Nie ma telewizyjnej przerwy reklamowej bez promocji pożyczki gotówkowej albo kredytu – zauważy to każdy, kto włącza od czasu do czasu telewizor. Instytut Monitorowania Mediów podsumował, ile na reklamy wydali w najgorętszym przedświątecznym okresie najwięksi gracze na rynku finansowym. Tym razem na podium nie stanął bank.


Instytut prześledził reklamy emitowane pomiędzy początkiem października a końcem grudnia 2014 r. w 30 stacjach telewizyjnych, 65 radiowych i kilkuset tytułach prasowych. Wydatki reklamodawców oszacowano na podstawie cen netto bez rabatów. Pierwsze miejsce w zestawieniu, z kwotą 24 mln zł, zajął Provident. Firma wyprzedziła pod tym względem ING Bank Śląski (23,9 mln zł) i Eurobank (23,8 mln zł).

IMM zwraca uwagę, że w poprzednich kwartałach Provident znacznie skromniej reklamował swoją ofertę. W rankingach wydatków na media mieścił się zazwyczaj pod koniec pierwszej dziesiątki. Nagły skok to zapewne nie tylko efekt przygotowań do ważnego dla pożyczkodawców sezonu przedświątecznego. Prezentując wyniki za 2014 rok, International Personal Finance, właściciel marki Provident w Polsce, informował o spowolnieniu wzrostu w drugiej połowie roku i rosnącej konkurencji ze strony firm udzielających krótkoterminowych pożyczek w sieci. Wygląda na to, że intensywna reklama nie przyniosła jednak oczekiwanych owoców – ostatni kwartał zeszłego roku był dla Providenta wyjątkowo ciężki.
Wśród największych reklamodawców końcówki 2014 roku znalazł się jeszcze jeden przedstawiciel branży pożyczkowej – Vivus Finance, który na reklamę przeznaczył niecałe 20 mln zł. Poza bankami w pierwszej dziesiątce zmieściły się jeszcze także dwa towarzystwa ubezpieczeniowe – Liberty Direct i Metlife. Na promowanie ubezpieczeń wydano jednak tylko łącznie około 29,7 mln zł, podczas gdy kredyty i pożyczki odpowiadały za niemal 170 mln zł z budżetów reklamodawców.
Sektor finansowy nadal najwięcej wydaje na reklamę telewizyjną. W ostatnim zakończonym kwartale, zgodnie z szacunkami Instytutu Monitorowania Mediów, na ten cel przeznaczono 358 mln zł (wg stawek cennikowych, bez rabatów). Liderami w telewizyjnej promocji są ING Bank Śląski, Eurobank oraz Bank Millennium. Najpopularniejszą stacją telewizyjną był Polsat, a radiową RMF FM. W prasie największą część reklamowych budżetów zagospodarował „Wprost”, „Gazeta Wyborcza” oraz „Newsweek”.