REKLAMA

Poszukiwani kierowcy i magazynierzy. Więcej ofert pracy w transporcie i logistyce

Katarzyna Wiązowska2023-12-21 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-12-21 06:00

Od stycznia do końca marca 2024 roku jedna trzecia firm sektora transportu, logistyki i motoryzacji zamierza zatrudnić nowych pracowników. Na najwięcej ofert pracy mogą liczyć magazynierzy, kierowcy i operatorzy wózków widłowych. Mają szansę na wyższe wynagrodzenie i lepsze benefity pozapłacowe.

Poszukiwani kierowcy i magazynierzy. Więcej ofert pracy w transporcie i logistyce
Poszukiwani kierowcy i magazynierzy. Więcej ofert pracy w transporcie i logistyce
/ Shutterstock

Jak wynika z najnowszego raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, 3 na 10 pracodawców planuje dodatkowe rekrutacje w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Natomiast z koniecznością redukcji liczby etatów liczy się 15 proc. organizacji, a 8 proc. jeszcze nie ma takich planów na najbliższy czas. Żadnych zmian w strukturach zespołów nie planuje natomiast 44 proc. przedsiębiorstw tej branży. Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem +21 proc. Wskaźnik ten wzrósł aż o 16 punktów procentowych w porównaniu rocznym oraz o 3 punkty procentowe w ujęciu kwartalnym. Oznacza to, że osoby planujące zmiany mogą spodziewać się wielu ofert pracy oraz możliwości rozwoju.

Branża, która rośnie w siłę

Jak twierdzi Bartłomiej Deleżyński, Business Development Manager w Manpower, sektor transportu, logistyki i motoryzacji odnotował jedną z najwyższych prognoz netto zatrudnienia spośród ośmiu analizowanych sektorów.

– Oznacza to zwiększenie ilości ofert pracy na rynku dla osób planujących zmianę obecnego pracodawcy lub poszukujących zatrudnienia – mówi Bartłomiej Deleżyński. – Z perspektywy pracownika sektora, prognoza pokazuje możliwości rozwoju zawodowego. Osoby tu zatrudnione mogą spodziewać się częstszych awansów, zarówno poziomych jak i pionowych. Dla pracodawców będzie to czas, w którym istotnym elementem będzie zadbanie o pracownika. Wzmożone poszukiwanie talentów sprawi, że na rynku pojawią się oferty konkurencyjne pod kątem wynagrodzenia, benefitów i możliwości rozwoju osobistego. Taka sytuacja umożliwi zarówno kandydatom, jak i pracownikom sektora transportu, logistyki i motoryzacji negocjację lepszych warunków zatrudnienia, w tym także wyższego wynagrodzenia.

Według eksperta efektem wzmożonej rekrutacji w nadchodzącym okresie będzie także skupienie pracodawców na strategii wzmacniania zespołów oraz utrzymanie talentów wewnątrz organizacji. 

W tych miastach jest najwięcej ofert pracy

Według danych Job Market Insights, od początku października do połowy grudnia w polskiej sieci pojawiło się ponad 52 tys. ogłoszeń kierowanych do kandydatów obszaru transportu i logistyki. Firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy oraz spedytora międzynarodowego. Na najwięcej możliwości zatrudnienia mogły liczyć osoby z Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska i Poznania.

– Miasta te nie są przypadkowe. To właśnie w ich okolicach istnieją lub powstają zakłady oraz magazyny z sektora – uważa Bartłomiej Deleżyński.

Operatorzy wózków widłowych na wagę złota

Według raportu ManpowerGroup firmy z sektora transportu, logistyki i motoryzacji zlokalizowane w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki patrzą na I kwartał 2024 roku z jeszcze większym optymizmem, niż firmy zlokalizowane w Polsce. Prognoza netto zatrudnienia na pierwsze miesiące nowego roku to +28 proc. Wzmożone działanie rekrutacyjne planuje 41 proc. organizacji, 16 proc. liczy się z koniecznością redukcji etatów. Natomiast 40 proc. pracodawców tej branży w regionie EMEA chce pozostawić zatrudnienie na dotychczasowym poziomie.

W ostatnich miesiącach firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, pracownika magazynu, kierowcy oraz spedytora międzynarodowego.

– Na pewno wyzwaniem i jeszcze większym skupieniem rekrutacyjnym będzie objęte stanowisko operatora wózka widłowego – uważa Bartłomiej Deleżyński. – Przepisy, które likwidują od 1 stycznia bezterminowe uprawnienia, sprawią, że osoby posiadające je będą łakomym kąskiem dla rynku.

Nic nie zastąpi człowieka

Według eksperta Manpower sektor transportu, logistyki i motoryzacji mocno się zmienia z perspektywy rozwijającej się automatyzacji i robotyki.

– To kwestia szczególnie istotna pod względem zasobów ludzkich, gdzie w najbliższej przyszłości będziemy mieli do czynienia z zupełnie innymi kompetencjami wymaganymi od pracowników magazynowych. Niemniej jednak nic nie zastąpi pracy człowieka - nie widać zatem perspektyw, aby praca ludzka została w magazynach zastąpiona przez roboty – podsumowuje.

Źródło:
Katarzyna Wiązowska
Katarzyna Wiązowska
redaktor Bankier.pl

Dziennikarka prasowa i internetowa. Z wykształcenia ekonomistka, PR-owiec i psycholog komunikacji medialnej. Bliskie jej są tematy dotyczące rynku pracy, przedsiębiorczości i kreatywności. Lubi rozmawiać z ludźmi, poznawać ich historie, również biznesowe. Z pasji – kinomanka.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
alibaba85
Operator wózka na wage złota - dobry dowcip. W mojej firmie chłopaki mają lekko nad minimalną i znikają jak śnieg za oknem. W pozostałych firmach do których idą lepiej o 2-3 zł na h. Tyle są warci pracownicy na "wagę złota". Zmowa wynagrodzeniowa w branży ma się dobrze i nikt się nie wychyla.
matpoz1
żadna zmowa, zwyczajnie kompetencje by pracować na tym stanowisku, można bardzo szybko i latwo uzyskać
alibaba85 odpowiada matpoz1
Kompetencje może nie górnych lotów, ale jakoś nikt tej czarnej roboty nie chce. Popyt na pracownika jest ale oferowane płace jakoś tego nie odzwierciedlają, więc jak to nazwać? Podstawowe prawo popytu i podaży, bez względu na kompetencje - pracownik idzie tam, gdzie więcej dają za dany rodzaj pracy - ot cała filozofia.
inwestor.pl
Rozwieście ogłoszenie na Nowogrodzkiej i na kanciapie, z której piszą grzegorzkubik i jas2. Za miesiąc zgłosi się kilkaset osób.
katzpodola
A co Brejza już zwalnia? Lemingi nie sa mu już potrzebni? No tak TVP ma dostać 3 mld jak za czasów poprzedników tylko teraz to już nie propaganda tylko woda jak to określił nie jaki menda-Czyż

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki