Problemy na budowie jednego z odcinków Zakopianki

Jeżeli firma IDS–BUD, wykonawca budowy nowej Zakopianki między Lubniem i Naprawą nie podejmie działań, do których została wezwana, to zostaną wdrożone zapisy, które na taką okoliczność uwzględnia umowa kontraktowa – ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Firma odpowiada, że to GDDKiA jej nie zapłaciła.

(GDDKiA)

W piątek w miejscowości Naprawa na nowej Zakopiance czyli drodze S7 protestowali podwykonawcy odcinka drogi Lubień – Naprawa, którzy nie otrzymali od generalnego wykonawcy tego odcinka – firmy IDS – BUD zapłaty za wykonane prace. Na drogę wyjechały ciężarówki i koparki z transparentami blokując przejazd przez ok. 15 minut.

Zapłaty za wykonane robót w ciągu nowej drogi pod Tatry domagają się przedstawiciele 15 firm, w tym z branży transportowej, robót ziemnych i budowy mostów. Zaległości generalnego wykonawcy, czyli warszawskiej firmy IDS – BUD sięgają ubiegłego roku. Część podwykonawców otrzymała zapłaty za zaległe faktury bezpośrednio od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale niektórzy dostali odmowy wypłaty pieniędzy.

„Z wielką przykrością przyjąłem informację, że wykonawca pierwszego odcinka Zakopianki - polska firma z polskim kapitałem niestety potraktowała swoich podwykonawców w sposób nierzetelny na tyle, że nie pokryła kosztów, które oni ponieśli wykonując Zakopiankę” - powiedział PAP w piątek szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak zaznaczył, sytuacja jest znana krakowskiemu oddziałowi GDDKiA, który podwykonawcom wypłacił już ponad 10 mln zł za wykonane i udokumentowane prace.

„Wiem, że jeszcze na ok. 11-12 mln zł szacowane są niewypłacone kwoty przez generalnego wykonawcę. To wpływa bezpośrednio na naszą współpracę z tą firmą, firma ta została wezwana do uiszczenia roszczeń podwykonawców i prowadzenia dalszej budowy tej inwestycji, bo tam niewiele już zostało do jej zakończenia” - ocenił Adamczyk.

„Jeżeli nie podejmie tych działań, do których została wezwana, zostaną wdrożone wszystkie zapisy, które na taką okoliczność uwzględnia umowa kontraktowa” - dodał szef resortu.

O dalszej współpracy z wykonawcą na tym etapie inwestycji – zaznaczył Adamczyk – zdecyduje zamawiający, czyli krakowski oddział GDDKiA.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński powiedział PAP, że generalny wykonawca został wezwany zarówno do wyjaśnień, jeśli chodzi o płatności dla podwykonawców za wykonane prace, jak i do wznowienia robót.

„Są tam wyznaczone terminy czerwcowe i spodziewamy się, że z naszej strony w czerwcu te decyzje, jeżeli nic się nie zmieni, będą zapadały. Zobaczymy jak się rozwinie sytuacja” - dodał.

Inwestycja realizowana przez IDS-BUD S.A. z Warszawy to jeden z trzech odcinków, na jakie podzielono budowę górskiego fragmentu Zakopianki między Lubniem i Chabówką.

Według Pałasińskiego roboty na tym odcinku są zaawansowane w około 85 proc. Pierwotny termin jej oddania do użytku określono na grudzień zeszłego roku, ale został on przesunięty za zgodą GDDKiA na październik br.

IDS-BUD: GDDKiA nie zapłaciła za dodatkowe prace przy budowie

Spółka IDS-BUD zalega z wypłatami dla podwykonawców Zakopianki, ponieważ GDDKiA nie chce zapłacić 44 mln zł za dodatkowe prace związane np. z osuwiskami przy budowie nowej S7 na odcinku Lubień – Naprawa – poinformował PAP zarząd spółki.

W przesłanej PAP informacji zarząd spółki tłumaczy, że przyczyny braku zapłaty za roboty wykonane przez podwykonawców są „wielowątkowe i nie jednoznacznie wskazują IDS-BUD jako winną bieżącej sytuacji”.

„Nie zyskaliśmy aprobaty naszego zamawiającego (GDDKiA) co do zadośćuczynienia w zakresie dodatkowo poniesionych kosztów przez spółkę w związku z jego realizacją (odcinka drogi- PAP), w tym poniesionych w związku z wykonanymi dodatkowymi pracami oraz niezawinionym przez spółkę przedłużeniem czasu na ukończenie. O zaistniałych zdarzeniach nadzwyczajnych, utrudnieniach, warunkach pracy skrajnie niebezpiecznych i co warte podkreślenia nie leżących po naszej stronie IDS-BUD SA” – wyjaśnił zarząd spółki.

Zarząd IDS-BUD podkreślił, że na odcinku Lubień – Naprawa robotnicy cały czas muszą się zmagać z osuwiskami w rejonach prowadzonych prac.

„Reasumując, wszelkie dotychczas złożone i obiektywnie uzasadnione roszczenia spotykają się z ich odrzuceniem przez GDDKiA bez podjęcia jakichkolwiek prób polubownego rozwiązania tych problemów. Takie działanie GDDKiA skutkuje również naszą koniecznością ich dochodzenia na drodze sądowej licząc nawet, iż może zająć ono co najmniej kilka lat" - oświadczył IDS-BUD.

Zarząd poinformował, że wystąpił do Generalnej Dyrekcji z wezwaniem do uiszczenia zapłaty na kwotę 44 mln zł. IDS-BUD wystąpił również do GDDKiA o możliwość dokonywania bezpośrednich zapłat na rzecz podwykonawców.

„Licząc na właściwą reakcję zamawiającego GDDKiA pozostajemy niezmiennie w przekonaniu, iż uda się uzyskać kompromis, a wszelkie nasze próby dotąd podejmowanych rozmów zostaną wysłuchane tak, by cały proces budowlany niniejszego projektu zezwolił na jego dokończenie przy współudziale wszystkich zrzeszonych wokół niego sił podwykonawczych” – wyjaśnił PAP zarząd spółki IDS-BUD S.A.

Rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut zapewniła, że wszystkie potwierdzone faktury na prace czy usługi, które zostały wykonane, są regularnie wypłacane przez Generalną Dyrekcję. Niektórzy podwykonawcy zwracają jednak uwagę, że od lutego Generalna Dyrekcja sprawdza wiarygodność wykonanych przez niech robót, a oni nie mogą się doczekać pieniędzy i są na skraju upadłości.

Odcinek S7 Lubień – Naprawa o długości 7,6 km jest poprowadzony częściowo na estakadach w górzystym terenie. Koszt tego odcinka według kontraktu to ponad 521 mln zł.

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
49 41 pluto85md

Cóż. 5 lat jak z bicza strzelić, a nie udało się wybudować choćby 1 km autostrady, przekopu Mierzei, elektrowni w Ostrołęce, Elektrowni Atomowej, czy Centralnego Portu Lotniczego. Nawet portu w Radomiu się nie udało wybudowac.

! Odpowiedz
29 56 rob1111

wydawalo by sie ze firma straci reputacje..bląd ..wystarczy ze zmieni nazwe..cos w stylu peło..i mozna zaczynac od nowa..

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 2,0% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,8% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil