Płyty CD odchodzą do lamusa? Empik: wręcz przeciwnie

Pomimo opinii, że płyty z muzyką są za drogie, co roku sięgamy po miliony krążków ze sklepowych półek. Słuchamy polskiego i zagranicznego rocka, na popularności zyskuje także hip-hop. O muzyczne upodobania Polaków, sprzedaż płyt i powrót do winyli pytamy Monikę Marianowicz, rzecznika prasowego sieci Empik.

Nie ma zmierzchu sprzedaży płyt CD
Źródło: Thinkstock

Ile płyt CD zostało sprzedanych w minionym roku w salonach Empik? Jak wygląda sprzedaż w pierwszych miesiącach 2013 r.?

W 2012 roku sprzedaliśmy ponad 4 mln płyt CD. W I kwartale 2013 roku sprzedaż zamknęła się w liczbie 850 tys. egzemplarzy.

A spoglądając na cały rok, w których miesiącach płyty sprzedają się najlepiej?

Najlepsze miesiące pod względem sprzedażowym płyt kompaktowych to listopad i grudzień. Płyta CD to popularny prezent świąteczny.

Jeśli jesteśmy przy zakupowych upodobaniach Państwa klientów - Empik to nie tylko salony, ale także internet. Czy zamawianie płyt online jest popularne?

Jeśli chodzi o kanał sprzedaży internetowej i „kondycję” muzyki w tym kanale dystrybucji, sklep empik.com notuje znaczny wzrost sprzedaży płyt CD. W 2012 roku była ona większa w porównaniu z poprzednim rokiem o 42%. To efekt szybkiego rozwoju e-sprzedaży oraz faktu, że sklep internetowy elastyczniej dopasowuje się do potrzeb klienta (możliwość zamówienia nawet pojedynczej płyty na życzenie, zwiększenie liczby dostawców).

Warto również w tym miejscu wspomnieć o sprzedaży muzyki w formacie mp3, co rozpoczęliśmy ponad pół roku temu. Z miesiąca na miesiąc zauważamy wzrost sprzedaży zarówno pojedynczych utworów, jak i całych albumów. Oferta cyfrowej muzyki w naszym sklepie internetowym sukcesywnie się rozszerza – dochodzą katalogi mp3 z kolejnych wytwórni.

Coraz lepiej sprzedają się również winyle – empik.com odnotował w tej kategorii wzrost sprzedaży rok do roku o ok. 40%.

Zatem zainteresowanie winylami rośnie. Klienci chętnie sięgają do przeszłości?

Patrząc na wyniki sprzedaży i śledząc wybory melomanów na przestrzeni ostatnich 2-3 lat, można powiedzieć, że winyl powraca do łask i ten nośnik przeżywa swoisty renesans. Ma on swoją stałą grupę odbiorców – głównie wysublimowanych smakoszy muzycznych. Jako Empik widzimy potencjał w tym nośniku. Chcemy wciąż rozwijać asortyment i zapewniać atrakcyjną ofertę – zarówno tytułów katalogowych, jak i nowości.

Polacy wreszcie chcą płacić za muzykę» Polacy wreszcie chcą płacić za muzykę

Na koniec 2012 roku oferta płyt winylowych w wybranych salonach Empik obejmowała blisko 900 tytułów (zwiększyła się ponaddwukrotnie od 2010 roku) – są to i reedycje, i wydania premierowe.

Sprzedaż płyt winylowych w naszych salonach rozwija się bardzo dynamicznie – w ostatnim roku skoczyła o 30%. Przełomowy (pod względem wzrostu zainteresowania odbiorców zakupem muzyki na tym nośniku) był rok 2011, kiedy to sprzedaż wzrosła blisko czterokrotnie w porównaniu do roku 2010. Co do najczęstszych wyborów gatunków na tym nośniku, to wśród klientów Empiku króluje szeroko pojęty pop-rock.

Z roku na rok udział sprzedaży tytułów muzycznych na płytach analogowych w ogólnej sprzedaży muzyki w Empiku rośnie, ale wciąż jest niewielki. Przeszkodą może być cena płyty analogowej – za tytuł trzeba zapłacić średnio 75-100 zł.

Po jakie płyty Państwa klienci sięgali najczęściej?

Najbardziej dynamiczny wzrost nastąpił w 2012 roku w przypadku polskiego hip-hopu - liczba sprzedanych płyt w porównaniu do 2011 roku skoczyła o 27%. Największym powodzeniem wśród klientów Empiku nadal cieszy się tradycyjnie polski i zagraniczny pop-rock.

Tytułem, który w 2012 roku cieszył się największym zainteresowaniem naszych klientów, była płyta Artura Andrusa „Myśliwiecka”. Album ten zdobył tytuł Bestsellera Empiku 2012.

Jak oceniają Państwo sprzedaż płyt w zeszłym roku, porównując do 2011 r.?

Ilościowy spadek sprzedaży płyt CD 2012 względem 2011 w Empiku to niespełna 2%, a na przykład w Wielkiej Brytanii mówimy o 19,5% spadku. W naszej ocenie nie możemy więc mówić o „zmierzchu” sprzedaży płyt CD w Polsce czy o kryzysie tego nośnika. Polacy wciąż są przywiązani do muzyki na płytach, a ceny nowości są coraz niższe. Sprzedaż na pewno stymulują czasowe akcje promocyjne dostawców na katalogi artystów.

Warto podkreślić, że dostawcy sukcesywnie obniżają ceny polskich nowości, wprowadzają też wersje płyt wykonawców zagranicznych w tzw. polskiej cenie. W ubiegłym roku organizowaliśmy cenowe akcje specjalne z czołowymi dostawcami (majorsi), a także proponowaliśmy liczne promocje. W 2012 roku te działania kontynuujemy i rozszerzamy. Można tu wspomnieć o akcji: kup minimum 3 płyty CD i zapłać 19,99 zł za każdą z nich, „tanie granie na ekranie” (rabaty na koncerty DVD), akcje 2+1 (kup 3 płyty, zapłać za 2) itd.

Ze strony artystów często pojawia się zarzut, że zarobek ze sprzedaży jednej płyty to zaledwie kilka złotych, a nawet kilkadziesiąt groszy. Czy według Państwa jest inaczej, czy niski wkład do portfela twórcy wynika tylko z kontraktu zawartego pomiędzy nim a wydawnictwem? A może jednak trzeba się pogodzić z tym, że tak wielka sieć jak Empik jest wielka także dzięki temu, że pobiera odpowiednią marżę od sprzedanej płyty?

Marża Empik nie ma tutaj żadnego znaczenia, gdyż artyści rozliczają się z producentami od cen zakupu (dla sklepów – tradycyjnych i internetowych), bardzo często też od sprzedaży egzemplarzowej. Trzeba pamiętać, że dużą część pieniędzy artystów „zjadają” opłaty dystrybucyjne, opłaty do ZAIKS, koszty produkcji oraz promocji i oczywiście 23% VAT.

Jak wygląda droga artysty do Państwa salonu? Jeśli artysta nie współpracuje z dużą wytwórnią płytową, to jego utwory mają szansę na ukazanie się na półkach salonu?

Nie zamykamy drogi przed żadnym wykonawcą. Na rynku jest bardzo dużo małych firm dystrybucyjnych, z którymi współpracujemy, i które skutecznie zajmują się dystrybucją tych mniej popularnych wykonawców.

Empik promuje małe czy niszowe zespoły? Jeśli tak, w jaki sposób?

Tu warto wspomnieć chociażby o naszym konkursie Make More Music. Ma on na celu wsparcie ambitnych i zdolnych debiutantów, którzy wyrażają się przez autorską twórczość (własne kompozycje). Uczestnikami konkursu są wykonawcy i zespoły reprezentujące różne style muzyczne – to młodzi, początkujący twórcy, którzy czekają na swoją szansę w branży. Dzięki Make More Music chcemy zwrócić uwagę odbiorców na wykonawców i twórczość muzyczną wartościową artystycznie, wyróżniającą się i ciekawą. Główną nagrodą w konkursie jest profesjonalny kontrakt płytowy, a także promocja nagranej płyty w salonach Empik i na empik.com. W 2012 roku odbyła się II edycja konkursu (w jury konkursu zasiadali Piotr Metz, Marysia Peszek i Piotr Rogucki). I edycję konkursu wygrał zespół The Pryzmats, drugą – Lilly Hates Roses. Ten ostatni zespół jest właśnie w trakcie nagrywania debiutanckiej płyty.

Obejmujemy również – jako Empik bądź empik.com – patronaty nad płytami jeszcze mało znanych artystów, jak Adam Bałdych czy wcześniej Mela Koteluk, i prowadzimy ich promocję.

Dziękuję za rozmowę.

Hanna Hylińska
Redaktor Bankier.pl

Hanna Hylińska

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 ~adampol

skoro linkujesz to do konca https://www.bankier.pl/forum/temat_sb-pomagala-wejchertowi,5851497.html

! Odpowiedz
1 2 ~JackTheRipper

Mam nadzieję, że to "strach ma wielkie oczy" i że nigdy do tego nie dojdzie! Niby nie interesuje mnie za bardzo jak inni pozyskują muzykę, nie zamierzam nikomu nic dyktować, jeśli jednak dalej tak będzie to niedługo płyt CD może w sklepach zabraknąć. Oczywiście może sam sobie jestem winien, ale dla mnie w samej płycie nie jest ważna wyłącznie jej wartość muzyczna, ale także ona sama w sobie. Może to jakież zboczenie :-), jednak sprawia mi satysfakcję zakup płyty i postawienie jej na półce, wśród innych, a nie tylko zakup tych samych utworów w wersji MP3 i zgranie jej na czystą cd-r-kę.Tak już jakoś mam - może się starzeję.... kto wie ;-)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 0 ~Sansio

Gorąco polecam artykuł:
http://www.pr-controlled.com/pr-controlled-jan-wejchert.php#.Uj7P0D9YKt4

!
Polecane
Najnowsze
Popularne