GUS wskazuje na wysoką inflację, natomiast ceny w marketach w Polsce są coraz niższe – wynika z badania i raportu "Koszyk Zakupowy" przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency. Eksperci wskazują, że powodem jest duża konkurencja wśród sklepów.


Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2021 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły 4,7 proc. – podaje Główny Urząd Statystyczny. Natomiast ceny w marketach spadają zarówno w porównaniu do kwietnia 2021, jak i maja ubiegłego roku – wynika z badania i raportu "Koszyk Zakupowy" przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency.
Koszyk zakupowy był średnio o 4,9 proc. tańszy niż rok temu w maju. Natomiast w porównaniu do kwietnia 2021 r. ceny w marketach spadły o 0,04 proc. w ciągu miesiąca.
Eksperci ASM Sales Force Agency zwracają uwagę, że po zluzowaniu pandemicznych obostrzeń sieci sklepów walczą o klientów. Widoczna jest silna konkurencja na rynku marketów.
Najtaniej w Auchan
Najtańsze zakupy można zrobić w sklepach sieci Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 210,52 zł. To o 4,03 zł mniej, niż wyniósł najtańszy koszyk w kwietniu, również należący przed miesiącem do Auchan – wynika z badania i raportu "Koszyk Zakupowy".
Na drugim miejscu w "rankingu" najtańszych marketów znalazł się Carrefour – średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 216,02 zł. Natomiast na podium znalazły się sklepy sieci Makro (Cash&Carry) –220,22 zł.


"Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała podobnie jak w poprzednim miesiącu w sieci Tesco, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 233,94 zł, czyli o 11% więcej niż w najtańszym Auchan" – czytamy w raporcie "Koszyk Zakupowy".
Lidl, Auchan i Makro – trzy sklepy na prowadzeniu
Najtańsza chemię i kosmetyki można kupić w sklepach sieci Carrefour. Z kolei produkty sypkie w najlepszej cenie oferuje Lidl. Mięso, wędliny, ryby, mrożonki i słodycze warto kupować w marketach Auchan. Natomiast po najtańsze napoje, nabiał oraz dodatki należy jechać do Makro, wynika z analizy raportu "Koszyk Zakupowy".


Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Na 11 badanych sieci handlowych w 9 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 2 wyższe - wynika z majowego raportu "Koszyk Zakupowy".


Z czego składa się koszyk zakupowy? Eksperci ASM Sales Force Agency analizują ceny artykułów, które zostały sklasyfikowane w kilka kategorii. Należy do nich m.in. nabiał, słodycze, produkty sypkie, mrożonki, chemia domowa oraz kosmetyki.
Drogie zakupy w sieci
Kanał hybrydowy umożliwia zrobienie najtańszych zakupów – średnia wartość koszyka to 219,84 zł. Nieco droższe są zakupy w sklepach stacjonarnych, gdzie trzeba zapłacić 224,16 zł. Z kolei najdroższy był kanał e-grocery, gdzie zakupy kosztowały w przybliżeniu 257,51 zł, czyli o 17% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.


"Kolejny analizowany miesiąc pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów ponownie liderem jest sieć Auchan, która oferowała w maju 11 produktów w cenach minimalnych. Najwięcej najdroższych produktów, bo aż 19, można było znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazła się sieć E.Leclerc (10 produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (5 produktów)" – czytamy w raporcie "Koszyk Zakupowy".
DF