

Od początku marca 2022 roku marże rafineryjne wzrosły do rekordowych poziomów, jednak akcje PKN Orlen i Grupy Lotos jeszcze na to nie zareagowały w wystarczającym stopniu - uważa analityk Trigon DM Michał Kozak.
Modelowa marża rafineryjna (według metodologii PKN Orlen) bez dyferencjału wzrosła od 2 marca z 4 USD/bbl do około 30 USD/bbl, głównie dzięki oderwaniu się cracku dieslowego. Dyferencjał Brent/Urals wynosi obecnie 28,5 USD/bbl, a w lutym wyniósł on 5,0 USD na baryłce.
Marża petrochemiczna w piątek w ubiegłym tygodniu wyniosła - według kalkulacji Trigon DM - 960 EUR/t, wobec 1162 EUR/t średnio w lutym.
Zobacz także
"Uważamy, że kursy Lotosu i PKN Orlen nie zareagowały wystarczająco na plus na odbicie marż rafineryjnych i premii lądowych w Polsce w ostatnich dniach. Preferujemy Lotos, ze względu na: 1) możliwość w 70 proc. zastąpienia gazu innymi paliwami (LPG z własnej produkcji i VLSFO), co przy obecnych rekordowych cenach powinno istotnie łagodzić przyrost kosztów. W PKN w większym stopniu widoczny będzie wzrost kosztów gazu (energetyka, downstream), 2) rekordowe poziomy spreadu ON-HSFO, zwiększające kontrybucję EFRY, poprzez większy yield diesla" - napisał Michał Kozak w porannym raporcie Trigon DM.
W jego ocenie ryzykiem popytowym w średnim terminie są wysokie ceny ropy, jednak ograniczenie eksportu importu ze Wschodu może kompensować ten efekt poprzez wysokie cracki na dieslu i premie lądowe.
Michał Kozak ocenia, że PKN i Lotos, a także inne europejskie rafinerie będą starały się zapewne zastępować ropę Urals poprzez import z Arabii Saudyjskiej i Kazachastanu, co finalnie może zmniejszać uzysk z diesla i powodować wysoki spread cenowy vs. benzyna.
Pozytywny efekt na marżach może być zmniejszony przez planowany postój rafinerii w Lotosie zaplanowany na środę i trwający dwa miesiące.
"Część instalacji będzie włączona, jednak podejrzewamy, że spółka może zwiększyć w tym czasie import diesla, nawet z takich kierunku jak Arabia Saudyjska" - napisał analityk.
Od początku marca akcje PKN Orlen na warszawskiej giełdzie zyskały 8,7 proc., a Lotos podrożał w tym okresie o 7 proc. (PAP Biznes)
pr/ osz/