Prezes PKP-PLK: Wydatki inwestycyjne w '17 wyniosą ok. 5,7 mld zł

Wydatki inwestycyjne w infrastrukturę kolejową w 2017 r. wyniosą ok. 5,7 mld zł, a w 2018 r. przekroczą 10 mld zł - poinformował Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK

"W tym roku planujemy wydatki inwestycyjne na 4 mld zł, wobec 7 mld zł w zeszłym roku. W następnych latach będzie wzrost - ok. 5,7 mld zł w przyszłym roku, a na 2018 roku planujemy przekroczyć 10 mld zł" - powiedział we wtorek dziennikarzom Merchel.

Dodał, że do końca 2016 roku PKP PLK ogłosi przetargi o wartości 6 mld zł.

"Rozstrzygnięcie tych przetargów nastąpi za 6-9 miesięcy" - powiedział.

"W 2018 roku będziemy mieli +duży skok+ inwestycyjny, kumulacja nastąpi w latach 2018-20, ale będziemy starali się to rozłożyć w czasie i regionalnie" - powiedział.

Przyjęty przez rząd we wrześniu 2015 r. Krajowy Program Kolejowy na lata 2014-2023 zakładał łączne nakłady na inwestycje w infrastrukturę kolejową w wysokości 67,5 mld zł, w tym w 2016 r. na poziomie 7,1 mld zł, w 2017 r. 6,2 mld zł, a w 2018 r. 9,6 mld zł.

W 2017 r. prace na odcinku Sadowne-Czyżew w ramach Rail Baltica

Wiosną 2017 r. powinna się rozpocząć modernizacja 35-km odcinka Sadowne-Czyżew linii kolejowej Warszawa-Białystok, fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica - poinformowali przedstawiciele PKP SA. W grudniu planowane jest wyłonienie wykonawcy tej inwestycji.

Trwa drugi etap tego przetargu, są wydane cztery pozwolenia na realizację tej inwestycji, brakuje jeszcze jednego - poinformował na konferencji prasowej zastępca dyrektora regionu centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych SA Krzysztof Pietras.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. "To jedyne połączenie kolejowe łączące kraje nadbałtyckie z Polską" - mówił Pietras. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.

Zbliża się do końca modernizacja odcinka Rail Batlica Warszawa Rembertów-Sadowne - poinformował Krzysztof Pietras. Trwają przygotowania do modernizacji kolejnego odcinka Sadowne-Czyżew (35 km). Gotowa jest dokumentacja dla tej inwestycji, brakuje jednego pozwolenia na budowę (ma być w grudniu), w grudniu ma być także rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę tej przebudowy. Pietras poinformował, że wierzy w to, że "do marca, kwietnia" 2017 r. uda się podpisać umowę z wykonawcą tej inwestycji i zaczną się prace w terenie.

Kolejny planowany odcinek do przebudowy to Czyżew-Białystok (71 km). We wrześniu 2016 r. podpisano umowę na projekt tego odcinka, trwają prace, projekt ma być gotowy w połowie 2018 r. PLK planuje w 2018 r. wyłonić wykonawcę tej inwestycji tak, by przebudowa zaczęła się w drugiej połowie 2018 r. - poinformował Krzysztof Pietras.

Podkreślił, że głównym efektem modernizacji ma być znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa-Białystok (z obecnych dwóch i pół godziny do 90 minut), bo pociągi pasażerskie będą mogły po zmodernizowanych torach jeździć z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Ma być też bezpieczniej, będą bowiem przebudowane wszystkie przejazdy, skrzyżowania.

Zanim zaczną się prace na Rail Baltica, muszą być zmodernizowane tzw. linie zapasowe, które przejmą ruch na czas głównych modernizacji. Chodzi o linie w woj. mazowieckim i podlaskim Ostrołęka-Śniadowo-Łapy (88 km), Białystok-Czeremcha (75 km z wyłączeniem stacji Bielsk Podlaski) i Czeremcha-Siedlce (90 km). Łącznie te modernizacje w obu województwach mają kosztować 185 mln zł (w Podlaskiem) i 65 mln zł na fragmentach mazowieckich. Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).

Prace na odcinku Sadowne-Czyżew mają kosztować ok. 1 mld zł (z czego 80 proc. z CEF), a na odcinku Czyżew-Białystok ok. 1,3 mld zł (z CEF pochodzi 85 proc.) Trwają starania o pieniądze na północny odcinek Rail Batlica od Białegostoku do granicy z Litwą. Wniosek ma być składany do trzeciego naboru w CEF. Plan zakłada, by ten odcinek był zrealizowany do 2023 r.

PKP PLK z CEF otrzymało łącznie 13 mld zł na 17 projektów kolejowych w całej Polsce. Ma to pozwolić zmodernizować łącznie ok. 1,1 tys. km linii kolejowych w 10 województwach.

kow/ je/(PAP)nik/ ana/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,9% III 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr 7,7% V 2019

Znajdź profil