W 2025 r. Polska zainwestuje rekordowe 120 mld zł: 90 mld z KPO i 30 mld z funduszy spójności - podkreśliła w poniedziałkowym wywiadzie dla portalu money.pl szefowa MFiPR Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Minister wskazała też na potrzebę korekty planu CPK.


Polska - jak przypomniała minister funduszy i polityki regionalnej - w ciągu roku złożyła pięć wniosków o płatność z KPO. "Nigdzie w Europie nikt nie działał w takim tempie. Wypłaty za pierwsze trzy wnioski, w wysokości 67 miliardów złotych, są już w Polsce" - powiedziała Pełczyńska-Nałęcz, przypominając, że Polska obecnie czeka na kolejne 30 mld zł.
Rząd - jak przypomniała - nie będzie realizował jednego z tzw. kamieni milowych KPO, dotyczący oskładkowania tzw. umów śmieciowych. "W zamian proponujemy inne reformy, które zdaniem rządu są korzystniejsze dla polskiego rynku pracy" - powiedziała minister, zapowiadając wzmocnienie uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy, która ma otrzymać kompetencje do przekształcania umów w etaty.
"W połowie stycznia rozpocznie się krótka rewizja KPO, która ma na celu modyfikację zapisów i umożliwienie realizacji złożonych wniosków na nowych zasadach" - dodała.
Szefowa MFiPR poinformowała też, że w 2025 roku planowane są inwestycje o wartości około 90 mld zł z KPO oraz dodatkowo około 30 mld zł z polityki spójności. "To, co ważne: w KPO środki nie są znaczone - otrzymujemy je w związku z zadeklarowanymi inwestycjami czy reformami, ale możemy je wykorzystać na inwestycje, które aktualnie są realizowane. Na przyszły rok planujemy inwestycje o wartości około 90 mld zł. To będzie bardzo inwestycyjny rok, ponieważ KPO wchodzi w fazę dynamicznej realizacji" - zaznaczyła.
Minister odniosła się również do planu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Program inwestycyjny CPK jest zmieniany. W poprzedniej wersji miał być ukończony do 2030 roku, teraz przesunięto horyzont czasowy do 2032 roku" - przypomniała.
Dodała też, że "poprzednia wersja zakładała 71 miliardów na część kolejową, nowa to 77 miliardów". "Jednocześnie następuje bardzo duże zwiększenie inwestycji w linię Y, czyli szybkie połączenie Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław - to o 15 miliardów więcej - i znaczące zmniejszenie inwestycji w połączenia subregionalne - tu mamy zejście z 10,5 do 1,6 miliardów" - zaznaczyła.
Szefowa MFiPR wskazała przy tym na potrzebę zmiany w kolejowym komponencie CPK, postulując równoległą budowę linii Y i połączeń do miast regionalnych. "Albo pozwolimy, by bieguny wzrostu były wyłącznie w wielkich metropoliach, albo utrzymamy wiele biegunów wzrostu - to około 40 miast subregionalnych i w efekcie także ich otoczenie" - powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.
"Jednym z kluczowych czynników jest zapewnienie szybkiej komunikacji między tymi miastami a metropoliami" - podkreśliła minister, która oceniła, że zwiększenie o 15 mld zł inwestycji na szybkie połączenia między metropoliami przy jednoczesnym zmniejszeniu o 8 mld zł inwestycji w połączenia subregionalne - jak podsumował money.pl - budzi obawy o pogłębienie nierówności rozwojowych. (PAP)
nno/ mow/