców traciła ponad 1 mld zł rocznie.

„Na uwagę zasługuje też seria corocznych strat technicznych, które dotyczyły sprzedaży OC komunikacyjnego w latach 2007 - 2016” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Zmiany wyniku technicznego ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców (2006 -19)

Rok 

 

Wynik techniczny

na obowiązkowych polisach

OC dla kierowców

2006 r.

+0,20 mld zł

2007 r.

-0,14 mld zł

2008 r.

-0,70 mld zł

2009 r.

-0,95 mld zł

2010 r.

-0,90 mld zł

2011 r.

-0,64 mld zł

2012 r.

-0,43 mld zł

2013 r.

-0,26 mld zł

2014 r.

-0,79 mld zł

2015 r. 

-1,11 mld zł

2016 r.

-1,09 mld zł

2017 r.

+0,38 mld zł

2018 r.

+0,44 mld zł

2019 r. 

+0,90 mld zł

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych PIU oraz KNF


Jakie wyniki na OC osiągnęli ubezpieczyciele w tym roku?

Bardzo dobre wyniki finansowe ze sprzedaży OC w 2019 r. skłoniły prawdopodobnie ubezpieczycieli do obniżenia cen obowiązkowych polis. Według danych porównywarki Ubea.pl spadki średniej składki OC były szczególnie widoczne na początku i końcu minionego roku.

„Przeciętna cena OC dla kierowców pomiędzy styczniem i grudniem 2019 r. spadła o 13%. Po uwzględnieniu inflacji analogiczny wynik byłby jeszcze większy” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Opublikowane niedawno przez KNF wyniki finansowe ubezpieczycieli z I kw. 2020 r. prezentują się gorzej. Jeżeli chodzi o ubezpieczenia OC dla kierowców, to szczególnie ważne są następujące roczne zmiany:

  • zebrane składki: 3,01 mld zł w I kw. 2019 roku oraz 3,09 mld zł w I kw. 2020 r.              
  • odszkodowania i świadczenia: 2,19 mld zł w I kw. 2019 r. oraz 2,29 mld zł w I kw. 2020 r.
  • koszty działalności ubezpieczeniowej: 0,58 mld zł w I kw. 2019 r. oraz 0,64 mld zł w I kw. 2020 r.
  • wynik techniczny ze sprzedaży: 0,19 mld zł w I kw. 2019 r. oraz 0,05 mld zł w I kw. 2020 r.

Bardzo istotny jest roczny wzrost wartości odszkodowań i świadczeń. Taka zmiana musiała nastąpić po wcześniejszych spadkach - między innymi ze względu na inflację.

Czy ceny OC spadną?

Pogorszenie rentowności polis OC dla kierowców (z punktu widzenia ubezpieczycieli) zmniejsza z pewnością szanse na kolejne obniżki składek tych obowiązkowych ubezpieczeń.

„Zakłady ubezpieczeniowe na pewno biorą pod uwagę fakt, że w najbliższym czasie wzrośnie liczba kierowców niepłacących kolejnych rat za OC. Już przed epidemią koronawirusa był to problem” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Trzeba także pamiętać o gorszych wynikach ze sprzedaży polis nieobowiązkowych (np. AC, mieszkaniowych i turystycznych), które prawdopodobnie zostaną odnotowane pod koniec 2020 r. W obecnych warunkach obowiązkowe polisy OC dla kierowców są szczególnie ważne z punktu widzenia ubezpieczycieli jako „pewne” produkty ograniczające spadek zysków i przychodów. Właśnie dlatego większość firm ubezpieczeniowych będzie teraz szczególnie dbać o zyskowność sprzedawanych polis OC.

W ramach pocieszenia warto przypomnieć polskim kierowcom, że obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne są obecnie znacznie tańsze niż dwa lata wcześniej. „Dane porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wskazują, że średnia cena OC pomiędzy kwietniem 2018 r. oraz kwietniem 2020 r. spadła aż o 24% (bez uwzględnienia inflacji)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl. 

Źródło:
Tematy
Rozwiń firmę z terminalem płatniczym

Rozwiń firmę z terminalem płatniczym

Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
carlito1
Od trzech lat ubezpieczalnie stękają jak to dopłacają do biznesu i jak im ciężko... Ja wiem jedno. Jak się dopłaca do biznesu to się zwija.....
geralt78
niestety twój komentarz pokazuje dobitnie, że mówisz o czym mówisz. Wyjaśnię dlaczego na przykładzie powyższego artykułu:

1. W artykule koncentruje się autor na wyniku technicznym jedynie ubezpieczenia OC
2. Powinniśmy zobaczyć jaki jest wynik techniczny w AC, Assistance, NNW, ogólnie we wszystkich produktach
niestety twój komentarz pokazuje dobitnie, że mówisz o czym mówisz. Wyjaśnię dlaczego na przykładzie powyższego artykułu:

1. W artykule koncentruje się autor na wyniku technicznym jedynie ubezpieczenia OC
2. Powinniśmy zobaczyć jaki jest wynik techniczny w AC, Assistance, NNW, ogólnie we wszystkich produktach sprzedawanych przez T.U. w swoich ubezpieczeniach komunikacyjnych
3. Czego potrzeba by mieć lepszy obraz? Pełny wynik techniczny danego T.U. czyli nie tylko z ubezpieczeń komunikacyjnych, ale także majątkowych, życiowych. Widzisz gdzieś tutaj to?
4. Każde T.U. stara się by wynik techniczny per produkt się poprawiał z roku na rok. I co z tego jeśli w danym roku jest ciutkę lepiej, jeśli widzimy, że przez x lat było bardzo źle
5. Tutaj mamy wszystkie t.u. łącznie, a powinniśmy zobaczyć jak to wygląda w danym T.U. by wiedzieć jaka jest rzeczywiście sytuacja na rynku ubezpieczeń, bo co z tego, jeśli w PZU jest ogólnie dobry wynik techniczny, a jednocześnie są największym T.U. na polskim rynku, więc jeśli np. w Warcie i Hestii ten wynik technicznych w OC był gorszy, to i tak ogólnie patrząc przez pryzmat SUMY wyników wszystkich T.U. mamy nie do końca dobry obraz.

Podsumowując, to co nam wydaje się takie logiczne, oczywiste, od kuchni jest zupełnie inne.
Gdy jemy posiłek w restauracji, myśląc o tym ile właściciel zarabia na nas, większość z nas bierze pod uwagę VAT i koszt produkcji... niewielu dotyczy do tego czynsz, a jeszcze mniej osób wypłaty pracowników, plus opłatę kredytów na rozpoczęcie działalności... jednak większość powie, że DROGO za tego kebaba... te 17 zł to już gruba przesada... nie zdając sobie już w ogóle sprawy, że te 17 zł płaci tylko dlatego, że dostaje najgorsze jakościowo mięso i dlatego jest tak TANIO.

Dlatego jeśli nie rozumiemy prostych mechanizmów dotyczących posiłków, które spożywamy, prośba... niech niektórzy nie zastanawiają się lepiej nad takimi skomplikowanymi rozliczeniami jak rentowność towarzystw ubezpieczeniowych.
geralt78 odpowiada geralt78
>>>niestety twój komentarz pokazuje dobitnie, że NIE WIESZ o czym mówisz.<<<< sorki za ten błąd.
sel
Gdy Polska była normalnym krajem natychmiast obniżano, ale w dyktaturze , nie ma kto , bo potrzebują kasę dla siebie. Paliwa i surowce najtańsze od 1945 r a gaz, prąd ,paliwa, węgiel itd drożeją..kwotę wolną i odpisy od podatku zlikwidowali wat podnieśli i nie obniżyli, OFE zamiast zwrócić przejedli i tylko słomiane Gdy Polska była normalnym krajem natychmiast obniżano, ale w dyktaturze , nie ma kto , bo potrzebują kasę dla siebie. Paliwa i surowce najtańsze od 1945 r a gaz, prąd ,paliwa, węgiel itd drożeją..kwotę wolną i odpisy od podatku zlikwidowali wat podnieśli i nie obniżyli, OFE zamiast zwrócić przejedli i tylko słomiane inwestycje na horyzoncie..
geralt78
niestety zły tok myślenia ===>

1. W artykule autor koncentruje się na wyniku technicznym jedynie ubezpieczenia OC
2. Powinniśmy zobaczyć jaki jest wynik techniczny w AC, Assistance, NNW, ogólnie we wszystkich produktach sprzedawanych przez T.U. w swoich ubezpieczeniach komunikacyjnych
3. Czego potrzeba by mieć
niestety zły tok myślenia ===>

1. W artykule autor koncentruje się na wyniku technicznym jedynie ubezpieczenia OC
2. Powinniśmy zobaczyć jaki jest wynik techniczny w AC, Assistance, NNW, ogólnie we wszystkich produktach sprzedawanych przez T.U. w swoich ubezpieczeniach komunikacyjnych
3. Czego potrzeba by mieć lepszy obraz? Pełny wynik techniczny danego T.U. czyli nie tylko z ubezpieczeń komunikacyjnych, ale także majątkowych, życiowych. Widzisz gdzieś tutaj to?
4. Każde T.U. stara się by wynik techniczny per produkt się poprawiał z roku na rok. I co z tego jeśli w danym roku jest ciutkę lepiej, jeśli widzimy, że przez x lat było bardzo źle
5. Tutaj mamy wszystkie t.u. łącznie, a powinniśmy zobaczyć jak to wygląda w danym T.U. by wiedzieć jaka jest rzeczywiście sytuacja na rynku ubezpieczeń, bo co z tego, jeśli w PZU jest ogólnie dobry wynik techniczny, a jednocześnie są największym T.U. na polskim rynku, więc jeśli np. w Warcie i Hestii ten wynik technicznych w OC był gorszy, to i tak ogólnie patrząc przez pryzmat SUMY wyników wszystkich T.U. mamy nie do końca dobry obraz.

Podsumowując, to co nam wydaje się takie logiczne, oczywiste, od kuchni jest zupełnie inne.
Gdy jemy posiłek w restauracji, myśląc o tym ile właściciel zarabia na nas, większość z nas bierze pod uwagę VAT i koszt produkcji... niewielu doliczy do tego czynsz, a jeszcze mniej osób wypłaty pracowników, plus opłatę kredytów na rozpoczęcie działalności... jednak większość powie, że DROGO za tego kebaba... te 17 zł to już gruba przesada... nie zdając sobie już w ogóle sprawy, że te 17 zł płaci tylko dlatego, że dostaje najgorsze jakościowo mięso i dlatego jest tak TANIO.

Dlatego jeśli nie rozumiemy prostych mechanizmów dotyczących posiłków, które spożywamy, prośba... niech niektórzy nie zastanawiają się lepiej nad takimi skomplikowanymi rozliczeniami jak rentowność towarzystw ubezpieczeniowych.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki