REKLAMA

Porównywarka kontra market ubezpieczeniowy

2010-08-18 06:00
publikacja
2010-08-18 06:00
Wojna cenowa pomiędzy sklepami internetowymi trwa od kilku lat. Wraz z upływem czasu jednymi z największych zwycięzców rywalizacji cenowej stały się porównywarki cenowe. To właśnie te serwisy zaczęły święcić największe sukcesy w dobie systematycznego cięcia marży, drastycznej redukcji kosztów oraz szukania najtańszych dostawców, często z Europy Środkowo - Wschodniej lub z Azji.

Sprzedać chęć zakupu

Proces porównania oferty w takich serwisach jest powszechnie znany. Najpierw określamy parametry produktu, a następnie z wyświetlonej listy wybieramy model i markę, która nas interesuje. Warto w tym miejscu zauważyć, że w pierwszym kroku o wyborze decydują właściwości techniczne - mierzalne, w drugim kroku natomiast do głosu dochodzą również wartości niemierzalne. Kiedy zdecydujemy się już na konkretnego sprzedawcę z listy dostawców, porównywarka cenowa przeniesie nas do sklepu internetowego, sprzedając w ten sposób „naszą chęć zakupu”, najczęściej jako click, lead lub action w zależności od przyjętego przez serwis modelu współpracy ze sklepami. Podobnie mechanizm ten działa w porównywarkach finansowych, w tym ubezpieczeniowych.

E-ubezpieczenia


Przeczytaj również:
» Telefon, sms, internet - witajcie w świecie directów!
» ABC ubezpieczania się przez internet
» 9 mitów o e-ubezpieczeniach
» Testujemy porównywarki ubezpieczeń
» Raport specjalny Bankier.pl: E-ubezpieczenia


W pierwszym kroku określamy ramy produktu, wskazując ryzyka na wypadek wystąpienia, których chcielibyśmy być objęci ochroną ubezpieczenia oraz dane o ubezpieczanym przedmiocie: gdzie jedziemy, jak duże mamy mieszkanie, jakiej marki posiadamy samochód. W efekcie wprowadzenia wymienionych danych porównywarka ubezpieczeniowa przedstawia nam kilka, kilkanaście ofert, które powinny spełnić nasze oczekiwania jakościowe. Kluczem wydaje się słowo powinny, ponieważ o ile w przypadku porównywarek dóbr konsumpcyjnych właściwości produktu niezależnie od dostawcy będą takie same, o tyle w przypadku produktów ubezpieczeniowych prezentowanie wszystkich ofert, w szczególności wyłącznie reklamowych może spowodować przedstawienie klientowi produktu, który nie spełnia jego oczekiwań. Np. w przypadku ubezpieczenia turystycznego nie zostały uwzględnione choroby przewlekłe, w przypadku ubezpieczeń nieruchomości nie zostały objęte ochroną przepięcia elektryczne, a w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych udział własny nie został zniesiony.

Cena sugerowana i kolejny formularz

Na liście oferowanych w porównywarkach ubezpieczeniowych produktów prezentowana jest zazwyczaj cena sugerowana, nie wiążąca, która od celowej może różnić się nawet o 75%. O tym fakcie klient zostanie poinformowany dopiero po przekierowaniu na stronę Towarzystwa Ubezpieczeniowego, gdzie często ponownie będzie zmuszony zmierzyć się z obszernym formularzem lub jego częścią - w zależności od gromadzonych przez Towarzystwo danych statystycznych lub/i niezbędnych do wyliczenia składki. Po przekierowaniu klienta na stronę Towarzystwa marketingowa rola porównywarki ubezpieczeniowej kończy się, a rozpoczyna proces rozliczenia z Towarzystwem Ubezpieczeniowym za przekazany kontakt klienta ( lead).

