Polska lotniczym hubem Europy Środkowej?

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju szacują, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma kosztować ok. 30 mld zł. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego już w 2030 roku liczba pasażerów lotniczych w Polsce wzrośnie z obecnych 20 mln do 60 mln.

Przepustowość Lotniska Chopina

Jak tłumaczy rząd, konieczność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wynika m.in. z tego, że Lotnisko Chopina nie jest w stanie sprostać wymaganiom rosnącego rynku lotniczego w kraju. 

Przepustowość warszawskiego portu lotniczego jest na poziomie 20 mln pasażerów rocznie, a już w 2017 r. ich liczba wyniosła 14 mln. Konieczność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, zdaniem rządu, wynika również z rozwoju ruchu lotniczego opartego na systemie hubu, co może istotnie przyczynić się do wzrostu gospodarczego Polski.

O ryzyka, szanse i zagrożenia związane z budową CPK zapytaliśmy podczas Kongresu 590 Krzysztofa Zgorzelskiego, prezesa Przewozów Regionalnych.

Justyna Smolińska

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
8 16 makss

Tylko wielkie osiągnięcie i wspaniałe plany naszego Wodza są siłą przewodnią w walce z imperializmem Europy i atakującego Polskę Tuska. Tylko wiara w pis oraz piękne pomniki jego brata są dla nas drogowskazem. To lotnisko na miarę naszych czasów!

! Odpowiedz
11 7 antek10

Bardzo drogo. Za tyle to by mozna wybudowac 30-60 nowoczesnych stadionow. A tu tylko jedno lotnisko.

! Odpowiedz
22 34 czerwony_wiewior

Wszystkie wielkie budowy socjalizmu kosztowały znacznie więcej niż zapowiadano, a większość z nich okazała się całkowicie nieprzydatna, lub wręcz szkodliwa

! Odpowiedz
46 29 pjb

Hub Europy Środkowej super plan, tylko kto będzie chciał z niego korzystać? Z jakim sąsiadem Polska PiSu ma dobre relacje, z którym sąsiadem mamy dobre stosunki międzynarodowe i będzie chciał z nami współpracować w tworzeniu huba w postaci portu lotniczego? Z Niemcami - są najbogatsi i latają najwięcej ale relacje są fatalne a do tego będą mieli lotnisko w Berlinie. No to może z Rosjanami w końcu to duży i bogaty naród, ale chyba robią z PiS balona jak z wrakiem. No to może Czesi, oj chyba też nie bliżej im do Niemców niż do nas, podobnie zresztą jak Słowakom. Kto nam zostaje, a Białorusini no chyba też nie bo grają jak im Rosjanie pozwolą, no to na koniec zostają Ukraińcy i tutaj też pudło bo PiS zepsuło dobre relacje. No to o jakim hubie mówimy, NARODOWY HUB PiSowców na który zrzucą się wszyscy Polacy, każdy po parę tysiaków. Zamiast na lepsze wakacje zainwestujemy w port lotniczy CPL i utopimy bo nas jeszcze długo nie będzie stać na latanie w ilości koniecznej dla utrzymania tak dużego portu.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
10 32 lampeduza

Czechy, Słowacja i Węgry mają hub w Wiedniu. Z Bratysławy do Wiednia jest 50 km a Budapeszt to jedynie 120 km. Warszawa hubem? Ok dla Białorusi , może części Ukrainy. Natomiast sam port centralny nie musi być złym pomysłem...

! Odpowiedz
22 23 bamboocza2

Beznadziejny pomysł, znowu marnotrawstwo naszych pieniędzy są już przypadki że takie porty nie wypaliły. Albo okaże się to nie wypałem i będzie świeciło pustkami albo po 5 latach okaże się za mały i wymyślą budowie nowego w zupełnie innym miejscu. Zamiast tworzyć lotniska z myślą o przyszłej rozbudowie. Drogi też tak w Polsce zazwyczaj się robi na ruch jaki jest obecnie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
19 8 karkses

Prawda jest taka że koncepcja regionalnych portów lotniczych się nie sprawdziła. Około połowa z nich jest rentowna przy czym mam tu na myśli że wychodzi ledwo co na zero a do reszty samorządy muszą dopłacać. Oprócz tego ilość lotnisk sprawiła że na rynku to linie lotnicze w dość zdecydowany sposób dyktują warunki przy czym mam tu na myśli głównie tanie linie lotnicze takie jak ryanair czy wizzair. Ten pierwszy szczyci się brakiem przyjmowania dotacji co jednak nie do końca jest prawdą bo często zdesperowane regiony żeby ktokolwiek chciał latać z ich lotnisk podpisują umowy na tzw. promocję regionu i płacą linią lotniczym za latanie z tychże własnie regionalnych lotnisk. Moim zdaniem i prawdopodobnie każdego jest to nic innego jak właśnie dotacja przy czym warto pamiętać że dotujemy linie irlandzkie i węgierskie. Oczywiście nie mam nic przeciwko tanim lotom ale nie powinno być tak że samorządy czy władza centralna do nich dopłaca. Przechodząc jednak do kwestii CPL prawda jest taka że faktycznie wszelkie prognozy mówią że liczba pasażerów w Polsce dość mocno się zwiększy w perspektywie 1- 2 dekad. Taki centralny hub jest potrzebny i ma potencjał jeżeli dobrze się go zgra z narodowym przewoźnikiem który mógłby się przegryźć i iść na jakiś rodzaj współpracy z low costami by Ci dowozili mu pasażerów z lotnisk regionalnych tych rentownych i większych jak np. Poznań, Wrocław etc. LOT powinien iść tylko w long haul i najnowocześniejsze maszyny tj dreamlinery właśnie. Wtedy biorąc pod uwagę że jednak LOT nie jest tak zdominowany przez związki zawodowe jak np. Lufthansa i mamy tańsze koszty pracy plus moglibysmy uprościć procedury wtedy taki CPL faktycznie ma szansę stać się znacznym hubem co i tak się stanie nawet siłą samego tylko polskiego rynku i jego konsumentami. Nie wykluczone jednak że mógłby przejąć też część ruchu z Europy południowej Bałkanów, krajów Bałtyckich i ogólnie naszego regiony. I o ile wizja jest kusząca i perspektywiczna tak nie sądzę aby PiS był w stanie w ten sposób ją zrealizować i zapewne pieniądze zostaną wyrzucone w błoto a CPL jeśli powstanie to pewnie gdzieś koło roku 3000 gdzie już nikt nie będzie latał samolotami a koszty z 30 mld wzrosną do 300.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 19 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
41 48 karbinadel

Hubami dla Europy środkowej są Frankfurt, Monachium i Wiedeń. Polska może być co najwyżej hubem dla pogranicza Europy Wschodniej z Azją

! Odpowiedz
50 38 spotted

Kasowanie nieprzychylnych rządowi komdntarzy to tutaj codzienność?

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,5% XI 2017
PKB rdr 4,9% III kw. 2017
Stopa bezrobocia 6,6% X 2017
Przeciętne wynagrodzenie 4 574,35 zł X 2017
Produkcja przemysłowa rdr 12,3% X 2017

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl