Już w tym roku nastąpi wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej - zapowiedział hucznie minister infrastruktury Marek Gróbarczyk. "Możliwe jest, że nastąpi to w trzecim kwartale" zaznaczył. Nie będzie to jednak koniec prac.


Pod koniec października ub.r. Gróbarczyk przekazał w mediach społecznościowych, że w Gdańsku rozpoczęło się cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wcześniej wiceminister informował PAP, że budowa pierwszej jednostki miała ruszyć w 2022 r.
⚓️ Dziś w #Gdańsk rozpoczęto cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Tym samym ruszyło fizyczne rozpoczęcie ich budowy! Statki będą posiadać linię ładunkową o długości 4100 metrów, a na swój pokład zabiorą 400 pasażerów. 👏 pic.twitter.com/rovUrvRj9V
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) October 24, 2022
Przedstawiciel resortu infrastruktury pytany przez PAP o postępy realizacji tej inwestycji przekazał, że prace są zaawansowane i można się spodziewać, iż w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba pierwszej jednostki.
"Po zaawansowaniu prac w zakresie budowy poszczególnych sekcji prawdopodobnie w trzecim kwartale tego roku będzie wodowany cały kadłub. Potem rozpoczną się prace wykończeniowe na jednostce" - powiedział wiceminister infrastruktury.
Prace zgodnie z harmonogramem
Gróbarczyk podkreślił, że pierwsza jednostka - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ma być oddana na przełomie 2024 i 2025 r.
Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.
Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Wiceminister Gróbarczyk dopytywany o ewentualną rewizję projektu podkreślił, że się on nie zmienił.
"Naszym celem jest realizacja kontraktu w obecnej formie, czyli trzy plus jeden" - dodał.
Pod polską banderą
Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.
Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. (PAP)
autor: Michał Boroń
mick/ amac/