Wdrożenie UTP w niektórych domach maklerskich nie zakończyło się pełnym powodzeniem. Od rana klienci skarżą się na problemy ze swoimi rachunkami – od drobnych usterek, aż po całkowitą niedostępność systemów transakcyjnych.
„Już drugi raz w ciągu ostatnich kilku dni klienci są pozbawieni możliwości użytkowania swoich rachunków maklerskich. Obecnie, kiedy indeksy dość mocno tracą, jest to już odczuwalne. Broker nie podał wcześniej żadnych informacji o możliwych kłopotach z dostępem” – pisze do naszej redakcji klient jednego z większych domów maklerskich.
W innym domu maklerskim, mimo że klienci mają dostęp do rachunków, nie widzą aktualnych notowań. Poważne problemy mają klienci, którzy z przyczyn technicznych nie mogą zamknąć otwartych pozycji – szczególnie w przypadku rynku kontraktów terminowych, może przełożyć się to na dotkliwe straty.
Inwestorzy giełdowi zgłaszają też dziwne zachowanie arkusza zleceń – od jego całkowitej niedostępności, po niepoprawne wyświetlanie zleceń w nim zawartych. Problemy wyraźnie widać na przykładzie kontraktu terminowego na WIG20 w jednym z domów maklerskich, gdzie spread pomiędzy najlepszymi ofertami kupna i sprzedaży waha się na przemian pomiędzy jednym a kilkunastoma punktami.
"W arkuszu po stronie sprzedaży widoczne są najniższe oferty, a po stronie kupna najwyższe - jakby arkusze były uporządkowane odwrotnie. Jest też problem z ustalaniem ceny przed otwarciem i zamknięciem. Zupełnie nie można zorientować się jaka będzie ostatecznie cena. Mam nadzieję, że zostanie to wkrótce poprawione, bo nasze fixingi kończą się często ceną, znacznie odbiegającą od ostatniego kursu notowań" - pisze na forum Bankier.pl inwestor.
Emocje podgrzewa fakt, że wczoraj, podczas gdy na rynku metali szlachetnych miał miejsce krach, a na giełdach zagranicznych nawet kilkuprocentowe spadki, GPW była zamknięta. Środowe problemy z rachunkami niektórych inwestorów, nałożyły się na dalsze negatywne nastroje rynkowe. WIG20 w południe traci 1,5%, głównie za sprawą spadającego o 5,3% KGHM, który reaguje na znacznie taniejącą miedź.
Po początkowym zadowoleniu z wdrożenia UTP, okazuje się, że nie obyło się bez poważnych usterek w systemach transakcyjnych brokerów. Klienci, którzy ponieśli straty w wyniku błędów domów maklerskich, powinni je udokumentować i zgłosić w formie reklamacji do swojego brokera.
Jarosław RybaBankier.pl
j.ryba@bankier.pl