Obowiązek opłacania abonamentu radiowo telewizyjnego dotyczy nie tylko osób fizycznych, ale również przedsiębiorców. Tymczasem tylko nieliczne podmioty gospodarcze regularnie płacą abonament.
Przedsiębiorcy muszą opłacać abonament nie tylko za każdy odbiornik radiowy i telewizyjny w firmie, ale również za odbiorniki w samochodach służbowych. Wyróżnia się w tym przypadku dwie opłaty:
- za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiowego,
 - za używanie wyłącznie odbiornika radiowego.
 
Przedsiębiorcy unikają jednak tego obowiązku jak tylko mogą. Wynikać to może m. in. z bardzo niskiego poparcia właścicieli firm dla abonamentu RTV: 76,3 proc. z nich uważa, że abonament nie jest potrzebny i powinien zostać zniesiony, a tylko 15 proc. sądzi, że jest potrzebny.
Czy uważa Pan/Pani, że abonament telewizyjno-radiowy jest potrzebny czy też nie i powinien zostać zniesiony? (Właściciele przedsiębiorstw)
Źródło: On Board PR Ecco Network i PBS DGA
Z punktu widzenia przedsiębiorców, pieniądze łożone na abonament nie mają racji bytu. Nie mają oni przekonania co do efektywności wydatkowania środków, które pozyskiwane są z abonamentu. Poza tym dla nich to kolejny koszt, który muszą ponieść w związku ze swoją działalnością.
Z tego powodu w ubiegłym roku Telewizja Polska i Polskie Radio rozpoczęły dwumiesięczną kampanię pod hasłem „Niczego nie obejrzą, niczego nie posłuchają”, przypominającą wszystkim firmom o ich ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty. Zaapelowali oni do organów kontroli i nadzoru o zwrócenie szczególnej uwagi, podczas rutynowo prowadzonych czynności kontrolnych, na to, czy dana firma opłaca abonament za posiadane odbiorniki rtv w tym także te w samochodach służbowych.
W tym roku ponownie głośnio zrobiło się o abonamencie opłacanym przez firmy, a to za sprawą porozumienia jakie zawarła KRRiT z organizacjami przedsiębiorców*. Organizacje mają zachęcać swoich członków do opłacania abonamentu. Wszystko po to, aby uporządkować krajowy rynek reklamowy. – Mając większe przychody z abonamentu, media publiczne nie będą już tak sięgały po tort reklamowy – mówi Sławomir Rogowski, członek KRRiT.
Jak wynika z danych GUS, w Polsce funkcjonuje ok. 3,9 mln przedsiębiorców, z czego abonament płaci zaledwie 168 tys. firm. W 2010 roku dało to 57 mln zł. Z kolei według danych Poczty Polskiej, na jedną firmę przypadają średnio trzy odbiorniki telewizyjne oraz dwa i pół odbiornika radiowego.
*Do porozumienia przystąpiły: Business Centre Club, Stowarzyszenie Agro Biznes Klub, Krajowa Izba Gospodarcza, Związek Rzemiosła Polskiego oraz Polska Konfederacja Pracodawców.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
» Jak oszukuje się fiskusa
» Ruszają letnie kontrole skarbowe
» Za państwo płacimy 2,5-krotnie więcej niż Amerykanie




















































