REKLAMA
TYLKO U NAS

Polacy ruszyli do salonów samochodowych – to był najlepszy czerwiec w historii. "Chińczyk" na podium

Marcin Kaźmierczak2024-07-09 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-07-09 06:00

Za salonami samochodowymi najlepszy czerwiec w historii – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Na równi z najlepszym w historii 2019 r. zakończyło się także całe pierwsze półrocze, podczas którego nie zabrakło przetasowań wśród najpopularniejszych modeli. Te auta Polacy rejestrowali najczęściej.

Polacy ruszyli do salonów samochodowych – to był najlepszy czerwiec w historii. "Chińczyk" na podium
Polacy ruszyli do salonów samochodowych – to był najlepszy czerwiec w historii. "Chińczyk" na podium
fot. corlaffra / / Shutterstock

W czerwcu 2024 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zarejestrowano 50 221 samochodów osobowych. To najlepszy czerwcowy rezultat w historii, który przełożył się na wzrost o 20,8 proc. względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku. W porównaniu z dotychczas najlepszym czerwcem 2019 r. liczba rejestracji była wyższa o 7,4 proc., a nominalnie o ponad 5 tys. aut.

Jeśli weźmiemy pod uwagę całe pierwsze półrocze 2024 r., liczba rejestracji była o 16 proc. (nominalnie o 38 tys. aut) wyższa niż w I poł. 2023 r. Rejestracji było także niemal tyle, ile w pierwszej połowie najlepszego dla branży 2019 r. Wzrost liczby rejestracji zanotowano w szczególności w przypadku klientów indywidualnych, którzy wprowadzili do bazy CEPiK 86,4 tys. nowych osobówek – o 31 proc. więcej niż przed rokiem. Firmy zarejestrowały w tym czasie na REGON 190,5 tys. nowych aut osobowych – o 10 proc. więcej niż w I poł. 2023 r.

Polacy stawiają na nowe modele. „Chińczyk” na podium

Zarówno czerwiec, jak i całe pierwsze półrocze przyniosły przetasowania w rankingu najpopularniejszych modeli wśród polskich klientów indywidualnych. W czerwcu przysłowiowi Kowalscy najczęściej rejestrowali kie sportage. W czołowej trójce znalazło się miejsce także dla dawno niewidzianego na szczycie Volkswagena a dokładnie modelu t-roc. Podium uzupełnił pnący się w rankingu od trzech miesięcy chiński mg hs.

Jeśli jednak przeanalizujemy całe pierwsze półrocze, pierwszeństwo, głównie za sprawą rejestracji dokonywanych na początku roku, należeć będzie do najpopularniejszej także w poprzednim roku toyoty yaris cross. Do czołowej dziesiątki, względem analogicznego okresu 2023 r., za sprawą mocnego wzrostu sprzedaży awansowały także trzy Toyoty: c-hr (+75,4 proc. r/r), rav4 (+95 proc. r/r) i corolla (+76,9 proc. r/r).

Rejestracje samochodów osobowych na klientów indywidualnych w I poł. 2024 r. – najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana r/r [w proc.]

1.

Toyota Yaris Cross

4603

+29,8

2.

Kia Sportage

3670

+40,7

3.

Toyota C-HR

3146

+75,4

4.

Skoda Kamiq

2490

+66,9

5.

Toyota RAV4

2467

+95,0

6.

Hyundai Tucson

2338

+20,0

7.

Toyota Yaris

2322

-18,7

8.

Toyota Corolla

2295

+76,9

9.

Volkswagen T-Roc

2236

+18,1

10.

Dacia Duster

2181

-11,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Najpopularniejszą Skodą został crossover kamiq, w przypadku którego liczba rejestracji wzrosła w skali roku o 67 proc. Spada za to popularność święcących triumfy w poprzednich latach toyoty yaris (7. miejsce i -18,7 proc. r/r) oraz dacii duster (10. miejsce i -11,9 proc. r/r). To jedyne modele z czołowej dziesiątki, które straciły klientów względem poprzedniego roku.

Firmy? Klasyka i SUV-y

Zarówno w czerwcu, jak i pierwszym półroczu 2024 r. najczęściej wybierały pomiędzy dwoma modelami: toyotą corollą (11 674 szt. w I poł. 2024 r.) i skodą octavią (9331 szt.). Rejestrujący na REGON chętniej niż przed rokiem sięgali jednak po SUV-y i crossovery. Na podium awansowała bowiem toyota rav4 (4720 szt.), a w czołowej piątce znalazło się także miejsce dla hyundaia tucsona (4106 szt.).

Rejestracje samochodów osobowych na firmy w I poł. 2024 r. – najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana r/r

[w proc.]

1.

Toyota Corolla

11 674

+26,4

2.

Skoda Octavia

9331

+39,5

3.

Toyota RAV4

4720

+72,2

4.

Toyota Yaris

4492

-16,3

5.

Hyundai Tucson

4106

+48,8

6.

Toyota C-HR

3539

+9,8

7.

Toyota Yaris Cross

3435

-7,4

8.

Skoda Superb

3178

+4,6

9.

Kia Sportage

2913

-18,2

10.