W przypadku marketu ubezpieczeniowego prowadzonego przez multi agencję ubezpieczeniową, wpisaną do rejestru pośredników ubezpieczeniowych, prezentowana klientowi cena jest zawsze wiążąca i finalna. Wskazaną kwotę klient fizycznie wpłaca na rachunek multi agenta z wykorzystaniem udostępnionych przez agenta wygodnych płatności elektronicznych (Pay-By-Link, karta płatnicza, szybki przelew). Dodatkowo ze strony marketu ubezpieczeniowego klient nie jest przekierowywany na jakąkolwiek inną stronę internetową, do oddziału czy też na infolinię. Transakcja zawsze kończy się po wypełnieniu jednego prostego formularza, na tej samej stronie internetowej. Ruch nie jest przekazywany na inne strony internetowe w postaci reklamy, a rozliczenia prowizyjne pomiędzy marketem, a Towarzystwem Ubezpieczeniowym opierają się wyłącznie na faktycznej sprzedaży - co nie jest bez znaczenia dla klienta. Taki model gwarantuje kupującemu ze strony multi agenta ubezpieczeniowego kompleksową opiekę przed i posprzedażową świadczoną przez Osoby Fizyczne Wykonujące Czynności Agencyjne, które ukończyły szkolenia w każdym oferowanym przez market Towarzystwie Ubezpieczeniowym i są zatrudnione przez multi agenta ubezpieczeniowego. Jest to kolejny ważny element różniący market od porównywarki, gdzie obsługa klienta najczęściej nie jest realizowana lub jej zakres nie wykracza poza udzielenie bardzo ogólnych informacji o działalności serwisu.

Nie wszędzie porównasz szczegółowo

W porównywarkach zestawienie ofert zazwyczaj sprowadza się do prezentowania wyłącznie ogólnych informacji o produkcie podczas gdy w markecie oferty można porównać bardzo szczegółowo. Każde ubezpieczenie oferowane w markecie jest bardzo dokładnie „prześwietlone” ze względu na ilość i rodzaje wykluczeń, gwarantowane sumy ubezpieczenia oraz inne elementy zindywidualizowane dla danego typu ubezpieczenia (zakres terytorialny, części używane do naprawy, wkład własny itd.). Dopiero przedstawione w ten sposób zestawienie, daje internaucie rzetelny obraz ochrony i rozmiar parasola bezpieczeństwa, który zamierza wykupić w danym Towarzystwie Ubezpieczeniowym.

Ważną kwestią cechującą market ubezpieczeniowy jest indywidualne konto internetowe, które dostarcza użytkownikowi szereg praktycznych zastosowań. W pierwszej kolejności pozwala na zgromadzenie informacji o wszystkich posiadanych ubezpieczeniach, zakupionych w różnych Towarzystwach Ubezpieczeniowych, dotyczących różnych przedmiotów ubezpieczenia w jednym miejscu. W eKoncie udostępniona jest również opcja wygodnych płatności ratalnych, które można zrealizować jednym kliknięciem, z dowolnego banku, bez dodatkowej opłaty. W przypadku wystąpienia szkody, wszystkie polisy, dołączone do nich ogólne warunki ubezpieczenia, a także informacje „co zrobić w razie szkody” mamy pod ręką. Materiał dostępny jest z każdego miejsca, przez Internet.

Nie bez znaczenia jest również nadzór instytucji państwowych. W przypadku porównywarki ubezpieczeniowej nadzór ten ogranicza się zazwyczaj do nadzoru standardowych organów, np. urzędów skarbowych. W przypadku marketu oprócz wyżej wymienionego, nadzór sprawuje także: Komisja Nadzoru Finansowego. Multi agent ubezpieczeniowy ma również obowiązek wykupienia polisy OC, która na wypadek błędnie zrealizowanej sprzedaży zabezpiecza beneficjenta, w tym wypadku klienta marketu ubezpieczeniowego.

Jak odróżnić market od porównywarki?

Zidentyfikowanie różnic na pierwszy rzut oka jest bardzo trudne, nawet dla osób związanych z ubezpieczeniami od wielu lat. Zarówno porównywarki ubezpieczeniowe jak i markety posiadają podobny układ stron, zbliżoną ścieżkę porównania ubezpieczeń, paletę ofert oraz współpracujących z serwisem Towarzystw Ubezpieczeniowych. Jak więc odróżnić porównywarkę od marketu? Do najważniejszych cech wyróżniających market należą:

a) oferta (zakres i cena); w markecie prezentowane są zawsze warunki wiążące, a nie przybliżone, szacunkowe,
b) proces zakupu; market umożliwia zakup polisy w serwisie (opłacenie i wysłanie polisy),
c) operator serwisu; sprzedaż w markecie ubezpieczeniowym realizować może wyłącznie podmiot zarejestrowany przez KNF w bazie pośredników finansowych.

