REKLAMA

Polacy kupują nowe auta na potęgę. Kto dominuje? Ani corolla, ani octavia

Marcin Kaźmierczak2025-06-06 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-06-06 06:00

Od początku roku polscy klienci indywidualni kupili już blisko 80 tys. nowych samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To najlepszy wynik w historii. Dobiegający połowy rok zapowiada się rekordowo także dla całego rynku. „Kowalscy” w swoich wyborach bardzo rzadko decydują się jednak na najpopularniejsze modele – toyotę corollę i skodę octavię.

Polacy kupują nowe auta na potęgę. Kto dominuje? Ani corolla, ani octavia
Polacy kupują nowe auta na potęgę. Kto dominuje? Ani corolla, ani octavia
/ toyotanews.eu / kia.com / volkswagen.pl

W maju w Polsce zarejestrowano 46 641 nowych samochodów osobowych. To o 6,8 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2024 r. Lepszy maj zanotowano jedynie w 2019 r.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło z kolei 235 724 nowych samochodów osobowych – o 4 proc. więcej niż przed rokiem.

Najlepszy w historii wynik był możliwy za sprawą rejestracji dokonywanych przez polskich klientów indywidualnych. Za ich sprawą z polskich salonów wyjechało 79 538 nowych aut osobowych – o 10,3 proc., a nominalnie o 7,4 tys. szt. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. oraz o blisko 6 proc. a nominalnie o 4,3 tys. więcej niż w najlepszym dotychczas pod tym względem 2019 r.

W skali roku wzrosła także liczba rejestracji dokonywanych przez firmy. Od początku roku do końca maja na REGON zarejestrowano 156 186 nowych osobówek – o 1 proc. więcej niż w ciągu pierwszych pięciu miesięcy ubiegłego roku.

SUV-y i crossovery przejęły rynek

Wspomniani wcześniej klienci indywidualni oraz zaliczani w statystykach do ich grona prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, w swoich wyborach kierują się zupełnie innymi kryteriami i gustem niż rejestrujący auta na firmy.

W gronie najpopularniejszych modeli próżno szukać toyoty corolli czy skody octavii – najpopularniejszych aut wśród firm a w związku z wolumenem rejestracji, summa summarum najpopularniejszych aut w Polsce.

W maju rejestrujący auta indywidualnie nowe tablice najczęściej montowali na kiach sportach (670 szt.), volkswagenach r-rocach (562 szt.) oraz toyotach c-hr (482 szt.), które nieznacznie wyprzedziły najpopularniejsze w ostatnich latach toyoty yaris cross (480 szt.).

Rejestracje samochodów osobowych w maju 2025 r.

– najpopularniejsze modele wśród klientów indywidualnych

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana m/m

[w proc.]

1.

kia sportage

670

+6,9

2.

volkswagen t-roc

562

+28,9

3.

toyota c-hr

482

-17,2

4.

toyota yaris cross

480

-2,4

5.

mg hs

434

+17,3

6.

dacia duster

379

-17,6

7.

omoda 5

363

+7,7

8.

renault captur

359

+66,2

9.

skoda kamiq

341

+7,9

10.

toyota rav4

319

-11,6

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Od początku roku największą popularnością cieszy się toyota c-hr (3510 szt.) oraz nieustająca w pogoni za nią kia sportage (3257 szt.). Podium uzupełnia toyota yaris cross (2713 szt.). Ranking najpopularniejszych modeli zdominowany został przez auta z nadwoziem SUV i crossover. Na dwadzieścia najczęściej rejestrowanych modeli tylko cztery miały inny typ nadwozia. To 9. dacia sandero, 13. toyota yaris, 14. mg zs i 18. toyota corolla.

Toyoty, skody i długo nic

Firmy tradycyjnie postawiły na toyoty corolle (1682 szt. w maju i 8248 szt. w I – V 2025) oraz skody octavie (1481 szt. w maju oraz 6753 szt. w I – V 2025). Majowe podium uzupełniła zyskująca coraz większą popularność skoda superb (790 szt.). Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce zestawienia znalazły się tylko dwa modele niebędące toyotami ani skodami. Udział tych dwóch marek w tym segmencie rynku wyniósł w maju 28,5 proc.

Rejestracje samochodów osobowych w maju 2025 r.

– najpopularniejsze modele wśród firm

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana m/m

[w proc.]

1.

toyota corolla

1 682

+14,5

2.

skoda octavia

1 481

+11,0

3.

skoda superb

790

+31,9

4.

toyota yaris cross

756

+54,9

5.

toyota c-hr

622

-2,0

6.

toyota yarix

540

-20,6

7.

volkswagen golf

529

+64,8

8.

toyota rav4

516

+5,7

9.

hyundai tucson

506

+10,2

10.

skoda kodiaq

495

+18,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Biorąc pod uwagę pierwsze pięć miesięcy 2025 r. za corollą i octavią uplasowało się volvo xc60 (3434 szt.).

Najlepszy miesiąc elektryków w historii

Za sprawą rejestracji dokonywanych przede wszystkim przez firmy najlepszy miesiąc w historii zaliczyły auta w pełni elektryczne. Maj przyniósł 2818 nowych elektryków. Ich udział w rynku nowych aut wyniósł 6 proc. To jeszcze lepszy wynik od zanotowanego w kwietniu.

Najczęściej rejestrowanymi napędami były hybrydy, których w maju przybyło 21,6 tys. a ich udział wyniósł 46,4 proc. Auta z napędami alternatywnymi stanowiły 61 proc. wszystkich rejestracji nowych osobówek.

MKZ

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (28)

dodaj komentarz
swep
Fiat, Citroen, Peugeot - ktoś jeszcze pamięta te marki w 2025 roku :) ?
sammler
Jeszcze nie ma. Szybko się jednak pojawi, przyjmuję zakłady... Kto wchodzi?
sweetacid1313
Chętnie ufunduję grant dla naukowca, który wykaże korelację pomiędzy spadkiem przyrostu naturalnego (różnica między liczbą urodzeń żywych i liczbą zgonów) w kolejnych latach a przyrostem rejestracji nowych aut w Polsce. Opublikuję tę pracę w mediach na własny koszt.
incorruptibile
Mniej dzieci - mniejsze wydatki, jednocześnie więcej czasu na karierę.
Moi sąsiedzi, bezdzietne małżeństwo: 3 auta i motocykl (wszystkie z salonu, w tym BMW M4 competition) mieszkanie w bloku z garażem. Zamiast dzieci, koty.
zenonn
Przyrost naturalny – trend spadkowy (2015–2022)
Od 2015 r. przyrost naturalny w Polsce jest stale ujemny; w 2020 spadł do około –122 tys. osób (~–3,2 ‰; w miastach –3,8 ‰)
Całkowita liczba urodzeń spada od początku XXI wieku – z ok. 780 tys. w latach 50. do poniżej 360 tys. w 2020
Od 2015 trend pogłębia się – coraz więcej
Przyrost naturalny – trend spadkowy (2015–2022)
Od 2015 r. przyrost naturalny w Polsce jest stale ujemny; w 2020 spadł do około –122 tys. osób (~–3,2 ‰; w miastach –3,8 ‰)
Całkowita liczba urodzeń spada od początku XXI wieku – z ok. 780 tys. w latach 50. do poniżej 360 tys. w 2020
Od 2015 trend pogłębia się – coraz więcej zgonów niż urodzeń, a liczba mieszkańców maleje (m.in. –147 tys. do końca III kw. 2024)
Rejestracje nowych aut – wzrostowy trend (2021–2024)
W 2021 r. obserwowano bardzo silny wzrost rejestracji nowych samochodów – efekt „bazy” po lockdownie, wzrosty sięgały +163 % w kwietniu 2021
Rok 2023 zakończył się rejestracjami na poziomie 475 tys. pojazdów (+13,2 % r/r)
W 2024 r. osiągnięto aż 551,6 tys. nowych rejestracji (+16 % r/r, w tym +34 % wśród klientów indywidualnych)
Zjawisko Przyrost naturalny Rejestracje nowych aut
2015–2022 Zanik naturalnego przyrostu → coraz głębszy spadek (poniżej 0) Rosnąca liczba rejestracji rok do roku
2020 –122 tys. osób Die lockdown → chwilowy spadek, potem silny rebound
2023–2024 Ujemny nadal (za 2022) Rekordowe wzrosty: +13 % i +16 %
Przyrost naturalny spada, tzn. w kraju rodzi się coraz mniej dzieci, a umiera więcej ludzi.
Jednocześnie rejestracje nowych aut rosną, co wskazuje, że spadek demograficzny nie wpływa negatywnie (a nawet współwystępuje z boomem zakupowym aut).
To klasyczny przykład odwrotnej korelacji – wartości dwóch zjawisk poruszają się w przeciwnych kierunkach, choć nie musi oznaczać przyczynowości.
Co może za tym stać?
Demografia ≠ popyt motoryzacyjny – ujemny przyrost nie redukuje potrzeb komunikacyjnych: liczy się mobilność, siła nabywcza i dostęp do finansowania.
Zwiększony indywidualny dochód – ludzie bez dzieci mają więcej środków na auto lub leasing.
Trendy i programy – dopłaty do aut hybrydowych/elektrycznych, wzrost zainteresowania mobilnością ekologiczną.
Wpływ pandemii – choć COVID‑19 uderzył w demografię, to po lockdownach wzrosły potrzeby transportowe (np. unikanie komunikacji publicznej).
Podsumowanie
Mamy wyraźną odwrotną korelację: spadek naturalnego przyrostu idzie w parze z rosnącą rejestracją nowych aut.
To nie tylko ciekawostka statystyczna, ale dowód na to, że rynek motoryzacyjny i trendy demograficzne mogą się rozjeżdżać, kierowane różnymi mechanizmami.
jas2 odpowiada incorruptibile
"Zamiast dzieci, koty."

Za 30 lat koty, płacąc podatki, ZUS, pracując w rolnictwie, produkcji, handlu, przemyśle, energetyce, służbie zdrowia, zapewnią im godną starość.
Koty będą też wynajmować drogie apartamenty od bogatych właścicieli nieruchomości, zapewniając im dobrobyt na emeryturze, którą codziennie będzie
"Zamiast dzieci, koty."

Za 30 lat koty, płacąc podatki, ZUS, pracując w rolnictwie, produkcji, handlu, przemyśle, energetyce, służbie zdrowia, zapewnią im godną starość.
Koty będą też wynajmować drogie apartamenty od bogatych właścicieli nieruchomości, zapewniając im dobrobyt na emeryturze, którą codziennie będzie przynosił kot-listonosz.
zenonn odpowiada jas2
Bogatsi inwestują na całym świecie.
Dostawy dla konsumentów w Egipcie, Afryce, Azji przyniosą zysk.
Dzieci są zbędne
zenonn odpowiada jas2
Polska przestanie istnieć?
Kogo to obchodzi? Wybrańców?
popis i ferajna nie będą mieli kogo łupić zgodnie ze stworzonym prawem?
Patrioci od zawsze są na emigracji, z daleka kochają ojczyznę, nawet głosują.
zenonn odpowiada jas2
Jeszcze pojawią się artykuły marudzące, że spada sprzedaż alkoholu. Jęczeć będą 50+
Świat się zmienia
Młodzież nie jest zainteresowana piciem na umór, seksem nie wiadomo z kim w upojeniu.
Inne formy relaksu – social media, gry online, streaming i inne rozrywki mogą częściowo zastępować tradycyjne imprezy.
Kultura "trzeźwości"
Jeszcze pojawią się artykuły marudzące, że spada sprzedaż alkoholu. Jęczeć będą 50+
Świat się zmienia
Młodzież nie jest zainteresowana piciem na umór, seksem nie wiadomo z kim w upojeniu.
Inne formy relaksu – social media, gry online, streaming i inne rozrywki mogą częściowo zastępować tradycyjne imprezy.
Kultura "trzeźwości" – coraz popularniejsze stają się trendy takie jak sober curious (świadoma rezygnacja z alkoholu) czy straight edge (całkowita abstynencja).
Mniejsza presja społeczna – być może picie przestaje być postrzegane jako obowiązkowy element dorosłości czy socjalizacji.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki