Firma Red Bull, produkująca popularny napój energetyczny,
odnotowała w 2015 r. najwyższy zysk w historii swojego istnienia - donosi
austriacki magazyn "Trend". Do klientów na całym świecie trafiło blisko 6 miliardów puszek z czerwonymi bykami.
Z informacji magazynu "Trend" wynika, że firma w ostatnim roku odnotowała znakomite wyniki finansowe. W 2015 r. Red Bull osiągnął zysk netto w wysokości 501 mln euro (559 mln USD), co jest najlepszym rezultatem w historii przedsiębiorstwa. Oznacza to również wzrost na poziomie 35% w porównaniu do poprzedniego roku.
Wartość obrotu w zeszłym roku ukształtowała się na poziomie 3,2 mld euro (+20%). W tym czasie przedsiębiorstwo na całym świecie sprzedało ponad 5,95 mld puszek ze swoim flagowym napojem. Na szczególną uwagę zasługuje także rozmiar przyrostu zysku operacyjnego, który w porównaniu do 2014 roku się niemal podwoił (+90%).
Świetne wyniki były możliwe dzięki wielu czynnikom. Duży wpływ na zwiększenie zysków miało znaczne osłabienie się kursu euro w 2015 r., które pomogło działalności eksportowej Red Bulla. Firma wdrożyła także efektywny program cięcia kosztów, który poskutkował ogromnym wzrostem zysku operacyjnego. Kluczową przyczyną doskonałych rezultatów przedsiębiorstwa było jednak znaczne zwiększenie sprzedaży na rynkach zagranicznych. Przychody ze sprzedaży wzrosły w Turcji (+25%), RPA (+19%), Arabii Saudyjskiej (+19%), Indiach (+18%), Polsce (+18%) oraz Niemczech (+16%). Poza powyższymi czynnikami, sama firma przyczyny swojego sukcesu upatruje również w nakładach inwestycyjnych w obszarze rozpoznawalności marki. Warto zauważyć, że Red Bull nie jest spółką giełdową i nie ma formalnego obowiązku cyklicznej publikacji danych finansowych.
Ze świetnych rezultatów działalności bez wątpienia cieszą się właściciele firmy. Dokładnie połowa zysku, czyli 250,5 mln euro, zostanie im bowiem wypłacona. Obecnie 49% biznesu posiada austriacki przedsiębiorca Dietrich Mateschitz. Pozostała część jest własnością tajlandzkiej rodziny Yoovidhya, która posiada patent na recepturę napoju Red Bull.
Austriackie przedsiębiorstwo w 2015 r. zatrudniało niemal 11 tys. pracowników na całym świecie. Firma działa globalnie, w co najmniej 169 krajach. Swoją działalność koncentruje na regionie Europy Zachodniej, USA oraz wschodzących rynkach na Dalekim Wschodzie. Przedsiębiorstwo znane jest również z licznych umów sponsorskich w branży sportowej, głównie w obszarze sportów ekstremalnych, formuły 1 oraz piłki nożnej.
Mikołaj Fedkowicz






















































