Raport: Unia Europejska do 2030 r. straci w wyniku brexitu od 13,3 do 63 mld euro

Unia Europejska do 2030 r. straci w wyniku brexitu od 13,3 do 63 mld euro, co oznacza spadek unijnego PKB o 0,11 - 0,52 proc.; skutki dla Polski to obniżenie PKB o 0,4 - 0,55 proc. - wynika z przedstawionego w środę raportu DNB Bank Polska i firmy doradczej PwC.

(fot. Neil Hall / Reuters)

Jak podkreślili autorzy raportu "Kierunki 2019. Nowe nadzieje, nowe zagrożenia w dobie rosnącego egoizmu gospodarczego. Skutki dla polskiej gospodarki i przedsiębiorstw, 29 marca Wielka Brytania prawdopodobnie opuści Unię Europejską. Zastrzegli, że dziś trudno wyrokować, jakie będą ostatecznie skutki tego pierwszego w historii wyjścia kraju z UE dla całej Wspólnoty i poszczególnych państw.

Według szacunków zawartych w raporcie, PKB Wielkiej Brytanii w 2020 roku powinno być o 3-5,5 proc. niższe niż gdyby brexit nie miał miejsca. "Z kolei w zależności od scenariusza, Unia Europejska do 2030 roku straci w wyniku brexitu od 13,3 do 63 mld euro, co oznacza spadek PKB o 0,11 do 0,52 proc." - wskazano.

Wyliczono, że w przypadku Polski PKB będzie niższe o ok. 0,4 - 0,55 proc. Ponadto analitycy spodziewają się deprecjacji złotego i podniesienia stóp procentowych przez Narodowy Bank Polski, co spowolni wzrost gospodarczy. W polskim eksporcie do Wielkiej Brytanii dominują - jak przypomniano - maszyny, urządzenia, sprzęt elektryczny i elektrotechniczny (m.in. komputery), sprzęt transportowy (m.in. samochody i części do nich), a także przetwory spożywcze oraz artykuły przemysłowe. Branże te odpowiadają za 61 proc. całego polskiego eksportu do Wielkiej Brytanii.

"Oznacza to, że producenci działający w sektorach przetwórstwa przemysłowego, transportu i motoryzacji, a także w branży spożywczej mogą odczuć najsilniej utrudnienia w wymianie handlowej z Wielką Brytanią po jej wyjściu z Unii Europejskiej" podkreślił, cytowany w środowym komunikacie, wiceprezes PwC Jacek Socha.

W raporcie wskazano też, że ok. 13 proc. ankietowanych firm uważa, iż tzw. twardy brexit będzie miał duże lub bardzo duże skutki dla ich działalności. W przypadku 60 proc. będzie on niewielki.

Z kolei prawie jedna czwarta ankietowanych obawia się konsekwencji wojny handlowej zapoczątkowanej przez administrację Donalda Trumpa. "Dla samych Stanów Zjednoczonych może ona oznaczać spadek PKB o 0,5 proc. oraz utratę 700 tys. miejsc pracy w szczytowym momencie, który przypada na trzeci kwartał 2019 r." - ocenili eksperci. Ewentualna dalsza eskalacja konfliktu i podniesienie stawek celnych do 25 proc. mogłaby, jak zaznaczono, skutkować dalszym spadkiem PKB o 1,8 proc. w pierwszym kwartale 2020 r. oraz utratą blisko 2,6 milionów miejsc pracy.

Jak podkreślają autorzy raportu, przetwórstwo przemysłowe, a zwłaszcza motoryzacja i elektronika to obszary o największej ekspozycji na wymianę międzynarodową, a więc również najbardziej narażone na ograniczenia otwartości państw.

"Dlatego to właśnie niemiecki przemysł motoryzacyjny wymienia się jako branżę, która najsilniej może odczuć nową politykę handlową Stanów Zjednoczonych. Polska, jako dostawca półproduktów dla producentów samochodów, również może odczuć skutki wojny celnej" ocenił, cytowany w komunikacie, prezes DNB Bank Polska Artur Tomaszewski. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ mmu/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
7 16 bankierkomentuje

*bender99

w tym problem Panie bender99 ze UK przy twardym Brexicie do EU nie dołoży już ani eurocenta czy pensa. EU obejdzie się smakiem i wszelkie dziury bedzie EU musiało pokryć z własnej kasy.to juz ich boli bo Anglicy powiedzieli że twardy Brexit = ZERO kasy do budżetu po 29-tym. Liczac w sposob ze 39 mld gbp musieliby zapłacić przez okres przejściowy np. 3 czy 5 lat to straty gospodarcze UK będą rekompensowane tymi składkami więc bilans bedzie kolo zera licząc tez to ze EU bedzie rowniez w plecy. najbardziej to juz boli folksdojczy bo siądzie branża samochodowa i skończy się handel premium na wyspach - skorzystają pewnie Japończycy i kraje spoza EU sprzedające samochody w UK.
Polskie branże mogą podziękować PACANowi za jego upór i lizanie D wszelkim oficjalną EU, rudy znakomicie podkopuje dolki pod polskim eksportem ale czego sie spodziewac po donosicielu do EU na własny kraj tylko po to żeby utrzymać swoje KORYTO !!!
W tej chwili juz wiecej politycznej łajzy ustawia się do koryta EU: Sikorski, Marcinkiewicz, Buzek, Lewandowski, Cimoszewicz i paru innych.To ci wszyscy co kochaja swoj kraj i muszą być DONOSICIELAMI i KONFIDENTAMI do EU.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 7 xxpp

"Unia Europejska do 2030 r. straci w wyniku brexitu od 13,3 do 63 mld euro,"

A do roku 2300 straci pierdylion. Po co podawac takie absurdalne dane?

! Odpowiedz
9 16 bender99

63mld euro strat dla UE a ile dla UK ? UK ponadto zanim odejdzie od stołu ma jeszcze rachunek do zapłaty na 39mld funtów i możliwą recesje na horyzoncie a ten export z UE na dłuższą metę można rozłożyć na resztę krajów członkowskich, jakieś upusty, cenki spadną a Anglicy cóż z cłem więcej zapłacą (kto bogatemu zabroni), jak było z Rosją i ich embargiem na żywność ?Rynek nie znosi próżni. EU szybciej się pozbiera jak UK, w końcu anglicy się odetną od bliskiego kontynentu zamieniając na transoceaniczny import z odległych miejsc, jedno jest pewne zapiszą się w podręcznikach do historii i ekonomii.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
11 16 ajwaj

""Dlatego to właśnie niemiecki przemysł motoryzacyjny wymienia się jako branżę, która najsilniej może odczuć nową politykę handlową Stanów Zjednoczonych""

Juz to czuje, wypowiedzenia w tych branzach + nowe umowy, gl. smieciówki. PMI w dól.
Rzad sie wystraszyl "zóltych kamizel" w Stuttgarcie, 1. miasto Monachium oglosilo "zakazów diesli nie bedzie" (sprawa norm NO2 jako dodatkowy hamulec)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
17 15 ajwaj

A wlasnie NEWS:

""Mamy dla ciebie wiadomości, najświeższe wiadomości, które z jakiegoś powodu są pomijane lub ignorowane przez inne media, ale sądzimy, że chcesz o tym wiedzieć. Pięć prostych słów to opisuje, nie było rosyjskiej zmowy. Nie ma żadnych dowodów na to, że kampania Trumpa w jakikolwiek sposób sprzysięgła się z rządem Władimira Putina podczas ostatnich wyborów prezydenckich.""

Tzn. obietnice wyborcze prez. Trumpa coraz blizej reala Tam mówil o koncu NATO i UE. Ciekawe, które "wolne media" przeprosza za 3 letni bushing i sciemy dot. prez. Trumpa.

https://www.foxnews.com/opinion/tucker-carlson-there-was-no-russian-collusion-it-was-all-fake-its-negligence-on-a-stunning-scale

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 1,2% II 2019
PKB rdr 4,9% IV kw. 2018
Stopa bezrobocia 6,1% I 2019
Przeciętne wynagrodzenie 4 931,8 zł I 2019
Produkcja przemysłowa rdr 6,9% II 2019

Znajdź profil