REKLAMA

Podatek cukrowy uderzył w popularne "małpki". Sprzedaż mocno w dół

2021-03-19 06:20
publikacja
2021-03-19 06:20
Podatek cukrowy uderzył w popularne "małpki". Sprzedaż mocno w dół
Podatek cukrowy uderzył w popularne "małpki". Sprzedaż mocno w dół
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

W styczniu i lutym br. sprzedaż "małpek" spadła w małych sklepach o ok. 20 proc. rdr - wynika z danych CMR. Według agencji, ze względu na spadającą sprzedaż, cała kategoria wódek notuje niższą sprzedaż niż przed rokiem.

Jak przypomniało Centrum Monitorowania Rynku, wraz z początkiem 2021 r. w życie wszedł podatek na napoje słodzone uzależniony od zawartości cukru, a także na napoje alkoholowe o pojemności do 300 ml, uzależniony od zawartości alkoholu.

Według CRM, podatkowa opłata alkoholowa dotyka w głównej mierze rynku wódki, dla którego sprzedaż butelek o małych pojemnościach jest bardzo istotna. W sklepach małoformatowych, pojemności 90/100ml oraz 200ml odpowiadają za ok. 75 proc. wolumenu sprzedaży wódek smakowych oraz ok. 30 proc. wódek czystych.

Z analizy Centrum wynika, że już w pierwszych tygodniach nowego roku widoczne były wzrosty cen wódek ze względu na nowy podatek.

Jeszcze pod koniec zeszłego roku klienci małych sklepów mogli nabyć 90/100ml wódki smakowej średnio w cenie 6 zł i 200ml za około 12 zł. Natomiast w lutym 2021 średnie ceny sięgają już odpowiednio 7 zł i 13,70 zł. Z kolei średnie ceny małpek czystych w ostatnich miesiącach zeszłego roku kształtowały się na poziomie 5,70 zł za 90/100ml oraz ok. 11,20 zł za 200ml, a w ostatnim miesiącu ceny te wzrosły odpowiednio do 6,80 zł i 13,50 zł - czytamy.

W ocenie analityków CRM, duże podwyżki cenowe powodują, że małe pojemności stały się mniej korzystne cenowo w stosunku do dużych butelek wódki. CMR podaje, że średnia cena półlitrowej wódki czystej to ok. 24 zł, a smakowej niecałe 27 zł. Zatem przed wprowadzeniem nowego podatku w przeliczeniu na litr małe pojemności były droższe o 10-15 zł w stosunku do butelek 0,5l. Natomiast po podwyżkach cenowych różnica ta wynosi już 20 zł, a dla niektórych wariantów sięga nawet 30 zł.

Według CRM zmiany cenowe mają bardzo istotny wpływ na sprzedaż małych pojemności wódki. W styczniu i lutym br. ilość sprzedawanych "małpek" w małych sklepach była o ok. 20 proc. niższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Nie większe spadki odnotowano w przypadku wódek czystych, gdzie sprzedaż zarówno 90/100ml jak i 200ml spada rok do roku o ponad 20 proc. W przypadku wódek smakowych najmniejsze pojemności raportują podobne spadki, jednakże "dwusetki" zaliczyły płytszy spadek sprzedaży o „jedyne” 8 proc. - podano.

Jak wskazują analitycy, różnice w wartości sprzedaży nie są aż tak duże, jak wolumeny, ze względu na wyższą cenę. Tym samym wartość sprzedaży czystych małpek w styczniu-lutym 2021 w stosunku do zeszłego roku była niższa o około 8 proc., a smakowych o około 4 proc.

Według analityczki danych sprzedażowych CRM Joanny Stankiewicz, sprzedaż dużych butelek wódki nie do końca rekompensuje spadki sprzedaży małpek. "Największy przepływ sprzedaży na większe pojemności widać w przypadku najtańszych wódek czystych. Tam wolumen sprzedaży pojemności 0,5l w roku 2021 jest o 30 proc. wyższy w stosunku do 2 pierwszych miesięcy roku poprzedniego" - wskazała.

Dodała, że dla średniego segmentu cenowego wódek czystych duże butelki sprzedają się w podobnych ilościach jak przed rokiem, natomiast dla wódek smakowych sprzedaż pojemności powyżej 300ml jest wyższa o jedyne 6 proc, gdzie w poprzednich latach obserwowana była podobna dynamika.

Ekspertka zwróciła uwagę, że sprzedaż wódki notowała w kilku ostatnich latach systematyczne wzrosty, napędzane coraz większą popularnością małych pojemności. "Wprowadzenie podatku małpkowego zatrzymało wzrostową dynamikę segmentu. Ze względu na spadającą sprzedaż małych pojemności, cała kategoria wódek notuje w sklepach małoformatowych dużo niższą sprzedaż niż przed rokiem" - zaznaczyła.

Ilościowo sprzedaży wódek czystych w dwóch pierwszych miesiącach br. jest niższa o ok. 5 proc. rdr, wartość wzrosła w tym czasie o 2 proc. Rynek trunków smakowych skurczył się o 11 proc. rdr, a jego wartość spadła o 2 proc. - podała Stankiewicz.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.(PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (9)

dodaj komentarz
adam.1983
A to nie podatek od małpek czyli alkoholu uderzył w cenę tego produktu a nie podatek cukrowy, piszący może by się zastanowił co pisze w tytule zanim wystawi artykuł.
Podatek cukrowy uderza w cenę coca-coli a nie małpek
mooooo
Ja mam dwa gąsiory po 45 l wytrawnego pędzonego przedwojenna metoda bimbru ,, I sam sobie takie małpki uzupełniam
jpelerj
Podatek cukrowy uderzył w sprzedaż alkoholu w mniejszych butelkach? To z czego oni go robią? Wydawało mi się dotąd, że "małpki" mają ten sam alkohol co duże butelki LOL
arzab
Już tyle razy było przerabiane a wszystkorobiący lepiej niczego się nie nauczyli ! Powtarzam więc jeszcze raz - wyższa akcyza i podatki = niższe wpływy, niższa akcyza i podatki = wyższe wpływy ! A tych głupot o zatroskaniu zdrowiem społeczeństwa to już nawet przedszkolaki nie łykają i radziłbym ich nie używać Już tyle razy było przerabiane a wszystkorobiący lepiej niczego się nie nauczyli ! Powtarzam więc jeszcze raz - wyższa akcyza i podatki = niższe wpływy, niższa akcyza i podatki = wyższe wpływy ! A tych głupot o zatroskaniu zdrowiem społeczeństwa to już nawet przedszkolaki nie łykają i radziłbym ich nie używać ponieważ obrażają one inteligencję wszystkich bezpartyjnych !
wonsz
Nawet jak sprzedaż spadnie o 99%, to budżet jest na plusie o podatek ze sprzedaży tego 1%. A akurat gorzelni i ich klientów mi nie żal, ci, podobnie jak palacze, niech bulą, ile wlezie. Jeśli pierwsze zbankrutują a drudzy choć na chwilę wytrzeźwieją (albo przerzucą się na tańszy metanol i zdechną), nikt raczej płakał Nawet jak sprzedaż spadnie o 99%, to budżet jest na plusie o podatek ze sprzedaży tego 1%. A akurat gorzelni i ich klientów mi nie żal, ci, podobnie jak palacze, niech bulą, ile wlezie. Jeśli pierwsze zbankrutują a drudzy choć na chwilę wytrzeźwieją (albo przerzucą się na tańszy metanol i zdechną), nikt raczej płakał nie będzie.
ravauw
w tym roku tylko ze dwie małpki dopiero kupiłem.....
killgore
Kaufland koło meryta nie podnosi cen, jak ktoś chce kupić, to tam!
carlito1
Nie, nie ,nie.. ludzie nie piją mniej... Tylko kupują 0.5.:) kilka razy w sklepie słyszałem " ile za ciwiartke??? To ja wezmę 0.5
stachsgh
Tak czy siak, własna produkcja alkoholu kwitnie :-)
https://www.youtube.com/watch?v=oVrdIXQ2g30

Powiązane: Żywność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki