W nocy z 9 na 10 marca w Strasburgu doszło do pożaru dwóch budynków w centrum serwerowym firmy hostingowej OVH. To jedno z czterech znajdujących się w tym miejscu centrów danych. W efekcie tego nie działało wiele serwisów korzystających z tej infrastruktury, np. Bonito.pl, Katolicka Agencja Informacyjna czy strona "Pisma". Problemy notowali także sprzedawcy z Allegro.


O pożarze na terenie serwerowni w Strasburgu poinformował Octave Klaba, twórca OVH.
Merci ! https://t.co/zm5KDI0ykv
— Octave Klaba (@olesovhcom) March 10, 2021
- Straż pożarna podjęła błyskawiczną interwencję, by zapobiec rozprzestrzenianiu się zagrożenia. O godzinie 2:54 odizolowano teren. Do godziny 4:09 pożar zniszczył SBG2 i nadal stanowił zagrożenie dla pobliskich centrów danych, dopóki nie opanowano ognia. Od godziny 5:30, na polecenie prefektury, teren ten jest niedostępny dla naszych zespołów z oczywistych względów bezpieczeństwa. Pożar został już opanowany. Odczuwamy ulgę, że nikt nie został ranny ani wśród naszych zespołów, ani wśród strażaków i służb prefektury, którym dziękujemy za wzorową mobilizację - poinformowało OVH w komunikacie.
- Szczerze przepraszamy za trudności i wyzwania spowodowane przez pożar. (...) Obecnie trwa ocena skutków wydarzenia, tak abyśmy mogli w możliwie najbardziej przejrzysty sposób informować o postępach czynności sprawdzających i wdrażaniu rozwiązań - dodano.


W Polsce problemy z uwagi na pożar notowały takie serwisy, jak Bonito.pl, Katolicka Agencja Informacyjna, magazyn "Pismo", MMArocks.pl czy sprzedawcy na Allegro, korzystający z zewnętrznego narzędzia Baselinker. TOPR informował o niedziałających stronach lawiny.topr.pl i pogoda.topr.pl, problemy notowały strony Jagiellonii Białystok i Górnika Zabrze. Niektórzy dostawcy poczty e-mail także notowali problemy ze swoimi usługami.
- OVHcloud w komunikacie zachęca swoich klientów do uruchomienia DRP (ang. Disaster Recovery Plans), czyli planowania zarządzania kryzysowego, który powinien być częścią strategii zachowania ciągłości biznesowej. Tym samym powstaje pytanie, jak wiele organizacji posiada dzisiaj odpowiednie procesy, które umożliwiają przetrwanie w momencie wystąpienia utraty danych. Przypadek OVHcloud pokazuje, jak fizyczny pożar w jednej z firm hostingowych może prowadzić do zakłócenia działania tysięcy firmy lub ich totalnego paraliżu. Właśnie w celu zapobiegania takim sytuacjom istotne jest, aby organizacje wdrażały odpowiednie strategie bezpieczeństwa – tłumaczy Rafał Jaworski, COO ProtectHut – firmy realizującej kompleksowe strategie cyberbezpieczeństwa.


Z serwerów OVH korzysta 1,6 mln klientów ze 140 krajów. Firma podaje, że ma 400 tys. serwerów w 31 lokalizacjach na całym świecie. W Europie znajduje się 15 centrów danych. OVH w poniedziałek rozpoczęła proces wejścia na giełdę.
Poprzednia duża awaria serwerów OVH miała miejsce w 2017 roku. Nie działały wtedy strony m.in. pkp.pl, wirtualnemedia.pl, niezalezna.pl, kwejk.pl, biedronka.pl, legia.net, salon24.pl czy jakdojade.pl.
KWS