Każda podróż samolotem wiąże się ze sporą liczbą czynników, które muszą zostać spełnione, aby lot przebiegł zgodnie z planem. Jednym z głównych obowiązków linii lotniczych jest realizowanie połączeń na czas. Niestety nie zawsze wszystko odbywa się według harmonogramu. Warto więc znać swoje prawa pasażera i w sytuacji, w której przytrafi Ci się opóźniony lub odwołany lot wiedzieć jakie kroki możesz podjąć, aby uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych.
Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony
lot
Zgodnie z europejskim prawem, a konkretniej Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004, odszkodowanie za lot przysługuje pasażerom w sytuacji, w której ich rejs ulegnie zakłóceniu. Przy czym zakłócenie to rozumiane jest jako opóźnienie lotu, odwołanie, a także odmowa wpuszczenia na pokład maszyny z powodu overbookingu. Podstawą do domagania się odszkodowania od linii lotniczych jest fakt, iż zakłócenie lotu wynika z bezpośredniej winy przewoźnika lotniczego.
Podstawy dochodzenia odszkodowania za lot
Zgodnie z prawem do uzyskania odszkodowania za lot kwalifikują się następujące sytuacje:
- lot był opóźniony o minimum 3 godziny - samolot wylądował w porcie docelowym z ponad 3-godzinnym opóźnieniem,
- lot został odwołany na mniej niż 14 dni przed planowaną datą odlotu,
- pasażerowie nie zostali wpuszczeni na pokład z powodu overbookingu.
Każde
z wymienionych zakłóceń musi powstać w wyniku zaniedbań przewoźnika lotniczego.
Jeżeli bowiem będzie spowodowane przez tzw. okoliczności nadzwyczajne,
pasażerom nie przysługuje wówczas odszkodowanie.
Czym są okoliczności nadzwyczajne?
Okoliczności
nadzwyczajne są to czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na to, że samolot nie
był w stanie zrealizować rejsu na czas. Zaliczamy do nich m.in. trudne warunki pogodowe, strajk obsługi lotniska, zamieszki
na tle politycznym, a także wszelkie usterki maszyny, którym przewoźnik
lotniczy nie był w stanie zapobiec. Wystąpienie okoliczności nadzwyczajnych
zwalnia linie lotnicze z wypłaty odszkodowania za lot. Ciężar udowodnienia, że
w tej konkretnej sytuacji miały miejsce okoliczności nadzwyczajne spoczywa na
przewoźniku.
Jaka jest wysokość odszkodowania za lot?
Zgodnie z europejskim prawem wysokość odszkodowania za
zakłócony lot jest bezpośrednio związana z odległością, która dzieli lotnisko
początkowe i port końcowy. W zależności od dystansu, na którym miał odbyć się
lot, możesz zyskać od 250 do nawet 600 euro na jednego pasażera.
Co zrobić, aby domagać się odszkodowania
od linii lotniczych?
W przypadku, w którym doświadczyłeś zakłócenia lotu, możesz domagać się od linii lotniczych odpowiedniej rekompensaty. Możesz zrobić to na własną rękę, składając odpowiedni wniosek do przewoźnika. Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż linie lotnicze niezwykle rzadko odpowiadają na skargi klientów indywidualnych. Dlatego też dobrze jest skorzystać z pomocy AirCashBack, który już od ponad 10 lat stoi na straży praw pasażerów lotniczych. Zgłaszając sprawę do AirCashBack oszczędzasz czas i pieniądze i masz pewność, że trafia ona w ręce profesjonalistów, którzy specjalizują się w prawie lotniczym.
Partnerem publikacji jest AirCashBack















































