REKLAMA

Publicis prognozuje spadek rynku reklamy w Polsce o 8,6 proc. w '20

2020-12-04 11:16
publikacja
2020-12-04 11:16
fot. muchomoros / Shutterstock

Publicis Groupe Polska prognozuje, że wydatki reklamowe w Polsce w 2020 roku spadną o 8,6 proc., a w 2021 roku wzrosną o 4,5 proc - podała firma w komunikacie prasowym. Według danych Publicis, po trzech kwartałach wartość rynku reklamy spadła o 11,7 proc. rok do roku, do 6,07 mld zł.

Pod koniec sierpnia firma prognozowała tegoroczny spadek rynku na 8,7 proc.

"Zakładamy, iż czwarty kwartał przyniesie dalszą poprawę aktywności reklamowej, pomimo częściowego lockdownu wprowadzonego w listopadzie. Taka sytuacja pozwala nam utrzymać poprzednią prognozę dla rynku reklamy, a nawet minimalnie ją poprawić. Szacujemy, że w całym 2020 r. budżety reklamowe zostaną łącznie zredukowane o ponad 845 mln zł, tym samym wartość rynku reklamy w Polsce spadnie o 8,6 proc." - napisała w komunikacie Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe.

"W chwili obecnej estymujemy, że w przyszłym roku wydatki reklamowe będą rosły i osiągną dynamikę w skali roku na poziomie 4,5 proc. Oczywiście im szybciej uporamy się z pandemią, tym większa szansa na wyższe odbicie rynku" - dodała.

Publicis Groupe szacuje, że w trzecim kwartale wartość reklamy w Polsce spadła o 2,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Wydatki na reklamę w telewizji spadły o trzecim kwartale o 2,2 proc. Po trzech kwartałach spadek wyniósł 15,5 proc., a wartość rynku 2,58 mld zł. W całym 2020 Publicis spodziewa się spadku rynku reklamy telewizyjnej o 10 proc.

Reklama w internecie zanotowała po dziewięciu miesiącach spadek o 2,5 proc. rok do roku, do 2,56 mld zł. Publicis zauważa, że pandemia przyczyniła się do umocnienia pozycji internetu w rynku reklamowym i przyśpieszyła przepływ wydatków z innych mediów. W całym roku prognozowany jest wzrost o 4,3 proc.

Po trzech kwartałach 2020 r. wydatki na reklamę radiową spadły o 11,8 proc. do 447 mln zł.

"Po bardzo słabym kwietniu i maju, w trzecim kwartale rynek reklamy radiowej odnotował jedynie 2,5 proc. spadku, co pozwala z pewnym optymizmem patrzeć w przyszłość i zakładać, że w ostatnim kwartale nie powtórzy się sytuacja z wiosny, a na koniec roku rynek zniweluje spadek do 9,5 proc." - napisano w komunikacie.

Publicis szacuje, że w okresie styczeń-wrzesień wpływy reklamowe operatorów reklamy zewnętrznej spadły o 38,4 proc. do 235 mln zł.

"W trzecim kwartale redukcja budżetów wniosła 26 proc., w czwartym spadki mogą sięgnąć 30 proc. i wtedy cały rok 2020 zakończy się dla reklamy zewnętrznej spadkiem o 36 proc." - napisano.

W ocenie firmy, pandemia przyspieszyła trend odpływu budżetów reklamowych z prasy do internetu.

"Szacujemy, iż cały rok zakończy się spadkiem o 31 proc. w przypadku gazet oraz o prawie 40 proc. w przypadku magazynów" - podano.

Po trzech kwartałach wartość reklam w dziennikach spadła o 30,3 proc. do 87 mln zł, a w magazynach o 37,5 proc. do 125 mln zł.

W najtrudniejszej sytuacji są kina, gdzie wydatki reklamowe są po trzech kwartałach niższe o 70,1 proc. i wynoszą 29 mln zł.

"Estymujemy, że w tym medium w skali roku nastąpi spadek wydatków o 80 proc." - napisano w komunikacie Publicis Groupe.

Według danych firmy, w ciągu trzech kwartałów tego roku trzynaście sektorów gospodarki zredukowało swoje inwestycje reklamowe, a jedynie trzy je zintensyfikowały.

"Wydatki na reklamę wzrosły w największym sektorze, czyli handlu – o 2,5 proc. oraz w dwóch najmniejszych sektorach: komputery i audio video (wzrosty o 12,5 proc.) oraz produkty do użytku domowego (wzrost o 14,4 proc.). Największe wolumenowe spadki wygenerowały trzy sektory: finanse, żywność i motoryzacja" - napisano. (PAP Biznes)

kuc/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Otwórz konto dla firm i zyskaj do 1100 zł premii!

Otwórz konto dla firm i zyskaj do 1100 zł premii!

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Koronawirus a gospodarka

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki