Z najnowszego badania wizerunku polskiego przedsiębiorcy wyłania się obraz osoby kojarzonej z pracowitością, ale przede wszystkim kombinatorstwem. Polacy wśród kluczowych określeń wymieniaj także wyzysk, a dopiero później odpowiedzialność i sukces. Jaki jest polski przedsiębiorca w opinii Polaków?


"Polski przedsiębiorca to pracowity kombinator działający w nieprzyjaznym dla siebie kraju i jednocześnie bardzo pożyteczny dla społeczeństwa, ale jego wizerunek pozostaje dla przeciętnego Polaka po prostu obojętny" – podsumowują wyniki autorzy badania na temat wizerunku polskiego przedsiębiorcy.
To raport przygotowany przez magazyn "Wprost", Szkołę Główną Handlową, agencję badawczą SW Research oraz Radę Polskich Przedsiębiorców Globalnych. Badanie do raportu zostało przeprowadzone w kwietniu i maju 2024 r. za pomocą 800 wywiadów. Respondentów zróżnicowano ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, dochód i miejsce zamieszkania.
Pierwszym pytaniem w sondażu było to, które z 8 cech (4 pozytywne i 4 negatywne) najbardziej kojarzą się najbardziej z polskim przedsiębiorcą. Najwięcej ankietowanych wskazało właśnie na kombinatorstwo (37,8 proc.), a dalej były pracowitość (34,6 proc.), ale także wyzysk (31,4 proc.) i odpowiedzialność (22,3 proc.).


Jak zauważają autorzy, kombinatorstwa najczęściej wcale nie wybierała grupa ponad 50-letnich ankietowanych pamiętających czasy PRL-u, ale ludzie młodzi do 24. roku życia (41,2 proc.). Starsi najczęściej wybierali pracowitość (36,6 proc.). Ta cecha była także najczęściej wybierana przez kobiety (38 proc.), mężczyźni najczęściej stawiali właśnie na kombinatorstwo (38,4 proc.).
Ciekawym pytaniem było to, czy przedsiębiorcy są pożyteczni dla polskiego społeczeństwa. Tylko 7,5 proc. ankietowanych odpowiedziało NIE, przy 78,9 proc. odpowiedzi TAK i 13,6 proc. zaznaczających NIE MAM ZDANIA. Z odpowiedzi na kolejne pytanie dowiedzieliśmy się, skąd tak wysokie uznanie dla roli przedsiębiorców w życiu społecznym. Płacenie podatków okazało się najchętniej wybieraną odpowiedzią.


W podsumowaniu do wyników badania autorzy piszą, że na postrzeganie polskich przedsiębiorców przez Polaków wpływ ma m.in. brak kampanii informacyjnych, ale też wizerunkowych o wpływie przedsiębiorców na rozwój kraju, rosnąca liczba zatrzymań i tymczasowych aresztowań przedsiębiorców chętnie nagłaśniana w mediach, ale także słaba wiedza finansowa Polaków i trudne warunki prowadzenia biznesu w Polsce, bez wsparcia rządu przy „nadmiernej ekscytacji przedsiębiorcami z zagranicy”.
MKu