26 października 2018 roku ma premierę głośna gra „Red Dead Redemption 2” produkcji Rockstar Games, wydawanej przez spółkę Take-Two Interactive. Pytaliście o nią w #ZapytajBankiera, więc pokazujemy kilka informacji na temat tego wydarzenia.


25 października 2018 roku o godz. 13:00 zeszło embargo nałożone na media zajmujące się grami na recenzje nowego tytułu. Jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się pozytywne opinie na temat „Red Dead Redemption 2” – gry nazywanej Grand Theft Auto Dzikiego Zachodu. Nastroje graczy i redakcji serwisów specjalistycznych były już od dawna pozytywne i wszyscy spodziewali się co najmniej jednej z największych premier tego roku. Dziś gracze mogą w końcu otrzymać wyczekiwaną kopię „Red Dead Redemption 2”.
Ile kosztuje „Red Dead Redemption 2”?
Cena „Red Dead Redemption 2” nie pozostawia złudzeń, że to rasowa gra AAA (z olbrzymim budżetem i bardzo wysoką jakością wykonania). W sklepach można kupić wersję standardową – 259,90 zł, edycję specjalną za nieco ponad 300 zł (dodatkowe misje i drukowana mapa świata) oraz edycję definitywną za 499 zł (dodatkowe pomoce w grze – przedmioty, zniżki i premie gotówkowe, steelbook).
Gra na premierę dostępna jest wyłącznie na konsole stacjonarne (podobnie jak pierwsza część) – Sony PlayStation 4 oraz Microsoft Xbox One. Pojawiają się jednak głosy, że możliwe jest jej wydanie na komputery stacjonarne. Przypomnijmy, że podobnie rzecz miała się z dwoma ostatnimi tytułami z serii „Grand Theft Auto” – „GTA IV” zostało wydane na PC ponad pół roku po premierze na konsole, a „GTA V” ponad 2 lata po swoim debiucie na konsolach stacjonarnych 7. generacji (w między czasie została wydana na 8. generację)
Kurs Take-Two Interactive odbija
Pytaliście naszego redaktora naczelnego Przemka Barankiewicza podczas #ZapytajBankiera (odcinek: „lepiej inwestować na Wall Street czy na GPW?”) czy warto inwestować w spółkę Take-Two Interactive – producenta i wydawcę „Red Dead Redemption 2”.
Jak widać po kursie akcji, było warto. Tuż przed premierą tytułu cena walorów spółki systematycznie spadała (prawdopodobnie wynikało to z nawoływania do bojkotu gry po ujawnieniu informacji o bardzo ciężkiej pracy podczas jej tworzenia). Rekordowa stawka jaką płacono w tym roku za akcję Take-Two Interactive miała miejsce na początku października – 137,41 dol. amerykańskich. W przeddzień zniesienia embarga na recenzje było to już zaledwie 110,97 dol., czyli niewiele brakowało do tegorocznego minimum.
Wczoraj jednak kurs odbił i w ciągu dnia spółka zyskała na giełdzie nieco ponad 10 proc. na cenie akcji – wzrosła ze 110,97 dol. do 120,70 dol. Z pewnością przyczyniły się do tego wysokie oceny recenzentów. „Red Dead Redemption” otrzymało na Metacriticu (serwisie agregującym recenzje branżowe) ocenę 97 pkt. na 100 pkt. dla wersji na PlayStation 4 i 98 pkt dla wersji na konsolę Xbox. Oznacza to, że jak do tej pory to najwyżej oceniana gra wideo mająca premierę w tym roku – tytuł zdetronizował nawet tegoroczne „God of War” na PS4. Wysokie noty zagwarantowały grze także miejsce w czołówce rankingu wszechczasów serwisu – znajduje się na 4. miejscu tuż za „Grand Theft Auto IV”, „Tony Hawk’s Pro Skater 2” oraz niepokonanym od dwudziestu lat „The Legend of Zelda: Ocarina of Time”.
„Red Dead Redemption 2” rekordowy czas gry i pracy nad nią
Fabularnie gra osadzona jest przed wydarzeniami z poprzednich części serii: „Red Dead Revolver” i „Red Dead Redemption”. Miejscem i czasem rozgrywki tej przygodowej gry akcji jest schyłek Dzikiego Zachodu (Stany Zjednoczone Ameryki w roku 1899) i miasto Blackwater, w którym kierujemy losami Arhura Morgana – głównego bohatera. Gracze otrzymają szeroki arsenał broni – od palnej do białej.
Gra ma zapewnić 60 godzin rozgrywki wynikającej z samego głównego wątku fabularnego. Tytuł był olbrzymim przedsięwzięciem, co nie obyło się też bez kontrowersji. Niedługo przed premierą w mediach pojawiły się informacje o niewyobrażalnym crunchu podczas produkcji „Red Dead Redemption 2”. W social mediach zaczęły pojawiać się nawet akcje nawołujące do bojkotu firmy i niekupowania nowej gry w celu ograniczenia takich praktyk w branży gier.
Nakład pracy ma też odzwierciedlenie w rozmiarze gry - pliki instalacyjne ważą niecałe 100 GB, a w wersji pudełkowej to pierwsza gra na tę generację konsol, która zawiera w opakowaniu dwie płyty.
Mateusz Gawin