Większość z wymienionych powyżej cechy można zweryfikować przed wypełnieniem formularza, na podstawie zapisów w regulaminie (pośrednictwo ubezpieczeniowe, nie usługa marketingowa) oraz treści opublikowanych w serwisie: dane o multi agencie lub brokerze, numer polisy OC, pełnomocnictwa otrzymane od Towarzystw Ubezpieczeniowych.

Dla każdego coś dobrego

Bez wątpienia porównywarki oferują klientom szereg korzyści. Konsument bez wychodzenia z domu, jest w stanie porównać kilka, kilkanaście ofert, różnych dostawców. Mechanizm ten z powodzeniem sprawdza się w przypadku porównywarek cenowych, które w większości przypadków bazują na kilku głównych grupach produktów np. RTV, AGD, zdrowie i uroda, komputery. Wymienione dobra można jednak prosto porównać, gdyż konkretnie wybrany produkt zawsze ma identyczne własności (tę samą rozdzielczość, ilość obrotów, prędkość procesora w przypadku porównywarek ubezpieczeniowych). W przypadku sprzedaży ubezpieczeń proste porównanie często nie jest dobrym rozwiązaniem. Niestety dowiadujemy się o tym dopiero w momencie wystąpienia szkody, kiedy to wybrane z listy reklam ubezpieczenie nie spełnia pokładanych w nim nadziei – odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

W markecie ubezpieczeniowym zestawienie ofert, pomimo, iż jest wyłącznie jedną z kilku funkcji, realizowane jest o wiele bardziej szczegółowo, gdyż analiza opiera się na dokładnej weryfikacji OWU. Market zawsze umożliwia klientom zakup ubezpieczenia, przez co zapewnia wyższe bezpieczeństwo zawieranych transakcji i realizowanych płatności. Dodatkowo market zawsze zapewnia udostępnia obsługę sprzedażową i posprzedażową świadczoną przez wyszkolony zespół Centrum Pomocy.

Szybkie wystawienie polisy sprawia, że market ubezpieczeniowy stanowi idealne rozwiązanie dla osób, które chcą indywidualnie określić potrzeby, rzetelnie porównać produkty i zamknąć transakcję z wykorzystaniem płatności elektronicznych otrzymując polisę on-line.

Z pozoru dwa bardzo podobne typy serwisów różni bardzo wiele, dlatego porównywarki, a markety ubezpieczeniowe to bardziej antonimy niż synonimy. Podczas kupowania produktu chroniącego nasze zdrowie, życie i majątek każdy powinien zastanowić się samodzielnie, które rozwiązanie spełnia jego indywidualne preferencje i potrzeby.

Krystian Wesołowski
Zastępca Dyrektora Działu Ubezpieczeń
Blue Media S.A.
Źródło:
Tematy
Zyskaj 360 zł i oszczędzaj na 6% w Banku Millennium

Zyskaj 360 zł i oszczędzaj na 6% w Banku Millennium

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~sosomi
sprawdź też tu:

http://dobre-ubezpieczenie.blogspot.com/
~anita56
W sumie chyba kazdy z nas w pewnym momencie wspiera sie tego typu porównywarkami.
airjanek82
Temat ubezpieczeń jest tematem złożonym i trzeba poświęcic trochę czasu w doborze odpowiedniej najbardziej korzystnej oferty, na pewno warto z rad ekspertów korzystac, tak samo jak warto się ubezpieczac o czym wielu zapomina.
~sue
Cóż, nie wszyscy widza sens w wykupowaniu ubezpieczenia, jednak zwykle jak coś się stanie to już są przekonani, że trzeba było je wykupić... Czyli jak zwykle mądry Polak po szkodzie
~Ciekawy
Interesujący artykuł - dzięki za podrzucenie adresów kilku (najlepiej sprawdzonych) marketów ubezpieczeniowych najlepiej z lekkim komentarzem...

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki