Aż 61% młodych osób z tzw. pokolenia Y planuje zarabiać, prowadząc własny biznes - wynika z najnowszego badania AIESEC i PwC. 64% chce być w przyszłości decydentem lub objąć stanowisko w zarządzie.


Na pytania związane z przyszłą karierą i wymarzonymi miejscami pracy w ramach badania „YouthSpeak 2015” odpowiedziało 42 tys. osób, ponad 1,6 tys. pochodziło z Polski. Dla ustalenia zawodowych ambicji tzw. millenialsów przepytano głównie osoby młode, urodzone w latach 1990-1997.

Z badania wynika, że ponad 60% osób z tej generacji chce założyć własny biznes. Blisko co trzeci chce zrealizować ten plan w ciągu najbliższych 5 lat, 8% daje sobie na to 10 lat, 23% - 20 lat. Tylko co dziesiąta osoba nie planuje ani nie prowadzi własnej działalności gospodarczej. – Również przedstawiciele polskiego pokolenia Y potwierdzają te dane – 23% z nich ma plany związane z założeniem własnej firmy w ciągu najbliższych 5 lat, a aż 37% myśli o tym w perspektywie 10 lat – pisze PwC.
Własny biznes to jednak nie jedyna ambicja startujących na rynku pracy. Autorzy badania wspominają, że 64,1% uczestników badania "YouthSpeak" ma ambicje bycia decydentem lub objęcia stanowiska w zarządzie.
Czy planujesz zostać przedsiębiorcą? | |
---|---|
W ciągu najbliższych 5 lat | 31% |
W ciągu najbliższych 10 lat | 8% |
W ciągu najbliższych 20 lat | 23% |
Obecnie jestem przedsiębiorcą | 9% |
Nie | 9% |
Źródło: na podstawie badania "YouthSpeak 2015" AIESEC i PwC |
Jedną z części badania poświęcono kompetencjom, które najbardziej chcą rozwijać Millenialsi. Blisko połowa (49%) deklaruje, że stawia przede wszystkim na naukę języków. 48% chce się kształcić z wystąpień publicznych, tyle samo chciałoby rozwijać kompetencje w kierunku przywództwa i zarządzania. W odpowiedzi na pytanie o Top 5 kompetencji, które ankietowani chcieliby rozwijać często pojawiały się również rozwiązywanie problemów (45%), podejmowanie decyzji (40%), finanse i budżetowanie (30%), marketing i sprzedaż (28%) czy analiza danych (25%).
W pokoleniu Y zwykło się mówić, że stawia wobec pracodawcy duże wymagania. Uczestników badania AIESEC i PwC zapytano również o hasła, które najlepiej opisałyby ich wymarzone miejsce pracy. Wskazywali przy tym m.in. na kreatywność (43%), stawianie wyzwań (37%) i globalny wymiar (30%).
Autorzy podkreślają wskazywaną przez Pokolenie Y rozbieżność pomiędzy zawodowymi planami a ofertą edukacyjną uczelni. – Choć pokolenie Y uważa, że edukacja jest bardzo istotna dla dalszego rozwoju kariery (75%), to istnieje znaczący rozdźwięk między potrzebami młodych ludzi i rynku pracy, a ofertą edukacyjną uczelni – podsumowują.
mwc