Volvo XC60

2903

+10,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Hybrydy górą

Pierwsza połowa 2024 r. przeszła do historii także pod względem wybieranych napędów. Głównie za sprawą popularności toyot, w szczególności corolli, udział hybryd (zarówno klasycznych, jak i tzw. miękkich) w sprzedaży nowych aut w Polsce przekroczył 46 proc. (+9,4 pp. r/r). Jeśli dodamy do nich hybrydy umożliwiające ładowanie z gniazdka (PHEV), to ich udział w rejestracji nowych aut osobowych wzrośnie do 49 proc.

Auta z napędami alternatywnymi, do których zaliczane są także zarówno klasyczne elektryki, jak i auta z instalacjami LPG, stanowiły już ponad połowę osobówek rejestrowanych w I poł. 2024 r. (55 proc. i +8,9 pp. r/r).

Najmocniej na popularności straciły auta benzynowe, których udział w rynku wyniósł 36,2 proc. (-7,7 pp. r/r).

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (16)

dodaj komentarz
karbinadel
Z podliczenia wynika, że całość rynku to już nie tradycyjne 100%, lecz ponad 140% Autor, autor!
kaszankanamaxa
To, co dekadę temu kosztowało 50-60 tysi, dziś schodzi po 120-150 tysi :) Wystarczyło "unowocześnić" budę dokręcając na chama obok nawiewów tablet z mapami za 1000 ojro, zamiast żarówek dać ludowi extra modne ledy, zamiast licznika ze wskazówkami dać wirtualny kokpit i wmówić, że trzycylidrowy 0,9 z kilkoma turbinami i To, co dekadę temu kosztowało 50-60 tysi, dziś schodzi po 120-150 tysi :) Wystarczyło "unowocześnić" budę dokręcając na chama obok nawiewów tablet z mapami za 1000 ojro, zamiast żarówek dać ludowi extra modne ledy, zamiast licznika ze wskazówkami dać wirtualny kokpit i wmówić, że trzycylidrowy 0,9 z kilkoma turbinami i dpf-ami jest lepsiejszy niż czterocylindrowiec 1,6 bez tuzina zbędnego i awaryjnego osprzętu. Kilka niepotrzebnych bajerów, świecidełek i chromów a cena 100% w górę. Jeszcze rok-dwa i za 100k najtańszej plastykowej daci nie kupisz. A to, co się dzieje z używkami to dopiero są cyrki.
innowierca
a w drogich luksusowych autach dla bogatych, oprocz wyswietlacza dalej montuja eleganckie pokretla :). Wiozl mnie koles nowym citroenem na lotnisko. Skrzypiace plastiki, kokpit z tabletow, a cena wyzsza o polowe niz 10 lat temu. Z tym, ze trudniej i drozej naprawic :) Ale ludzie sie ciesze bo producent daje z 3 lata gwarancji, bo a w drogich luksusowych autach dla bogatych, oprocz wyswietlacza dalej montuja eleganckie pokretla :). Wiozl mnie koles nowym citroenem na lotnisko. Skrzypiace plastiki, kokpit z tabletow, a cena wyzsza o polowe niz 10 lat temu. Z tym, ze trudniej i drozej naprawic :) Ale ludzie sie ciesze bo producent daje z 3 lata gwarancji, bo przewidzial to auto na 5 lat. Pozniej bedzie to trzeba utylizowac :).
bha
Ile% kupiło za gotówkę, a ile w lessingu i na wieloletni kredyt?.
innowierca
dokladnie. Auta w leasingu-abonamencie to nie jest tak samo jakby ruszyli do salonow i kupowali. Uzytkujesz tylko na okreslonych warunkach.Musisz trzymac sie wytycznych. W leasingowych to jeszcze jak mandat dostaniesz, to dodatkowa kare placisz leasingodawcy.
barkolus
Kto to kupuje? Mikro autko , yaris cross 130tys. Dacia 100tus. Hyundai kona 150tys. To żadne luksusy
zenonn
Odpowiednie auto dla młodej kobiety. Nie kłuje w oczy. Pracujący ojciec córce dołoży do zakupu.
Nie każdy lubi używane majtki, skarpetki, telefony, samochody.
Nie każdy lubi wkurzać otoczenie Audi, BMW, VW.
blesso
A może Polaków po prostu STAĆ na takie auta bo są na tyle bogaci, że nie muszą jeździć 20 letnim Passatem z silnikiem 1.9 TDI ?
wizytator odpowiada zenonn
Porównania raczej nietrafione. Ale możesz sobie tak usprawiedliwić jeżdżeniem bieda wersją.
mnowicki
Dlaczego nie zwraca Pan uwagi na wejście przepisów o czarnych skrzynkach i nie podaje informacji ile samochodów zarejestrowali dealerzy żeby móc je sprzedać po 7 lipca ?
Mamy do czynienia z manipulacją danymi , niekoniecznie zamierzoną lub nieprzygotowaniem autora. Jedno i drugie nie przystoi w miarę poważnemu medium
Dlaczego nie zwraca Pan uwagi na wejście przepisów o czarnych skrzynkach i nie podaje informacji ile samochodów zarejestrowali dealerzy żeby móc je sprzedać po 7 lipca ?
Mamy do czynienia z manipulacją danymi , niekoniecznie zamierzoną lub nieprzygotowaniem autora. Jedno i drugie nie przystoi w miarę poważnemu medium ekonomicznemu.

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki