REKLAMA

Polskie promy coraz bliżej. Gróbarczyk chwali się terminem ich wodowania

2023-01-30 06:16
publikacja
2023-01-30 06:16

Już w tym roku nastąpi wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej - zapowiedział hucznie minister infrastruktury Marek Gróbarczyk. "Możliwe jest, że nastąpi to w trzecim kwartale" zaznaczył. Nie będzie to jednak koniec prac. 

Polskie promy coraz bliżej. Gróbarczyk chwali się terminem ich wodowania
Polskie promy coraz bliżej. Gróbarczyk chwali się terminem ich wodowania
/ Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Pod koniec października ub.r. Gróbarczyk przekazał w mediach społecznościowych, że w Gdańsku rozpoczęło się cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wcześniej wiceminister informował PAP, że budowa pierwszej jednostki miała ruszyć w 2022 r.

Przedstawiciel resortu infrastruktury pytany przez PAP o postępy realizacji tej inwestycji przekazał, że prace są zaawansowane i można się spodziewać, iż w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba pierwszej jednostki.

"Po zaawansowaniu prac w zakresie budowy poszczególnych sekcji prawdopodobnie w trzecim kwartale tego roku będzie wodowany cały kadłub. Potem rozpoczną się prace wykończeniowe na jednostce" - powiedział wiceminister infrastruktury.

Prace zgodnie z harmonogramem

Gróbarczyk podkreślił, że pierwsza jednostka - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ma być oddana na przełomie 2024 i 2025 r.

Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.

Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Wiceminister Gróbarczyk dopytywany o ewentualną rewizję projektu podkreślił, że się on nie zmienił.

"Naszym celem jest realizacja kontraktu w obecnej formie, czyli trzy plus jeden" - dodał.

Pod polską banderą

Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.

Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
jarekzbyszek
A na redzie portu w Gdańsku stoją kubańskie pomarańcze. PRL Bis w gorszym wydaniu.
jacek-19
2023-01-30
Już w tym roku nastąpi wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej - zapowiedział hucznie minister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
A tak mowil w czerwcu 2017 roku :
- Proces budowy ma się zamknąć w czasie 30 miesięcy - tak o budowie szczecińskiego promu mówił w czerwcu 2017 roku Marek Gróbarczyk,
2023-01-30
Już w tym roku nastąpi wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej - zapowiedział hucznie minister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
A tak mowil w czerwcu 2017 roku :
- Proces budowy ma się zamknąć w czasie 30 miesięcy - tak o budowie szczecińskiego promu mówił w czerwcu 2017 roku Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Mimo wszystko minister jest optymistą. - Ja kładę głowę, że ten prom powstanie - deklaruje Marek Gróbarczyk.
(Prom, zbudowany w szczecińskiej stoczni, miał zrobić na świecie wrażenie. Rok temu premier mówił o nim jak o cudzie techniki. Dziś stoczniowcy uważają, że cud to będzie, jak kiedyś w ogóle powstanie. )
_xyz
Ten pan już kładł stępkę pod te promy w 2017.
mistrz_erudycji
USS Polin oraz USS Mułamar Kaczafi
men24a
A stocznia imienia Korei leży w Szczecinie czy Gdańsku ?
Właśnie w tej stoczni narodowy PiS zwodował dwa gazowce, jednostki "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka".
Przekop mierzei Wiślanej ponoć dokonała Belgijska firma ale to fake news opozycji.
PiS zawsze stawia co Polskie, nawet Orlen przejął lotosa
A stocznia imienia Korei leży w Szczecinie czy Gdańsku ?
Właśnie w tej stoczni narodowy PiS zwodował dwa gazowce, jednostki "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka".
Przekop mierzei Wiślanej ponoć dokonała Belgijska firma ale to fake news opozycji.
PiS zawsze stawia co Polskie, nawet Orlen przejął lotosa aby w obce ręce nie wpadło
darius19
juz to przerabialiśmy. Po poprzednich wyborach p. Premier obiecal na doku bodajze w Szczecinie - nowy prom. Nawet stepka byla.
piopoland
Ciąć blachy i spawać, stocznie to duży walor na rynku, Polska jako kraj nadmorski powinna to rozwijać.
infinityhost
A ja myslała że chodzi o kosmiczne, dokąd nie trafiła na wpis "wodowanie" xD
arturnow
A po co te promy. PRLPiS czy tam Bis

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki