REKLAMA

Popyt na luksus nie słabnie, klienci coraz częściej traktują te zakupy jak inwestycję. Wartość rynku to setki miliardów dolarów

2023-09-08 06:00
publikacja
2023-09-08 06:00

Na około 730 mld dol. wyceniany jest globalny rynek dóbr luksusowych; 36 proc. tej kwoty wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, m.in. ubrań, biżuterii czy zegarków - podano w raporcie firmy doradczej Deloitte. Jak dodano, przychody branży w 2022 r. wzrosły o 15,2 proc. r/r.

Popyt na luksus nie słabnie, klienci coraz częściej traktują te zakupy jak inwestycję. Wartość rynku to setki miliardów dolarów
Popyt na luksus nie słabnie, klienci coraz częściej traktują te zakupy jak inwestycję. Wartość rynku to setki miliardów dolarów
fot. Jeremy Beadle / / Unsplash

Zdaniem Deloitte, mimo niepewności gospodarczej firmy z sektora dóbr luksusowych mogą cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem zamożnych klientów. Jak wynika z ósmej edycji raportu "Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023" firmy doradczej Deloitte, wyceniana na 730 mld dolarów branża notuje wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach.

Raport opiera się na trzech elementach: podsumowaniu wartości branży mody i dóbr luksusowych (Fashion & Luxury) według deklaracji podatkowych 110 firm tego sektora za 2021 rok; zestawieniu przychodów i EBITDA za 2022 r. oraz analizie kluczowych trendów rynkowych i prognozowanych zmian na tym rynku w roku bieżącym.

Jak wskazuje Michał Tokarski z Deloitte, po pandemii, która spowodowała pewne zawirowania na rynku dóbr luksusowych, branża odrabia poniesione straty.

"Dostępne dane za 2022 r. pokazują, że przychody spółek z sektora dóbr luksusowych wzrosły o 15,2 proc. rok do roku, przy czym najlepsze wyniki odnotowała branża hotelarska ze wzrostem wynoszącym aż 55,5 proc." - przekazał. Jak dodał, w przypadku osobistych dóbr luksusowych wyróżnić należy producentów zegarków i biżuterii, którzy poprawili swoją sprzedaż o 17,3 proc., a średnia dla całego tego segmentu wynosi 13,2 proc. W ubiegłym roku rentowność EBITDA wynosiła z kolei 22 proc.

Z raportu wynika, że ponad jedną trzecią (36 proc.) z 730 mld dol. wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, obejmujący kategorie: ubrania i akcesoria, biżuteria i zegarki, kosmetyki i perfumy. Pozostałe kategorie to: samochody, hotele, prywatne samoloty, luksusowe rejsy, meble i jachty.

Autorzy raportu zauważają, że w perspektywie pięciu lat - w odniesieniu do wskazań jeszcze sprzed pandemii COVID-19, sprzedaż osobistych dóbr luksusowych systematycznie rosła – w latach 2015-2021 średnia roczna stopa zwrotu wynosiła 6,1 proc., a wartość EBITDA wzrosła w tym czasie o 7,1 p.p. Inne sektory luksusowe rozwijały się nieco wolniej, przy stabilnej rentowności wynoszącej 3,1 proc.

W 2021 r. w porównaniu z rokiem wcześniejszym sytuacja poprawiła się i branża zanotowała wzrosty sprzedaży: 22,8 proc. dla dóbr osobistych i 20,1 proc. w pozostałych przypadkach. We wszystkich analizowanych grupach odnotowano wzrost przychodów. Największy należy do hoteli, w przypadku których wzrost wynosi 33,6 proc. Po drugiej stronie znalazły się z kolei luksusowe rejsy (spadek o 54 proc.).

Według Deloitte "marki luksusowe ponownie zaczynają dostrzegać wartość w cyrkularności, m.in. poprzez przedłużenie życia produktów, które z czasem zyskują miano kultowych". "Popyt na luksus oraz niepowtarzalność nie słabnie mimo presji inflacyjnej. Dziedzictwo marek luksusowych i rzemiosło im towarzyszące są doceniane przez klientów, którzy często traktują ich zakup jako inwestycję" - ocenia Marta Karwacka z Deloitte.

Jak dodano, niektóre produkty, np. zegarki Rolex czy torby Hermes, z czasem nie tylko nie tracą na wartości, a wręcz na niej zyskują.

Zdaniem ekspertów Deloitte głównym celem marek luksusowych w najbliższych latach będzie opracowanie silnej strategii cyfrowej oraz koncentracja na najbardziej obiecujących rynkach i klientach. Jest to sposób na dotarcie do młodszych klientów z pokolenia Z i Alfa.

Deloitte świadczy usługi audytorskie, konsultingowe, doradztwa podatkowego, prawnego i finansowego klientom z sektora publicznego oraz prywatnego, działającym w różnych branżach.

autor: Aneta Oksiuta

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
bartek_kaboom
Po prostu opodatkowanie bogatych jest zbyt niskie.

Powiązane: Najbogatsi ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki