Poczta Polska zamierza testować rozwiązania z zakresu elektromobilności. Porozumienie w tej sprawie z Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności podpisano we wtorek podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach. Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz wskazał, że firma potrzebuje innowacji.


Kongres Nowej Mobilności to trzydniowa konferencja i targi poświęcone zrównoważonej transformacji. W 2025 r. organizatorzy – Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności i E-Mobility Europe – zapowiedzieli prawie 250 paneli dyskusyjnych, wykładów i warsztatów.
Podczas konferencji prasowej związanej z podpisaniem porozumienia Sebastian Mikosz zaznaczył, że Poczta Polska potrzebuje innowacji, żeby konkurować z firmami prywatnymi.
– Jesteśmy dużą organizacją, ale jesteśmy mniejsi w tych innowacjach, których potrzebujemy, i w nowym sposobie patrzenia na ekosystem transportu. (…) Listy za chwilę będą wysyłane tylko i wyłącznie pocztą elektroniczną, systemami, które są ustawowo uregulowane, więc dochodzimy do sytuacji, w której tradycyjna poczta będzie potrzebowała nowej mobilności – powiedział Mikosz.
Podkreślił, że nie wszystkie sektory zostaną zdigitalizowane. Jako przykłady podał usługi kurierskie oraz transport i obsługę gotówki.
Wyjaśnił, że celem współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności jest wypracowanie rozwiązań, które pozwolą Poczcie Polskiej m.in. rozwinąć elektromobilność. Obecnie firma korzysta z ponad 7,2 tys. pojazdów, w tym 5 tys. własnych. Pojazdy elektryczne stanowią 0,5 proc.
Zasygnalizował, że Poczta Polska musi poprawić swoją produktywność; powołano wewnętrzny zespół ds. nowej mobilności.
Dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności Maciej Mazur zapowiedział, że współpraca z Pocztą Polską będzie składała się z trzech etapów: analizy i weryfikacji potrzeb, testów oraz rekomendacji rozwiązań. – Tak ogromny organizm, jakim jest Poczta Polska, ma przed sobą ogromnie wiele wyzwań, ale też ogromnie duży potencjał, żeby stać się liderem w obszarze nowej mobilności – ocenił Mazur.
Zapowiedział, że efekty współpracy z Pocztą Polską mogą zostać przedstawione podczas przyszłorocznego Kongresu Nowej Mobilności.
Poczta Polska to narodowy operator; dostarcza listy, paczki, emerytury i przekazy pieniężne mieszkańcom Polski; działa też na rynku usług komunikacyjnych i logistycznych. Firma zatrudnia 51 tys. pracowników, posiada 7,6 tys. placówek w kraju. Dostarcza 800 mln listów i 80 mln paczek rocznie.(PAP)
pato/ pad/






















































