RODO - postrach firm, oręż konsumentów

Uznając konieczność pogłębiania prawa do prywatności i swobody przepływu informacji między ludźmi, Parlament Europejski przygotował rozporządzenie RODO, które zacznie obowiązywać w maju br. Z jednej strony wiąże się z koniecznością podjęcia działań dostosowawczych do nowych wytycznych przez firmy, z drugiej natomiast ułatwi konsumentom dochodzenie do swoich praw.

(YAY Foto)

Ochrona danych osobowych jest istotną kwestią dla UE. Wyrazem tego było ustanowienie 28 stycznia Dniem Ochrony Danych Osobowych - w rocznicę sporządzenia Konwencji 108 Rady Europy z 1981 r. w sprawie ochrony osób w zakresie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych. Dokument jest najstarszym aktem prawnym o zasięgu międzynarodowym, który reguluje zagadnienia związane z ochroną danych osobowych.

Mając na uwadze konieczność rozszerzenia ochrony konsumentów, Parlament Europejski wprowadził nowe rozporządzenie RODO, które weszło w życie w maju 2016 r. Nowe zasady dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu danych zaczną obowiązywać już za pięć miesięcy. Spędza to sen z powiek przedsiębiorcom, którzy są zobowiązani do wdrożenia konkretnych działań, które zapewnią większą ochronę danych osobowych konsumentów przetwarzanych w procesach biznesowych.

RODO - marketing i sprzedaż w zgodzie z nowymi regulacjami [Konferencja]

Przed nami wielkie wyzwanie jakim jest wdrożenie RODO. Poprawna implementacja regulacji stanowi wielkie wyzwania dla firm i organizacji, natomiast są działy i departamenty, które są w sposób szczególny zaangażowane w te procesy, takie jak działy marketingu i sprzedaży właśnie.

Z myślą o Państwa szczególnych potrzebach w tym zakresie przygotowaliśmy program konferencji, który pozwoli Państwu zapoznać się z dokładnymi wymogami w zakresie RODO oraz stanowi swoistą instrukcję działania.

Jeśli reprezentują Państwo działy marketingu i sprzedaży zdecydowanie nie może Państwa zabraknąć na konferencji stworzonej by uwzględnić Państwa potrzeby, zakres działalności i ryzyka.

Zamiarem UE jest uwrażliwienie obywateli na ochronę danych, a także poinformowanie ich o przysługujących im prawach oraz o dobrych praktykach. RODO ma na celu wzmocnienie dzisiejszej pozycji konsumentów w sporze z przetwarzającymi ich dane osobowe firmami.

RODO dla konsumentów

Ponadto UE, poprzez wprowadzenie nowych regulacji, zapewnia spójność działań organizowanych w ramach ochrony danych osobowych. – Podstawową zmianą jest obowiązek informowania konsumentów o ich prawach w zwięzły i zrozumiały sposób. Wymóg ten choć wydaje się banalny, nabiera wręcz rewolucyjnego znaczenia, gdy weźmiemy pod uwagę to, w jaki sposób dziś informuje się konsumentów o przysługujących im uprawnieniach. Oficjalne formułki, w których często wprost przytacza się przepisy, są standardem niezrozumiałym dla przeciętnego Kowalskiego - mówi Małgorzata Jankowska-Blank, ekspert Gemiusa.

- Kolejną istotną zmianą jest możliwość poszukiwania ochrony swoich interesów przed sądem, zarówno przeciwko administratorowi, jak i przetwarzającemu. Na przykład wyobraźmy sobie sytuację, w której deweloper posiada dane osobowe konsumenta jako administrator i współpracuje z firmą zewnętrzną świadczącą usługi telemarketingu i przetwarzającą zarazem dane tych konsumentów. W tym przypadku, gdy prawo konsumenta zostanie naruszone, to może on wystąpić zarówno przeciwko deweloperowi, jak i przeciwko firmie telemarketingowej. Dotychczas konsument mógł kierować swoje roszczenia jedynie wobec dewelopera. Co więcej, konsument będzie mógł dochodzić odszkodowania nie tylko z tytułu szkody o charakterze majątkowym, czyli straty w majątku, lecz również z tytułu szkody o charakterze niemajątkowym, oznacza to krzywdę powodującą negatywne skutki dla stanu psychicznego czy fizycznego – wyjaśnia Małgorzata Jankowska-Blank.

RODO - zmiany w ochronie danych osobowych w 2018 roku. Najważniejsze informacje

Już 25 maja 2018 r. wchodzi w życie RODO, czyli unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Nowe przepisy dotyczą każdego podmiotu działającego na terenie UE, począwszy od jednoosobowych działalności gospodarczych po duże międzynarodowe korporacje. Czasu na wprowadzenie zmian nie zostało wiele, a brak ich wdrożenia grozi wielomilionowymi karami. Czytaj dalej...

Firmy niegotowe na RODO

Wiele mówi się na temat obowiązków wynikających z unijnego rozporządzenia. Jednak jak do tej pory niewiele polskich, jak i zagranicznych firm, przygotowało się do wprowadzenia RODO. Ponadto nie wszystkie z nich mają świadomości, że taki obowiązek na nich spoczywa. Natomiast konsekwencje nieprzystosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo odczuwalne. To nie tylko wysokie kary, jakie mogą być nakładane, ale i odszkodowania wypłacane konsumentom.

– W konsekwencji łączna wysokość zasądzanych odszkodowań może znacznie wzrosnąć. RODO kładzie także nacisk na możliwość wnoszenia pozwów zbiorowych przez osoby, których prawa naruszono. Mając na uwadze, że jednocześnie RODO wprost nadaje konsumentom prawo do korzystania z pomocy organizacji, które działają na polu ochrony danych osobowych i reprezentują pojedyncze jednostki w dochodzeniu ich praw, łatwość uzyskania ochrony znacznie wzrasta – informuje Małgorzata Jankowska-Blank.

Katarzyna Rostkowska

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 espania

Musze zrobic audit i wdrożenie RODO w firmie. Znalazłem LexDigital - mają dobre referencje, ale po czym sprawdzić, że firma wdroży je zgodnie z zasadami?

do sprawdzenia: https://lexdigital.pl/wdrozenie-rodo

! Odpowiedz
9 26 slc350

Jest to kolejna zapewne idea UE w celu ułatwiana prowadzenia biznesu.....

! Odpowiedz
Rozlicz PIT za 2017
szybko i bez błędów

lub uruchom online teraz

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl