

Może się wydawać, że drogie samochody w Polsce to rzadkość. Okazuje się, że ich sprzedaż na rodzimym rynku wzrasta z roku na rok, a Polacy upodobali sobie głównie pojazdy zza zachodniej granicy.
W zeszłym tygodniu otwarto salon Lamborghini w Warszawie, a jego właściciele są już przekonani o sukcesie sprzedażowym marki – planują sprzedawać 20 samochodów rocznie. Czy Polacy faktycznie potrzebują drogich samochodów? Liczby pokazują, że segmenty samochodów luksusowych oraz premium mają się w Polsce coraz lepiej.
Polacy cenią niemiecką jakość
Dane prezentujące liczbę rejestracji samochodów autosegmentu F (osobowe samochody luksusowe) w Polsce wykazują trend rosnący. Podczas gdy w 2010 roku zarejestrowano w naszym kraju 882 samochody luksusowe, w 2013 liczba ta wyniosła już 1003 według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Przez pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku zarejestrowano już 624 sztuki najdroższych limuzyn, można zatem się spodziewać, że wynik z zeszłego roku zostanie pobity.
Polacy najbardziej cenią sobie limuzyny z Niemiec. Rokrocznie, niemieckie marki motoryzacyjne zajmują pierwsze pięć miejsc w rankingu najczęściej rejestrowanych samochodów segmentu F. Od pięciu lat, dużym powodzeniem cieszy się Mercedes klasy S (od 366 400 zł), Audi A7/A8 (od 246 100 zł/360 tys. zł), Porsche Panamera (od 380 tys.) oraz BMW serii 7 (od 387 400 zł) i serii 6 (od 377 tys. zł).
Najpopularniejsze samochody autosegmentu F w Polsce w latach 2010-2014
Samochody luksusowe
Rośnie również sprzedaż najdroższych samochodów sportowych (autosegment G). W 2012 roku Polacy zarejestrowali 33 samochody tego typu, a w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku liczba ta skoczyła do 52 sztuk. W Q1-Q3 2013 roku Polacy kupili między innymi 14 samochodów marki Ferrari oraz 14 Maserati – wynika z raportu KPMG z zeszłego roku. Firma Porsche Inter Auto, która otworzyła salon Lamborghini w Polsce prawdopodobnie była zachęcona sukcesem Maserati po otworzeniu własnego salonu w Piasecznie. W ciągu roku od otwarcia, liczba sprzedanych w Polsce Maserati zwiększyła się z 2 do wspomnianych 14 sztuk.
Patrząc na rosnące liczby rejestracji takich pojazdów mniej dziwi fakt otwarcia salonu Lamborghini. Według raportu KPMG to właśnie samochody są największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce. Rosnąca liczba zamożnych klientów (w 2013 r.: 768 tys. osób o dochodach rocznych brutto powyżej 85 tys. zł, KPMG) pozwala pozytywnie oceniać przyszłość rynku przez respondentów badania KPMG – firmy oferujące dobra luksusowe.
Tabela: Najpopularniejsze samochody autosegmentu F w Polsce w latach 2010-2014
Rok 2010 |
Rok 2011 |
Rok 2012 |
|||
Model | Liczba zarejestrowanych samochodów | Model | Liczba zarejestrowanych samochodów | Model | Liczba zarejestrowanych samochodów |
Mercedes S |
175 |
Audi A8 |
154 |
BMW 7 |
163 |
Porsche Panamera |
124 |
Mercedes S |
148 |
Audi A8 |
123 |
Audi A7 |
123 |
Audi A7 |
141 |
Audi A7 |
118 |
Audi A8 |
116 |
BMW 7 |
120 |
Porsche Panamera |
116 |
BMW 7 |
83 |
Porsche Panamera |
102 |
Mercedes S |
77 |
Suma wszystkich |
882 |
Suma wszystkich |
944 |
Suma wszystkich |
906 |
Rok 2013 |
Rok 2014* |
||||
Model | Liczba zarejestrowanych samochodów | Model | Liczba zarejestrowanych samochodów | ||
BMW 7 |
158 |
Mercedes S |
193 |
||
Mercedes S |
158 |
Audi A7 |
75 |
||
BMW 6 |
151 |
Audi A8 |
73 |
||
Audi A8 |
101 |
Porsche Panamera |
56 |
||
Porsche Panamera |
99 |
BMW 6 |
55 |
||
Suma wszystkich |
1003 |
Suma wszystkich |
624 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie danych IBRM SAMAR
Mateusz Gawin, Bankier.pl