W lipcu w Polsce zarejestrowano ponad 43 tys. nowych samochodów osobowych. Choć, co powinno cieszyć producentów i dealerów, to wynik o 18,6 proc. wyższy niż przed rokiem, to o pobicie rekordu z 2019 r. będzie trudno – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.


W lipcu PZPM naliczył 43 144 nowe samochody zarejestrowane w Polsce. W przywołanym już 2019 r. nowych rejestracji było powyżej 49 tys.
Biorąc pod uwagę pierwsze siedem miesięcy 2024 r., na polskich drogach przybyło 320 091 nowych osobówek – o 16,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W porównaniu do pierwszych siedmiu miesięcy 2019 r. zanotowano o 7,3 tys. nowych aut mniej (-2,2 proc.).
Ani Toyota, ani Skoda
W porównaniu z ubiegłym rokiem w szczególności wzrosła liczba rejestracji dokonywanych przez klientów indywidualnych. W lipcu wprowadzili oni do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców 13 195 nowych samochodów osobowych – o 32,9 proc. więcej niż przed rokiem. Od początku roku odpowiadali z kolei za 99 663 rejestracje (+31,2 proc. r/r). Dla porównania, sprzedaż nowych aut i liczba rejestracji wśród firm rośnie w tempie ok. 10 proc. w skali roku.
Lipiec był kolejnym miesiącem, w którym najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych nie był nikt z pary Toyota – Skoda. Przysłowiowi Kowalscy najczęściej rejestrowali Kię Sportage (778 szt.). Podium uzupełniły dwie Toyoty – Yaris Cross i Yaris.
Rejestracje samochodów osobowych na klientów indywidualnych w lipcu 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana m/m [w proc.] |
1. |
Kia Sportage |
778 |
+18,6 |
2. |
Toyota Yaris Cross |
607 |
+7,8 |
3. |
Toyota Yaris |
504 |
+22,9 |
4. |
Volkswagen T-Roc |
485 |
-20,9 |
5. |
Dacia Duster |
469 |
+25,7 |
6. |
Hyundai Tucson |
366 |
-7,3 |
7. |
Skoda Kamiq |
338 |
-24,2 |
8. |
Skoda Fabia |
300 |
+35,1 |
9. |
Toyota Corolla |
294 |
+12,6 |
10. |
Toyota C-HR |
289 |
-22,1 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Azjatyckie marki i modele zagarniają coraz większy fragment rynku. W gronie dziesięciu najpopularniejszych modeli znalazło się sześć azjatyckiej produkcji. Oprócz wspomnianych Polacy chętnie rejestrowali także Hyundaie Tucsony, Toyoty Corolle i Toyoty C-HR. Jeśli weźmiemy dziesięć najpopularniejszych modeli, auta z logo japońskich i południowokoreańskich firm w lipcu stanowiły ponad połowę.
Na uwagę zasługuje także powrót do czołowej dziesiątki dwóch modeli, które w ostatnich miesiącach traciły na popularności: Dacii Duster (5. miejsce, 469 szt. i +25,7 proc. r/r) oraz Skody Fabii (8. miejsce, 300 szt. i +35,1 proc. r/r). Pierwszy z nich rosnącą popularność zawdzięcza wprowadzeniu do salonów samochodowych nowej generacji.
Biorąc pod uwagę pierwsze siedem miesięcy 2024 r., głównie za sprawą rejestracji dokonywanych w pierwszym kwartale, najpopularniejszym autem pozostaje Toyota Yaris Cross (5210 szt. i +29,4 proc. r/r).
Co trzecie auto premium
Wśród firm rejestrujących na REGON honoru europejskiej motoryzacji w walce z japońskimi i południowokoreańskimi modelami bronią od początku roku dwie Skody: Octavia i Superb oraz pnąca się w górę z miesiąca na miesiąc Cupra Formentor.
Rejestracje samochodów osobowych na firmy w lipcu 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana m/m [w proc.] |
1. |
Toyota Corolla |
1543 |
-1,1 |
2. |
Skoda Octavia |
927 |
-21,6 |
3. |
Toyota Yaris |
859 |
+6,0 |
4. |
Hyundai Tucson |
847 |
+7,4 |
5. |
Toyota C-HR |
663 |
+41,1 |
6. |
Kia Sportage |
654 |
+37,7 |
7. |
Skoda Superb |
622 |
-18,9 |
8. |
Cupra Formentor |
592 |
+21,1 |
9. |
Audi A4 |
560 |
+55,6 |
10. |
Kia Ceed |
488 |
+19,0 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Firmy coraz mocniej stawiają na modele premium. W gronie dwudziestu najpopularniejszych aut osobowych rejestrowanych w lipcu na REGON pięć było modelami z segmentu premium, czyli takimi, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł.
Łącznie firmy zarejestrowały w lipcu ponad 9,5 tys. takich samochodów, które stanowiły 32 proc. wszystkich rejestracji nowych aut osobowych dokonywanych na REGON.
Inaczej jednak niż w poprzednich miesiącach palma pierwszeństwa przypadła nie Volvo XC60, a Audi A4, które wkrótce zniknie z rynku i zostanie zastąpione w portfolio Audi przed model A5. Lipiec w ogóle należał do Audi. Polskie firmy chętnie rejestrowały także crossovery i SUV-y: q3 i q5.