Po rekordowym lutym w marcu nad rynek aut używanych napłynęły czarne chmury. Z powodu pandemii koronawirusa do Polski sprowadzono o ponad 40 proc. mniej używanych aut niż przed rokiem. To najsłabszy marzec od 14 lat – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W marcu do Polski sprowadzono 52 268 używanych samochodów. I choć rynek aut używanych w pierwszych miesiącach 2020 r. wychodził obronną ręką na tle spadającego zainteresowania nowymi autami, to pandemia koronawirusa, podobnie jak w przypadku salonów, opustoszyła także komisy.
Import używanych aut w porównaniu z marcem 2019 r. był o 41,5 proc. niższy. To jednocześnie najsłabszy marcowy wynik od 2006 r. Biorąc pod uwagę wszystkie miesiące, to najgorszy rezultat od lutego 2013 r., czyli od ponad siedmiu lat.
Czarne prognozy na kwiecień
Ruch na rynku używanych aut spadał z dnia na dzień. Wprowadzony 20 marca stan epidemii, obostrzenia zmniejszające aktywność Polaków i kolejki na przywróconych przejściach granicznych sprawiły, że w trzeciej dekadzie do Polski wjechało zaledwie 7,3 tys. używanych samochodów. W drugiej dekadzie było ich 16,2 tys. Od 1 do 10 marca, czyli w czasie, gdy nie obowiązywały jeszcze żadne obostrzenia, do Polski sprowadzono 28,7 tys. aut.
Import używanych aut w marcu 2020 r. – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba sprowadzonych pojazdów |
1. | audi a4 | 1740 |
2. | volkswagen golf | 1403 |
3. | opel astra | 1364 |
4. | bmw serii 3 | 1166 |
5. | audi a3 | 1000 |
6. | volkswagen passat | 950 |
7. | opel corsa | 886 |
8. | ford focus | 882 |
9. | bmw serii 5 | 844 |
10. | audi a6 | 834 |
11. | ford mondeo | 742 |
12. | volkswagen polo | 714 |
13. | ford fiesta | 702 |
14. | nissan qashqai | 632 |
15. | opel meriva | 617 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Znikomy ruch w komisach
Choć kryzys dotknął wszystkie sprowadzane do kraju modele aut, koronawirus nie wpłynął jednak na zmianę preferencji Polaków. Podobnie jak w poprzednich miesiącach najpopularniejszym sprowadzanym autem było audi a4 (1740 egzemplarzy), które marzec zakończyło z wynikiem o 36 proc. gorszym od osiągniętego w lutym.
Drugi był volkswagen golf (1403 egzemplarze), który zanotował największy spadek w relacji do lutego (-40 proc. m/m), a podium zamknął opel astra (1364 egzemplarze). Wolumen co najmniej 1000 sprowadzonych pojazdów osiągnięto jeszcze w przypadku bmw serii 3 (1166) i audi a3 (1000). Luty z wynikiem przekraczającym 1000 sprowadzonych pojazdów zakończyło 13 modeli.
W przypadku producentów importerzy najchętniej przywozili do Polski volkswageny (9506 sztuk), ople (7904 szt.) oraz fordy (7108 szt.), które nieznacznie wyprzedziły pojazdy wyprodukowane przez Audi (7092 szt.).
Co drugie auto z Niemiec
Wciąż ponad połowa importowanych aut pochodzi z Niemiec. W marcu było ich 29,5 tys. – o 36,5 proc. mniej niż w lutym. Udział w imporcie aut zza Odry utrzymuje się jednak w granicach 57 proc.
Import używanych aut w lutym 2020 r. – najpopularniejsze kraje
Kraj | Liczba sprowadzonych pojazdów |
Niemcy | 29 534 |
Francja | 5538 |
Belgia | 3707 |
Holandia | 2212 |
Stany Zjednoczone | 1951 |
Włochy | 1910 |
Szwajcaria | 1382 |
Dania | 1357 |
Austria | 1227 |
Szwecja | 1090 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Importerzy chętnie jeździli po używane samochody także do Francji (5538 egzemplarzy i -33,2 proc. m/m). 3707 samochodów sprowadzono z Belgii (-36 proc. m/m), a 2212 z Holandii (-33,9 proc. m/m).
Największy miesięczny spadek dotknął auta sprowadzane ze Szwecji. W marcu było ich 1090, o 42,1 proc. mniej niż w lutym. Na tle innych państw najmniej ucierpiał import używanych samochodów zza oceanu. W marcu ze Stanów Zjednoczonych przywieziono do Polski 1951 tego typu pojazdów (-30,5 proc. m/m).
W porównaniu do lutego minimalnie spadł odsetek aut osobowych z silnikami diesla, który w marcu wyniósł 43,6 proc. Najwięcej aut z silnikami wysokoprężnymi przyjechało z Niemiec, Francji i Belgii (77,1 proc.).