

2019 r. firmy ubezpieczeniowe osiągnęły rekordowy zysk ze sprzedaży polis OC. Czy ta sytuacja spowoduje obniżki cen obowiązkowych ubezpieczeń samochodu? Sprawdzamy.
Nieco w cieniu sytuacji związanej z koronawirusem ukazały się roczne wyniki finansowe krajowych ubezpieczycieli. Warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ w 2019 r. ubezpieczycieli osiągnęli rekordowe wyniki finansowe dzięki sprzedaży OC dla kierowców.
Nieco nowsze dane KNF dotyczące I kw. 2020 r. wskazują, że sprzedaż OC była już wówczas o wiele mniej dochodowa.
Zobacz także
Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl postanowili wyjaśnić, czy wyniki finansowe ubezpieczycieli prognozują obniżki OC.
Zysk na sprzedaży OC w 2019 roku to absolutny rekord ubezpieczycieli
Ubiegłoroczny wynik ze sprzedaży obowiązkowych polis OC dla kierowców jest absolutnie rekordowy. Poniższa tabela przedstawia nie tylko wynik z 2019 r., ale również analogiczne informacje dotyczące lat 2006 - 2018. Zysk techniczny ze sprzedaży OC w 2019 r. (+0,90 mld zł) prezentuje się bardzo dobrze na tle poprzednich wartości. Uwagę zwraca nie tylko dwukrotny wzrost zysku technicznego względem 2018 r. Trzeba też podkreślić, że jeszcze stosunkowo niedawno (w 2015 r. oraz 2016 r.) branża ubezpieczeniowa na obowiązkowych polisach dla kierowców traciła ponad 1 mld zł rocznie.
„Na uwagę zasługuje też seria corocznych strat technicznych, które dotyczyły sprzedaży OC komunikacyjnego w latach 2007 - 2016” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zmiany wyniku technicznego ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców (2006 -19) |
|
---|---|
Rok ↓ |
Wynik techniczny na obowiązkowych polisach OC dla kierowców |
2006 r. |
+0,20 mld zł |
2007 r. |
-0,14 mld zł |
2008 r. |
-0,70 mld zł |
2009 r. |
-0,95 mld zł |
2010 r. |
-0,90 mld zł |
2011 r. |
-0,64 mld zł |
2012 r. |
-0,43 mld zł |
2013 r. |
-0,26 mld zł |
2014 r. |
-0,79 mld zł |
2015 r. |
-1,11 mld zł |
2016 r. |
-1,09 mld zł |
2017 r. |
+0,38 mld zł |
2018 r. |
+0,44 mld zł |
2019 r. |
+0,90 mld zł |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych PIU oraz KNF |
Jakie wyniki na OC
osiągnęli ubezpieczyciele w tym roku?
Bardzo dobre wyniki finansowe ze sprzedaży OC w 2019 r. skłoniły prawdopodobnie ubezpieczycieli do obniżenia cen obowiązkowych polis. Według danych porównywarki Ubea.pl spadki średniej składki OC były szczególnie widoczne na początku i końcu minionego roku.
„Przeciętna cena OC dla kierowców pomiędzy styczniem i grudniem 2019 r. spadła o 13%. Po uwzględnieniu inflacji analogiczny wynik byłby jeszcze większy” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Opublikowane niedawno przez KNF wyniki finansowe ubezpieczycieli z I kw. 2020 r. prezentują się gorzej. Jeżeli chodzi o ubezpieczenia OC dla kierowców, to szczególnie ważne są następujące roczne zmiany:
- zebrane składki: 3,01 mld zł w I kw. 2019 roku oraz 3,09 mld zł w I kw. 2020 r.
- odszkodowania i świadczenia: 2,19 mld zł w I kw. 2019 r. oraz 2,29 mld zł w I kw. 2020 r.
- koszty działalności ubezpieczeniowej: 0,58 mld zł w I kw. 2019 r. oraz 0,64 mld zł w I kw. 2020 r.
- wynik techniczny ze sprzedaży: 0,19 mld zł w I kw. 2019 r. oraz 0,05 mld zł w I kw. 2020 r.
Bardzo istotny jest roczny wzrost wartości odszkodowań i świadczeń. Taka zmiana musiała nastąpić po wcześniejszych spadkach - między innymi ze względu na inflację.
Czy ceny OC spadną?
Pogorszenie rentowności polis OC dla kierowców (z punktu widzenia ubezpieczycieli) zmniejsza z pewnością szanse na kolejne obniżki składek tych obowiązkowych ubezpieczeń.
„Zakłady ubezpieczeniowe na pewno biorą pod uwagę fakt, że w najbliższym czasie wzrośnie liczba kierowców niepłacących kolejnych rat za OC. Już przed epidemią koronawirusa był to problem” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Trzeba także pamiętać o gorszych wynikach ze sprzedaży polis nieobowiązkowych (np. AC, mieszkaniowych i turystycznych), które prawdopodobnie zostaną odnotowane pod koniec 2020 r. W obecnych warunkach obowiązkowe polisy OC dla kierowców są szczególnie ważne z punktu widzenia ubezpieczycieli jako „pewne” produkty ograniczające spadek zysków i przychodów. Właśnie dlatego większość firm ubezpieczeniowych będzie teraz szczególnie dbać o zyskowność sprzedawanych polis OC.
W ramach pocieszenia warto przypomnieć polskim kierowcom, że obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne są obecnie znacznie tańsze niż dwa lata wcześniej. „Dane porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wskazują, że średnia cena OC pomiędzy kwietniem 2018 r. oraz kwietniem 2020 r. spadła aż o 24% (bez uwzględnienia inflacji)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.
