Polacy ofiarami tzw. oszustw wakacyjnych

2020-07-02 12:00
publikacja
2020-07-02 12:00
Shutterstock

O wielkim biznesie dla wyłudzaczy mówi wprost policja, ostrzegając wyjeżdżających na urlopy przez tzw. oszustwami wakacyjnymi. Ten proceder ma wiele twarzy. Najczęściej twarz obiektu, rezerwacji czy biletu, którego nigdy nie było.

Jeśli stawiasz się na lotnisku, ale przewoźnik nie ma rezerwacji miejsca na twoje nazwisko, prawdopodobnie padłeś ofiarą oszustów, którzy aktywizują swoje działania w sezonie letnim. Do wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy prowadzą też inne scenariusze - rezerwacja samochodu na wynajem, której nie ma, rezerwacja noclegu, do której nigdy nie doszło czy nawet rezerwacja pobytu w miejscu, które nie istnieje.

Superokazje wysokiego ryzyka

Policja ostrzega przed podobnymi schematami kolejny rok z rzędu. Czym więcej usług przenosi się do internetu, tym więcej oszustów właśnie tam poluje na cudzą tożsamość lub środki. Podszywając się pod organizatorów usług turystycznych, jako pośrednicy pobierają dane i płatności za loty, pobyty czy inne usługi okołoturystyczne, w rzeczywistości nie kontaktując się w ogóle z dostawcami tych usług. Bywa też, że zamiast w roli pośrednika działają bezpośrednio - np. w roli obiektu hotelowego, który nie istnieje.

Czy można zapłacić komuś za nocleg w miejscu, które nie istnieje? Wykaz spraw, jakimi zajmuje się policja, to dowód, że można. Bo w ferworze spraw i poszukując jak najlepszych okazji za jak najniższą cenę, turysta często nie zadaje sobie trudu weryfikacji zamawianej usługi. – Uważajmy na nieprawdziwe oferty i „superokazje”, które mogą okazać się bardzo kosztowne – ostrzegają służby.

Jak się nie nabrać?

Nachalny kontakt ze strony oferenta usług turystycznych, o którym nigdy dotąd nie słyszałeś, przekonywanie, że zachwalana oferta jest dostępna przez krótki czas i wymaga superszybkiej decyzji oraz płatności - to typowe objawy tzw. oszustw wakacyjnych. Im więcej niewiadomych i presji, tym większe obawy powinna taka oferta wzbudzać.

Symptomatyczne są też zwykle wysoce atrakcyjne na tle rynku ceny. Stawki zaniżone względem okolicy i zbliżonych usług powinny co najmniej skłonić do wykonania szybkiego porównania warunków na własną rękę. Podobnie strony internetowe rzekomych apartamentów na wynajem czy wypożyczalni sprzętu - na stronach spreparowanych przez oszustów często trudno znaleźć podstawowe informacje kontaktowe czy ustalić lokalizację danego obiektu.

Oszustów czasami można rozpoznać także w obszarze płatności. – Jesteś proszony o zapłatę gotówką, przelewem bankowym, np. MoneyWise lub Western Union, a nawet wirtualną walutą, taką jak bitcoiny? Te metody płatności są trudne do wyśledzenia i nie podlegają zwrotowi – ostrzega policja.

Można wskazać na kilka uniwersalnych zaleceń przy planowaniu wakacji, które zmniejszają ryzyko padnięcia ofiarą tzw. wakacyjnego oszustwa:

  • nie wchodź w interakcje z niespodziewanymi oferentami usług wakacyjnych, którzy kontaktują się telefonicznie, e-mailem, poprzez internetowe komunikatory itp.,
  • nie klikaj w przesyłane w ten sposób filmy czy linki, mogą zainfekować komputer lub telefon, prowadząc do utraty danych, a w efekcie także środków pieniężnych,
  • sprawdzaj w internecie działalność firmy, z którą chcesz podpisać umowę oraz legalność jej działania;
  • sprawdzaj opinie o firmie, brak jakichkolwiek reakcji dotychczasowych klientów również powinien być sygnałem ostrzegawczym, zachęcającym do głębszej weryfikacji działalności i jakości świadczonych usług;
  • wystrzegaj się superofert oraz podpisywania umów z tymi, którzy wywierają presję, namawiając na jak najszybszą płatność lub płatność wyłącznie we wskazany sposób,
  • unikaj firm, na remat których trudno znaleźć dodatkowe informacje, które nie prowadzą własnych stron internetowych lub których strony zawierają jedynie skąpe informacje.

MW

Źródło:
Tematy
Rozwiń firmę z terminalem płatniczym

Rozwiń firmę z terminalem płatniczym

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki